Početna Auto 140 pregleda

Punim kasom naprijed

4motion
Vidi galeriju 1/7
Punim kasom naprijed Punim kasom naprijed Punim kasom naprijed Punim kasom naprijed Punim kasom naprijed Punim kasom naprijed Punim kasom naprijed

Walter Röhrl i Hannu Mikkola s Audijem Quattro harali su WRC-om osamdesetih zahvaljući 4×4 pogonu te natjerali osvještenu auto industriju da ponudi i običnim smrtnicima puno stabilniji i upravljiviji auto.

Pogon na sva četiri kotača danas je dostupan na mnogim autima. Izuzevši za terenska vozila, čest je izbor i kod sportskih auta visoke snage. Najbolji primjer je aktualna generacija Golfa čiji najsnažniji model R, dolazi isključivo s pogonom 4×4. On omogućuje bolju trakciju i prijenos snage u svim uvjetima na cesti. Konkretno, Volkswagenov pogon na sve kotače nosi naziv 4motion. U Golfu sedme generacije pogon je unaprijeđen Haldex spojkom pete generacije. Kada nema opterećenja, za vrijeme vožnje konstantnom brzinom stražnja pogonska osovina je odvojena i ne prenosi snagu. To omogućuje smanjenje otpora i nižu potrošnju goriva. Ipak, dovoljan je samo djelić sekunde da bi stražnja osovina počela prenositi snagu. Elektrohidraulička crpka uključuje stražnju pogonsku osovinu te je u stanju prenijeti gotovo 90 posto snage na stražnju osovinu, dok na prednju otpada 10 posto snage. Osim promjenjiva omjera snage sprijeda i straga, 4motion pogon omogućuje i raspodjelu snage na lijevi ili desni kotač, ovisno o potrebi. Reakcije su brze i automatski se snaga šalje na kotač koji ima najviše prianjanja. Tome su zaslužni senzori, odnosno elektronika prijenosa koja podatke šalje u središnji procesor koji obrađuje informacije i šalje korekcije pojedinom kotaču. Vrijeme reakcija mjeri se u milisekundama, a u obzir se uzimaju i parametri motora i mjenjača. Sustav radi i u sprezi sa sustavom elektronske kontrole stabilnosti (ESP) i sustavom protiv proklizavanja kotača (ABS).

Volkswagen s naprednim pogonom na sva četiri kotača koristi Haldex spojku 5. generacije, baš kao i suvremeni 4×4 Audi, jedan je od najpreciznijih i najbržih pogonskih sustava.

Sustav 4motion pogona sa Haldex spojkom ublažuje i torzijska naprezanja pogonskih sklopova prilikom skretanja ili manevriranja. Sustav pogona za Volkswagen razvila je specijalizirana tvrtka BorgWarner, a riječ je o najnovijoj tehnologiji. U odnosu na prethodnu, lakša je za otprilike kilogram i pol te je pojednostavljena. Ima manji broja sastavnih dijelova i integrirana je s upravljačkom jedinicom. Sustav pogona s Haldex spojkom koristi se u svim modelima Volkswagen grupe s poprečno postavljenim motorom, a isti princip koristi i primjerice Audi, ali pod nazivom Quattro. Ne bez razloga, jer tamo još osamdesetih godina prošlog stoljeća drmali su WRC-om s čuvenim Walter Röhrlom i Hannu Mikkolom. Auto im je bio teži, no zahvaljući bitno boljoj distribuciji snage na sva četiri kotača dugo su bili nedodirljivi. Upravo je težina i danas najveća mana 4×4 pogona, baš kao što je upravljivost najveća vrlina. Važno je napomenuti kako su sve promjene u raspodjeli snage neprimjetne i brze, a rezultiraju iznimnom stabilnošću i maksimalnom trakcijom u svim uvjetima vožnje. Dodatna vrijednost 4motion pogona je i ispravljanje grešaka vozača te povećana stabilnost vozila u graničnim situacijama. To dakako povećava i sigurnost vožnje. 4motion pogon jedan je od najnaprednijih sustava pogona na sva četiri kotača i jamac je sigurne vožnje. Osim u sportskom modelu R dostupan je i u standardnim verzijama Golfa, pa i onim s dizelskim motorom.

WRC-om vladaju mehanički zatvarači diferencijala

Polo WRC gotovo je nedodirljiv u Svjetskom reli prvenstvu. Pokreće ga 1.6 litreni turbo benzinac snage 315 konja koje razvija pri 6200/min uz 425 Nm okretnog momenta. Mjenjač je šesterostupanjski, sekvencionalni, a snagu prenosi putem pogona na sva četiri kotača. No, WRC auto ima mehaničke zatvarače diferencijala. Oni funkcioniraju bolje u ekstremnim uvjetima kakvi vladaju na relijima. No, istovremeno nisu pogodni za svakodnevnu upotrebu zbog kompromitirane udobnosti i torzijskih opterećenja. Naime, prilikom vožnje kroz zavoje, kotači na prednjoj i stražnjoj osovini, vanjski i unutrašnji vrte se jednakom brzinom. To omogućuje bolje prijanjanje i brže izlaske iz zavoja, pogotovo kada auta bočno proklizava. Jasno je da mehanički zatvarači diferencijala ne bi bili korisni, ali niti mogući u svakodnevnoj upotrebi.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.