Novi Euro 7 imao bi identične maksimalne vrijednosti štetnih tvari u ispušnim plinovima auta i kombija kao i aktualni Euro 6
Nova Euro 7 norma o količini štetnih tvari u ispušnim plinovima automobila koja bi trebala stići 2025. godine, već godinama izaziva kontroverze. Mnogi proizvođači i drugi stručnjaci kritiziraju je jer bi osjetno poskupila modele s benzinskim i dizelskim motorima što bi za mnoge značilo kraj već 10 godina prije zabrane benzinaca i dizelaša na fosilna goriva koja je planirana za 2035. godinu. Za neke modele te su se crne prognoze već ostvarile: na primjer neće biti ni nove Fieste ni Pola, a proizvođači to objašnjavaju nekonkurentno visokom cijenom zbog Euro 7 norme.
Zbog svega toga EU je morala popustiti, a Vijeće EU je usvojilo novo zajedničko stajalište o Euro 7 koje je osjetno ublaženo u odnosu na prvobitne planove. Nakon što su se suočili s protivljenjem proizvođača automobila i zemalja članica EU, među kojima su najglasnije Francuska, Italija, Češka, Bugarska, Mađarska, Poljska, Rumunjska i Slovačka, ministri su se složili da neće provoditi promjene u odnosu na postojeće standarde Euro 6 za automobile i kombije. Ipak će se postrožiti propisi za autobuse i teška vozila. U prijevodu to znači da bi novi Euro 7 imao identične maksimalne vrijednosti štetnih tvari u ispušnim plinovima auta i kombija kao i aktualni Euro 6 što bi proizvođače poštedjelo od razvoja novih još kompliciranijih i skupljih motora i sustava pročišćavanja.
Iako je službena, odluka još nije konačna. Španjolska, koja predsjeda EU-om, predstavila je kompromisni tekst koji je dobio suglasnost Vijeća Europske unije, sastavljenog od ministara EU-a. O konačnom obliku zakona moraju još raspravljati Vijeće EU, Europski parlament i Europska komisija prije nego što on stupi na snagu.
Nakon nove odluke se za automobile i kombije neće mijenjati maksimalne dozvoljene vrijednosti štetnih tvari u ispušnim plinovima, što zaći da neće biti potrebe za skupim i kompliciranim novim sustavima za njihovo pročišćavanje koji bi cijene automobila podigli i za 5000 eura. No to ne znači da se ništa neće mijenjati. Euro 7 će osim ispušnih plinova prvi put uključiti i ispuštanje opasnih krutih čestica i mikroplastike koje nastaju tijekom uporabe kočnica i guma. To znači da će vrijediti i za električne automobile.
Koliko god ironično zvučalo, proizvođači automobila u Europi tvrdili su da bi prvobitno predloženi stroži standardi emisija mogli dovesti do sporijeg usvajanja električnih vozila. Euro 7 u svom ranijem obliku odvratio bi tvrtke od ulaganja u električna vozila, rekao je nedavno izvršni direktor Renaulta Luca de Meo, dok je šef Škode Klaus Zellmer priznao da bi proizvodnja malih automobila pod strožim emisijama mogla biti nemoguća.
Nova odluka o Euro 7 velika je pobjeda automobilske industrije, ali i svih koji još uvijek vjeruju u motore s unutrašnjim izgaranjem, te veliko olakšanje za one koji ne mogu pratiti ogromna poskupljenja novih automobila. Ipak, EU je do sada već napravila ogromnu štetu proizvođačima i kupcima. Kao što smo već spomenuli, zbog najave Euro 7 ukinuti su mnogi jeftiniji automobili, a brojni proizvođači su bespotrebno već uložili milijarde u razvoj novih motora i sustava za pročišćavanje koji im sada neće trebati. Jasno da će se i to odraziti na povećanje cijene novih automobila. Ostaje samo za vidjeti hoće li ova novost promijeniti neke odluke proizvođača i hoćemo li na kraju ipak dobiti nove generacije nekih automobila koji su zbog Eura 7 ranije otpisani.
Aktualni Euro 6 propisi još uvijek su najstroži u čitavom svijetu, a količina nekih opasnih tvari u ispuhu vozila u Europi je praktično zanemariva u odnosu na neke druge regije svijeta.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.