Prihodi od TV prava, sponzora i pristojbi od organizatora pravi su mamac za ulagače u Formulu 1, a većina ih je bogatstvo stekla u drugim poslovima
Najuspješniji vozači u Formuli 1 ubiru slavu i novac, no oni su sitne ribe u usporedbi s nekolicinom ljudi koji u rukama drže financije i "drmaju" najbržim cirkusom na svijetu. Steve Coltes, Donald Mackenzie, Rolly van Rappard, Michiel Mol, Stephen Fitzpatrick, Mansour Ojjeh, John Elkann...za većinu F1 fanova mahom su nepoznata imena. No, bez njih Formula 1 ne bi bila ono što jeste. Vjerovali ili ne, sport koji godišnje obrće milijardu i pol dolara u rukama je samo nekolicine tvrtki u privatnome vlasništvu.
Obrt od milijardu i pol dolara, koliko godišnje prihoduje najbrži oktanski cirkus, velikim je dijelom u rukama samo nekolicine privatnika
Ništa drukčije nije ni kad su u pitanju timovi, jer veliki je promet novca pravi mamac za investitore i bogataše koji su ga zaradili u drugim segmentima poslovanja, a F1 vide ili kao novu zanimljivu investiciju ili samo kao skupu razbibrigu. Većina ih je samozatajna, rijetko ih se može vidjeti ne samo na utrkama F1 nego i u javnosti uopće, a prava su rijetkost i njihove izjave za javnost. To ne treba ni čuditi s obzirom da se redom radi ne o milijunašima nego multimilijarderima koji poslovnim odlukama i ulaganjima kroje sudbinu F1, a sve zbog vlastite financijske moći.
Jedan od najutjecajnijih i nadalje je 85-godišnji financijski magnat Bernie Ecclestone, vlasnik Formula One grupe. Po procjenama težak je 4,5 milijarda, a godišnje od F1 zarađuje oko 200 milijuna dolara, sve od djelomične naplate TV prava, administracije i logistike u Formuli 1. Vitalni Ecclestone posjeduje i 5 posto udjela u tvrtki CVC Capital Partners. Ta je investicijaka kuća vlasništvo triju privatnih osoba koje samo od TV prava F1 ostvaruju godišnji profit veći od milijardu dolara. I to je samo mali dio poslovanja tvrtke koja je razgranala investicijski biznis i u drugim segmentima kao što su ulaganja na burzama diljem svijeta u energetiku, plemenite metale, vrijednosne papire...
CVC Capital partners vlasništvo je trojice ljudi, Luksemburžanina Stevea Coltesa, Britanca Donalda McKenzija i Nizozemca Rollyja Van Rapparda. Oni nemaju nikakve aspiracije prema utrkama niti automobilizmu, nego Formulu 1 vide isključivo kao posao. Vrijednost njihove tvrtke procijenjena je na 80 milijarda dolara, pa je za njih godišnji obrtaj od milijardu i pol dolara u Formuli 1 sitan novac.
Sve češće se kao mogući investitor u Formulu 1 spominje i Qatarski šeik Hamad bin Jassin. Član vladajuće obitelji najbogatije zemlje na svijetu po glavi stanovnika vlasnik je investicijske kuće koja godišnje ulaže nevjerojatnih 100 milijarda dolara u razne tvrtke pa tako i Volkswagen, Siemens, Shell, Heatrow zračnu luku, pa čak i nogomentni klub Paris Saint-Germain. Bogatstvo Qatarske vladajuće obitelji stečeno je na nafti i plinu.
Formula 1 - elitni biznis, a masama zabava
Iz superbogate obitelji dolazi i John Elkann, Amerikanac talijanskoga podrijetla, težak više od 12 milijarda dolara. Unuk je osnivača Fiata, Giovannija Agnellija. Bogati je nasljednik i jedan od najutjecajnijih ljudi u autoindustriji danas, predsjednik je Fiat Chrysler grupacije, predsjednik još desetak tvrtki uključujući i talijansku izdavačku kuću La Stampa te većinski vlasnik udjela u Ferrariju, najuspješnijemu trkačem timu u Formuli 1.
Nizozemac Michiel Mol, koji je bogatstvo stekao na razvoju softvera u devedesetima, i njegova obitelj uložili su novac u Formulu 1. Posjeduju 15 posto udjela u timu Force India, a investicija u F1 samo je dio širokoga spektra poslovanja koje uključuje i razvoj programa svemirskoga turizma. Svojedobno su bili suvlasnici posrnule tvrtke Spyker, no veliki financijski gubitci nisu ih uzdrmali. Michiel Mol partner je jednog od najbogatijih Indijaca - Vijaya Mallyaja, koji posjeduje 42,5 posto dionica Force Indije, a investicija 250 milijuna dolara samo je kap u moru zahvaljujući poslovanjima tvrtki vezanih uz proizvodnju alkoholnih pića, gnojiva te zrakoplovne kompanije. Indijcu koji je i član indijskoga parlamenta Formula 1 čista je razbibriga.
Slično vrijedi i za Mansoura Ojjeha, biznismena saudijsko-arabijsko-francuskoga podrijetla, koji posjeduje četvrtinu McLarenovih udjela, a 200 milijuna dolara investicije u tehnološki centar i Fi tim za njega je prava sitnica. Bivši je vlasnik tvrtke luksuznih satova Tag Heuer, a bavi se i trgovinom dragulja. Za razliku od većine, Ojjeh se redovito pojavljuje na utrkama, a da voli jurilice pokazuje i njegova kolekcija ekskluzivnih supersportskih automobila.
Četvrtinu udjela u privatnoj tvrtci McLaren, Ron Dennis je prodao kraljevskoj obitelji Al Khalifa iz Bahraina, čiji je glavni biznis, osim nafte, investicijska kuća Mumtalakat, koja osim u McLaren ulaže i u razne druge sportske klubove. Luksemburžani Eric Lux i Gerard Lopez danas su vlasnici Lotus F1 tima u koji su investirali više od 200 milijuna eura. Bogatstvo su stekli zahvaljujući kompaniji Genii koja uspješno posluje ulažući u nekretnine na području Europe i Azije. Vlasnici su i luksemburškoga nogometnoga prvoligaša CS Fola Esch u kojemu je Lopez igrao kao dječak. Ni ime Stephen Fitzpatrick nije bilo poznato u svijetu utrka sve dok taj britanski biznismen, rođen u Belfastu, čija se tvrtka OVO Energy bavi opskrbom eletričnom energijom, nije uložio vlastitih 50 milijuna eura u posrnulu Marussiju. Tvrdi kako je novac u spašavanje tima uložio zbog entuzijazma i ljubavi prema automobilizmu.
Stopostotni vlasnik Red-Bull i Torro-Rosso timova Austrijanac Dietrich Mateschitz dobro je poznato ime u svijetu autosporta, no vrijedi reći kako je bogatstvo stekao na energetskim pićima. Danas je 49-postotni vlasnik proizvođača Red-Bulla, a bogatstvo toga austrijskog biznismena podrijetlom iz Hrvatske procijenjeno je na 12 milijarda dolara. Rođen je u austrijskom Sankt Marein im Murztalu u pokrajni Styria. Prvo bogatstvo stekao je radeći kao marketinški stručnjak za zubnu pastu Blendax, a za poslovnoga putovanja u Aziju upoznao je piće Krating Daeng koje je poslije postalo Red-Bull. Sa svojim tajlandskim partnerom pretvorio je Red-Bulll u energetsko piće broj jedan. Švicarac Peter Sauber i Sir Frank Williams jedini su preostali privatni vlasnici timova s većinskim udjelom.
No, čak su i oni bili primorani prodati dio vlasništva. Sauber je 34,4 posto dionica prepustio šefici Monishi Kaltenborn, jednoj od najutjecajnijih žena u F1. Frank Willimas je 3 posto dionica dao na burzu, a 37 posto prodao je švicarskoj banci. Čak ni neki bivši vozači nisu odoljeli čarima ulaganja u najbrži sport. Niki Lauda naprimjer posjeduje 10 posto udjela u Mercedes F1 timu, a njegov kolega Toto Wolff ima 30 posto udjela u Mercedesu i 5 posto u Willimsu. Najveći pojedinačni vlasnik tima kao proizvođač je grupacija Daimler sa 60 posto vlasništva.
U odnosu na investitore u sport koji obrće milijardu i pol dolara i najplaćeniji vozači u F1 mogu se činiti kao sitne ribe u moru novca koji prolazi kroz Formulu 1. Sve je to u rukama nekolicine svjetski poznatih biznismena. Iz dana u dan pojavljuju se novi, veći i jači igrači, pa posljednja informacija o ulaganju u F1 dolazi od strane kineske Tvrtke China Media Capital. No, kao i u mnogim drugim segmentima, u Formuli 1 novac je "nepravilno" raspoređen pa unatoč milijardama dolara mali timovi teško prate ritam velikih.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.