U autoškolama možete naučiti osnovna znanja o vožnji i propisima, a upitno je možete li se u trenutku kada dobijete vozačku dozvolu nazvati pravim vozačem. Praksa je oduvijek bila najvažnija. Znalci tvrde kako treba prevaliti najmanje 5000 km za upravljačem i tek tada ćete osjetiti sigurnost i lakoću samostalne vožnje
U autoškolama možete naučiti osnovna znanja o vožnji i propisima, a upitno je možete li se u trenutku kada dobijete vozačku dozvolu nazvati pravim vozačem. Praksa je oduvijek bila najvažnija. Znalci tvrde kako treba prevaliti najmanje 5000 km za upravljačem i tek tada ćete osjetiti sigurnost i lakoću samostalne vožnje
Vozači moraju naučiti sami što treba učiniti u nepredviđenim situacijama. Nijedna klasična autoškola ni ne pokušava ih uputiti u ponešto složenije radnje od bočnoga parkiranja, a ni prijatelje ne možete terorizirati cijeli život. Broj prevaljenih kilometara uvelike će odrediti i vozačko umijeće. Nije zgorega nadopuniti znanje u specijalnim vozačkim školama. Ima ih danas i u nas. Vozačka dozvola nije jamstvo da ćete u prvome samostalnom ulasku u promet neokrznuti svladati zagrebačku gužvu, proći kroz Gorski kotar ili se provozati magistralom uz more. Jedno od rješenja su škole sigurne vožnje. Korisne su jer u kontroliranim uvjetima vozače upućuju u pravilne reakcije u kriznim situacijama. Vožnje na poligonima idealne su sa sagledavanje vozačkih sposobnosti. Makoliko instruktori bili dobri nijedna škola ne može prekonoć učiniti vozača spremnim za sva iznenađenja koja donosi svakodnevni promet. Auto nije bezopasna igračka. Neki auto zovu čak i oružjem. U rukama neznalice, bolesnika, alkoholičara ili ovisnika auto je poput najubojitijeg oružja.
Za sigurnu vožnju u većini slučajeva korisnije je predvidjeti i izbjeći moguće opasnosti nego biti sposoban izvući se iz njih. Donosimo 10 savjeta koji život znače...
1. Ruke na upravljaču - 15 do 3
Ako upravljač zamislimo kao sat pravilan položaj ruku je na mjestima kazaljki kada pokazuju 9 i 15, odnosno 15 do 3. Tako se bez pomicanja ruku može savladati 90 % zavoja na cestama.
2. Pozicija - ispružena ruka
Ležanje za upravljačem ili na njemu umara vozača i usporava njegove reakcije. Uspravan naslon sjedala te upravljač udaljen toliko da ispruženom rukom dlan možemo prebaciti preko gornjeg dijela početak je potrage za pravom pozicijom.
3. Magla - vozite iza nekoga
Maglu ponekad ne možemo izbjeći. Najbolje rješenje je usporiti, upaliti maglenke, osobito onu straga, ali treba se prisjetiti i ugasiti je nakon što izađemo iz magle kako ne bismo smetali ostalima u prometu. Kada se umorite najbolje je nekome se "zakačiti na leđa!" i pratiti ga na sigurnoj udaljenosti.
4. Vlažan kolnik - oduzmite gas
Vlažan kolnik smanjuje prianjanje kotača no veća količina vode uzrokuje aquaplaning, odnosno stvaranje vodenoga klina između kotača i podloge. Lagano oduzimanje gasa bez kočenja u većini slučajeva najbolja je reakcija.
5. Snijeg - bez naglih reakcija
Za sigurnu vožnju po snijegu treba izbjegavati nagle i grube reakcije. Upravljačem, gasom i kočnicama treba upravljati odmjereno i sporije nego inače. Najbolje je stoga na putovanje krenuti ranije, a dobro dođe i zimska oprema, štoviše – obvezna je.
6. Kako kočiti - stisak bez popuštanja
Za učinkovito zaustavljanje dovoljno je odlučno i bez popuštanja stisnuti kočnicu. No, ukoliko automobil nema ABS sustav koji sprečava blokiranje kotača treba dozirati kočionu silu, a u slučaju blokade popustiti pritisak i ponovno potražiti krajnju granicu. Na snijegom ili ledom pokrivenome kolniku ABS će produžiti zaustavni put, ali i omogućiti upravljanje vozilom.
7. U zavoju - ne kočiti, ne mijenjati stupnjeve prijenosa
Kočenje u zavoju nije preporučljivo, kao ni mjenjanje stupnja prijenosa u mjenjaču, jer obje radnje destabiliziraju automobil u kritičnome trenutku. Prije ulaska u zavoj treba procijeniti brzinu i odrediti stupanj prijenosa jer činiti to usred zavoja nije najpametniji potez.
8. Kočenje za one koji žele više - lijeva noga
Kočenje lijevom nogom može biti korisno, ali ta tehnika vožnje primjerenija je utrkama i zahtijeva praksu. Najbolje je posuditi prijateljev auto osobito ako ima nove gume i otići na Grobnik ili neku drugu zatvorenu stazu i nekoliko dana "potrošiti" na usavršavanje.
9. Iznenadne prepreke - oduzmite gas, okrenite upravljač
Za uspješno izbjegavanje iznenadnih prepreka trebaju koncentracija i dobri refleksi, a preduvjet je pravilno sjedenje za upravljačem. U iznenadnim manevrima često auto nastavlja kretanje ravno unatoč zakrenutim kotačima ili zanošenju stražnjega dijela. Izlaz iz te situacije je lagano oduzimanje gasa uz pravovremeno okretanje upravljača u suprotnome smjeru od zavoja.
10. Vožnja "na rubu" - prvo na trkalište
Nekoliko krugova na pravom trkalištu uvijek je korisno. U vožnji "na rubu" vozački nedostaci brzo izbijaju na vidjelo, brže nego limiti auta koji vozite. Ako već volite juriti činite to na za to predviđenim mjestima.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.