U Hrvatskoj je vraćanje kilometraže najčešće kod Porsche vozila koja su imala samo jednog vlasnika – čak 20,5 % svih modela do pet godina starosti imalo je vraćenu kilometražu
Na hrvatskom tržištu rabljenih vozila, velika je potražnja za automobilima starosti između 3 i 5 godina koji su mnogima postali svojevrsna zamjena za potpuno nove aute. Činjenica da su takva vozila uglavnom imala samo jednog vlasnika često povećava njihovu privlačnost i vrijednost, dok ih značajno smanjenje cijene u odnosu na potpuno nova vozila čini odličnom opcijom za one koji žele proći jeftinije, a ipak voziti "skoro nov auto". Dok ljudi pretpostavljaju da će ih kupovina novijeg rabljenog vozila zaštititi od prevara s kilometražom, istraživanje koje je provela tvrtka za obradu podataka o automobilima carVertical otkrilo je da mnoga vozila mlađa od 5 godina u Hrvatskoj imaju vraćenu kilometražu.
I prvi vlasnik može prevariti
Iako ljudi preferiraju vozila koja su imala jednog vlasnika, 6,8 posto svih automobila do 5 godina starosti provjerenih na carVerticalu u Hrvatskoj imalo je vraćenu kilometražu, što znači da vozači moraju biti oprezni kada traže rabljeno vozilo, bez obzira na njegovu starost. Najveće su šanse za kupovinu auta sa skinutom kilometražom kada je vozilo uvezeno iz inozemstva. Tijekom prekograničnih transakcija, podaci o stanju brojača kilometara često se "izgube". Budući da države međusobno ne razmjenjuju pojedinosti o stanju kilometara, prevaranti mogu lakše skinuti kilometre bez da se to primijeti. Iako ovakav tip prevare koriste većinom prevaranti koji su se specijalizirali za uvoz automobila i zarađuju na njihovoj preprodaji, privatni prodavatelji također mogu doći u iskušenje da se bave ilegalnim aktivnostima.
„Neki kupci novih auta pri kupnji vozila suglasni su da neće prijeći određenu kilometražu kako bi dobili bolje uvjete financiranja ili manje mjesečne rate leasinga. Međutim, vozači s lošim namjerama obično ignoriraju te dogovore i jednostavno smanje očitanje na brojaču kilometara kako bi izgledalo da su se pridržavali dogovorenih pravila”, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile u carVerticalu. Tako prvenstveno varaju financijske kuće, ali posljedično i osobu kojoj će auto kasnije prodati.
Najčešće vraćenu kilometražu u Hrvatskoj imaju modeli Porschea
U Hrvatskoj je vraćanje kilometraže najčešće kod Porsche vozila koja su imala samo jednog vlasnika – čak 20,5 posto svih modela do pet godina starosti imalo je vraćenu kilometražu. To je logično jer prevaranti skidanjem kilometraže na tako skupom vozilu mogu mnogo više zaraditi. Za usporedbu, kod jeftinijih automobila kilometraža se skida manje: kod Opela 11,6 posto, BMW-a 9,1 posto, Renaulta 9 posto i Dacie 8,7 posto.
Kada traže rabljeni auto, vozači preferiraju vozila s manjom kilometražom. Prema podacima carVerticala, prosječni noviji automobil u Hrvatskoj nakon 1 godine korištenja ima 35.039 km, 74.189 km nakon 3 godine te dobrih 106.208 km nakon 5 godina. To objašnjava zašto neki prijestupnici mogu doći u iskušenje promijeniti kilometražu vozila i povećati njegovu vrijednost.
„Kilometraža automobila obično se dramatično poveća tijekom prve godine nakon napuštanja auto-kuće. Posve nova vozila obično su prikladnija za duža putovanja jer je jamstvo proizvođača savršeno jamstvo da će se sve riješiti u slučaju bilo kakvih problema na cesti”, objašnjava Buzelis.
Smanjena kilometraža dovodi do brzog opadanja vrednosti
Premda vozači preferiraju vozila koja su imala samo jednog vlasnika, to ne uklanja rizike kupnje automobila s vraćenom kilometražom ili skrivenim nedostacima. Stručnjaci iz industrije savjetuju kupcima da ne žure s kupnjom i pažljivo pregledaju vozilo koje žele kupiti.
Ovaj postupak uključuje provjeru povijesti auta, probnu vožnju i pregled vozila u ovlaštenom servisu. Ove bi se mjere trebale primijeniti bez obzira na starost ili kilometražu automobila. Procjenjuje se da bi vozilo s promijenjenim brojačem kilometara na kraju moglo biti i do 25 % skuplje za kupca. Naime kupac ne samo da plaća više, već se može dogoditi i da dobije manje kada ga kasnije bude prodavao. Dodatno, ovakva situacija se može zakomplicirati i zbog neadekvatnog održavanja, odnosno odgađanja važnih "velikih redovitih servisa" zbog smanjene kilometraže. 25 posto vrijednosti ogroman je novac kod relativno novih auta pa kupci ne bi trebali štedjeti prilikom provjere automobila.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.