Koju gumu odabrati, kada je idealno skinuti zimske i staviti ljetne gume, mijenjati kod kuće ili kod vulkanizera, kako prepoznati gumu koja je za otpad? Donosimo odgovore na ova i druga aktualna pitanja
Sezona zamjene guma je pred vratima, a najveća navala na vulkanizere se očekuje nakon što popusti hladni val koji je ovih dana stigao u Hrvatsku. Tim povodom vam donosimo niz savjeta namijenjenih svima koji sezonski redovito mijenjaju gume.
Kada trebate promijeniti gume?
U proljeće zimske gume treba zamijeniti ljetnima u travnju, kada su višednevne maksimalne temperature u dvoznamenkastom plusu, a vremenska prognoza ne najavljuje ni snijeg ni u idućih desetak dana. Naravno, s obzirom na obaveznu zimsku opremu u Hrvatskoj većina vozača se na to odlučuje nakon 15. travnja, što je najlogičnije. No prije nego što skinete zimske i stavite ljetne gume, obratite pažnju na savjet o temperaturama i prognozi.
Kada je ljetna guma prestara ili previše istrošena?
Najvažnije je prevjeriti dubinu profila ljetnih guma. Po zakonskim propisima trebao bi biti najmanje 1,6 milimetara po cijelom opsegu. Međutim, opsežna ispitivanja njemačkog ADAC-a pokazala su da zakonski propisano ograničenje profila nudi samo minimalnu razinu sigurnosti na mokroj cesti te bi gume trebalo mijenjati i prije. Oni savjetuju da bi kod ljetnih guma profil trebao biti dubok najmanje tri milimetra. To se, između ostalog, može mjeriti kovanicom od jednog eura. Ako zlatni rub nestane u profilu, sve je u redu. Ako zlatni dio strši, treba promijeniti gume. Osim toga, gume ne smiju biti prestare i treba ih zamijeniti najkasnije nakon osam do deset godina bez obzira na istrošenost. Datum proizvodnje gume je označen na svakoj gumi četveroznamenkastim DOT brojem. Prva dva broja označavaju tjedan u godini, a druga dva godinu u kojoj je guma proizvedena.
Treba li staviti prednje gume straga i obratno?
Otprilike svakih 8.000 do 10.000 kilometara, što je većini vozača jedna ljetna sezona, kotače bi trebalo premjestiti po osovinama (prednji desni na stražnji desni, a prednji lijevi na stražnji lijevi). To bi se trebalo raditi kako bi se izbjeglo neravnomjerno trošenje i produžio vijek seta guma.
Gdje sa zimskim guma preko ljeta?
Kako bi im se produžio životni vijek, zimske gume tijekom ljeta valja pravilno skladištiti. Najbolje na hladnom, suhom i tamnom mjestu daleko od izravne sunčeve svjetlosti. Ako nemate takvu mogućnost kod kuće preostaje vam skladištenje kod vulkanizera.
Preporučuje li se da gume mijenjamo sami ili kod vulkanizera?
Ako želite sami promijeniti gumu, bilo bi idealno da imate posebne alate poput stabilne dizalice i moment ključa. Osim toga, neki kotači zahtijevaju odgovarajuće adaptere za posebne vijke koji su namijenjeni za to da bi se spriječila krađa. Ako to radite prvi puta trebali biste se prethodno informirati o pravilnom postupku zamjene kotača i ispravnom zatezanju matica kotača. Ako niste sigurni, bolje je posjetiti vulkanizera kako biste izbjegli pogreške prilikom montaže kotača. Također, vulkanizer će vam ispravno balansirati kotače, a to sami ne možete napraviti bez odgovarajuće skupe opreme.
Koje gume obarati?
Svatko tko planira kupnju novih guma trebao bi se prethodno informirati koje gume odgovaraju njegovom načinu vožnje. Nikad nisu iste gume jednako dobre za one koji vole brzu vožnju, one koji voze štedljivo i one koji žele samo komfor.
Jedu li cjelogodišnje gume dobro rješenje?
Cjelogodišnje gume su sve bolje, a prema ADAC-u polako postaju dobra alternativa za male i kompaktne automobile, kao i za kampere. Također su dobra alternativa za sve koji baš ne preferiraju brzu vožnju te stalno voze nježno i oprezno.
Je li pametno uopće ne mijenjati gume, odnosno ostati na zimskima cijelo ljeto?
Usred ljeta zimske gume predstavljaju sigurnosni rizik zbog visokih temperatura asfalta. Zimske gume, posebno one kojima je preostalo mnogo profila, su opasne pri brzoj vožnji ili pri visokim temperaturama asfalta. Velike brzine mogu uzrokovati pregrijavanje gume, što ozbiljno utječe na njezine performanse. Također, korištenje zimskih guma ljeti posebno je kritično kada je vozilo natovareno, primjerice prilikom odlaska na odmor. ADAC je napravio test, a na suhim cestama put kočenja od 100 km/h značajno se povećao sa zimskim gumama. Vozilo s ljetnim gumama zaustavilo se ispred prepreke, dok je automobil sa zimskim gumama i dalje vozio brzinom od oko 37 km/h.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.