Početna Magazin 1608 pregleda

75 godina Spačeka: Omiljen i omražen, ali legendaran

FOTO: Citroën

"Konstruirajte auto u kojem ima mjesta za dva farmera u čizmama i stotinu krumpira ili bačvu vina, može ići najmanje 60 km/h i troši samo tri litre na 100 km. Mora imati izuzetno dobar ovjes kako bi košara puna jaja preživjela vožnju neravnim zemljanim makadamima"

Nedvojbeno, ovo  je jedan od najpoznatijih modela u povijesti automobila. Citroën 2CV, kod nas mnogo poznatiji kao Spaček, a u svijetu kao: ružno pače, patka, žaba, koza, dva konja, konj... U skoro svakoj državi ovaj automobil je dobio neki nadimak, a to najbolje potvrđuje da je bio poseban, ali i vrlo upečatljiv. Citroën 2CV debitirao je prije tričetvrt stoljeća, odnosno 75 godina. Proizvodnja je završila 1990. godine.

Teško da netko ne zna za Spaček. I danas ih ima dosta na cesti jer njihovi obožavatelji, odnosno fan klubovi spadaju među "najfanatičnije" i redovito održavaju velike susrete. Prije nekoliko godina u Samoboru je održan svjetski susret na kojem se pojavilo više od 4000 automobila i 12.000 ljudi! 

Author: Citroën foto: Citroën

Povijest 2CV-a seže u sredinu 1930-ih. Citroën je upravo preuzeo Michelin, a novi šefovi su zahtijevali svojevrsni narodni auto, sličan VW Bubi u Njemačkoj. No francuski narodni auto trebao je biti još više spartanski od Bube. To je trebao biti minimalistički mali automobil.

Zahtjevi koje je dizajner André Lefèbvre navodno dobio bili su vrlo specifični. "Konstruirajte auto u kojem ima mjesta za dva farmera u čizmama i stotinu krumpira ili bačvu vina, može ići najmanje 60 km/h i troši samo tri litre na 100 km. Mora imati izuzetno dobar ovjes kako bi košara puna jaja preživjela vožnju neravnim zemljanim makadamima."

Author: Citroën foto: Citroën

Projekt "TPV" ("Toute Petite Voiture" ili "Vrlo mali automobil") pokrenut je 1936. godine s ciljem stvaranja ekonomičnog i svestranog automobila za svakoga. Godine 1937. stvoren je prvi cestovni prototip projekta TPV, koji je težio samo 370 kg i imao samo jedno prednje svjetlo, jer tadašnji zakon u Francuskoj nije zahtijevao dva prednja svjetla. Vozilo je moglo prevoziti do četiri osobe i 50 kg prtljage pri najvećoj brzini od 50 km/h i nudilo je iznimnu udobnost u vožnji.

Rat je spasio Spačeka od neuspjeha

Na sajmu automobila u Parizu 1939. trebalo je predstaviti 250 pretprodukcijskih modela koji su već proizvedeni. No izbijanje Drugog svjetskog rata to je spriječilo. Napravljeni modeli su uništeni - s iznimkom četiri primjerka koji su bili sačuvani u Citroënovom ispitnom centru u La Ferté-Vidameu i otkriveni desetljećima kasnije.

Author: Citroën foto: Citroën

Odgoda proizvodnje možda je bila i najbolja stvar koja se dogodila Spačeku. Izvorni model je bio vrlo spartanski, a  u isto vrijeme nije nužno bio jeftin za proizvodnju, jer je korišteno mnogo aluminija da se smanji masa. Mnogi smatraju da bi takav auto bio promašaj, no to nećemo nikada znati jer se nakon rata auto potpuno modificirao i uvelike je promijenjen. 

Author: Citroën foto: Citroën

Citroën 2CV predstavljen je devet godina kasnije, 7. listopada 1948. na pariškom sajmu automobila. Prema legendi, tadašnji francuski predsjednik Vincent Auriol nije bio posebno impresioniran prizorom. Tisak je također brzo prihvatio izraz "ružno pače", a u drugim državama, posebno u Njemačkoj, automobil je bio ocrnjen u medijima i i dugo vremena nije bio shvaćen. 

Author: Citroën foto: Citroën

Francuski su kupci, s druge strane, bili entuzijastični i u početku su morali čekati i do šest godina na svoj primjerak 2CV-a. Razlog je bio nedostatak sirovina. Dugi rokovi isporuke nisu smanjili njegovu popularnost: bio je jeftin za kupnju i održavanje, plus imao je četvera vrata i relativno mnogo prostora. Ovo je posebno impresioniralo ruralne kupce, kojima je 2CV često bio prvi automobil.

Samo 9 konjskih snaga

Novorazvijeni, zrakom hlađeni dvocilindrični bokser motor s početnim obujmom od 375 kubičnih centimetara proizvodio je 9 KS i po prvi put je bio opremljen mjenjačem s četiri brzine kao standardnom opremom. Slijedile su brojne daljnje faze razvoja. Motor od 602 kubika ugrađen u Citroën 2CV6 iz 1970. u početku je imao 28 KS. Zanimljivo, taj je model 1981. u filmu o Jamesu Bondu "For Your Eyes Only" vozio i sam tajni agent 007. To je vjerojatno najsporiji i najčudniji Bondov auto u povijesti. 

Author: Citroën foto: Citroën

Prva verzija Citroëna 2CV s 9 KS postizala je najveću brzinu od oko 70 km/h. Posljednji modeli s 29 KS postizali su najveću brzinu od 113 km/h. Spaček je jedno od rijetkih vozila čije su se performanse osnovnog motora više nego utrostručile tijekom karijere.

Author: Citroën foto: Citroën

2CV nije dizajniran da ima samonosivu konstrukciju, sastojao se od šasije i karoserije pričvršćene vijcima na nju. Umjesto čvrstog čeličnog krova, imao je krov od vinila koji se mogao otvoriti kako bi vozilo bilo lakše i praktičnije za prijevoz dužih predmeta poput motika i lopata. 

Author: Citroën foto: Citroën

Ovjes je bio iznimno mekan i rijetko koji automobil se u zavojima naginjao kao Spaček. No držanje ceste je bilo sasvim solidno zbog male mase, nisko postavljenog boxer motora i nisko postavljenog spremnika goriva što je rezultiralo niskim težištem. U  početku su svi kotači imali bubanj kočnice, a od 1981. disk kočnice ugrađene su sprijeda kako bi se bolje nosile s većim brzinama koje je Spaček tada razvijao. 

Kraj karijere

Dostavni kombi temeljen na modelu 2CV, predstavljen u proljeće 1951., razlikovao se od putničkog Spačeka od B-stupa nadalje po tome što je imao prostrani teretni prostor, kojem se pristupalo kroz dvoja krilna vrata na stražnjoj strani. Automobil je postao veliki hit i koristile su ga brojne tvrtke i službe u Francuskoj, a kasnije i u drugim državama. 

Author: Citroën foto: Citroën

Već početkom 1970-ih godina, Citroën 2CV je bio potpuno zastario u smislu tehnologije i izgleda, unatoč vizualnim poboljšanjima i većoj snazi. Ipak, modeli koje je Citroën zamislio kao njegove nasljednike: Dyane (koji je imao dizajn potpuno baziran na Spačekovom, tako da mnogi i danas ne znaju razliku) ,LN (LNA) i Visa nisu ga nikada uspjeli potpuno zamijeniti. Štoviše, Spaček je uspio nadživjeti sve ove modele.

Author: Citroën foto: Citroën

Ipak, od kraja sedamdesetih prodaja više nije bila tako blistava. Na siromašnijim tržištima su ga kupovali prvenstveno zbog niske cijene. Proizvodio se u čak 10 različitih država u Europi i Južnoj Americi, a među njima je bila i Jugoslavija, preciznije tvornica Cimos u Kopru, današnja Slovenija. Na bogatijim zapadnim tržištima mnogi su ga, pak, kupovali kao izraz svog životnog stava. 

Author: Citroën foto: Citroën

Ukupno je proizvedeno 5.114.969 primjeraka 2CV-a, od čega su 1.246.335 primjeraka bili dostavni 2CV. Godine 1988. proizvodnja je završila u glavnoj tvornici u Levalloisu blizu Pariza. Posljednji 2CV napustio je tvornicu u Mangualdeu u Portugalu, 42 godine nakon lansiranja na tržište 27. srpnja 1990. godine. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.