Fedinand Piech iz VW-a, Carlos Ghosn iz Renault-Nissana, Akio Toyoda iz Toyote, Dieter Zetsche iz Mercedesa...neuništivi su
Automobilsku industriju nazivamo industrijom svih industrija, kako zbog kompleksnosti proizvoda, tako i zbog njezina utjecaja na gospodarstvo. Nakon zamalo stoljeća i pol industrijske proizvodnje i više tisuća proizvođača automobila, danas je u svijetu ostalo samo tridesetak megakorporacija. Njihova je snaga nezamisliva iz perspektive malih država poput Hrvatske. Primjerice, burzovna vrijednost Daimlera jednaka je BDP-u cijele Hrvatske, Volkswagenova je jednaka slovenskom, Ferrarijeva crnogorskom, estonski BDP Teslinoj vrijednosti, a Toyotina finskome BDP-u. Tko upravlja ovim divovima? Tko su ljudi u čijim rukama je koncentrirana ta moć? Kako u njihovih 24 sata stane toliko više nego u dan “maloga čovjeka”? Izdvojili smo deset najboljih menadžera autoindustrije. Dolaze sa svih strana svijeta, iz potpuno različitih okruženja, pa ipak zajednički su im ogromna ambicija, samodisciplina i talent upravljanja ljudima.
TOP 10 POSLOVNJAKA U AUTOINDUSTRIJI
Najveći je od najvećih, bez premca, Ferdinand Piëch (78). Nemojte se smesti pokvarenošću njegova djela i aferama koje ga prate, jer suvremeno menadžerstvo igra je po Machiavellovim pravilima. Ferdinand Piëch automobilsko je plemstvo. Austrijanac rođen u jednoj od najslavnijih obitelji unutar autoindustrije, unuk je Ferdinanda Porschea, jednog od najvećih inženjera svih vremena. Zaposlenici su ga sa strahopoštovanjem zvali „patrijarh“. Rastao je gledajući djeda, strica i bratića kako nakon poraza u drugome svjetskom ratu, uzdižu tvrtku Porsche iz pepela. Konstruirao je Porsche 917 kojim je uzdigao tvrtku u prvu ligu proizvođača sportskih automobila, uzdigao je Audi na razinu vrhunske premium marke, a 90-ih je sjeo na čelo Volkswagena koji je bio pred propašću, kupujući Škodu, Lamborghinija, Bugattija i Bentleya pretvorio ga u grupaciju i najvećega proizvođača automobila na svijetu. Obitelj Porsche-Piëch najbogatija je u Austriji, a stotinjak članova posjeduje više od 342 milijarde kuna.
Podjednako je zapanjujući uspjeh Talijana Sergia Marchionnea (63) na čelu Fiata. U maniri talijanskoga nogometa, gdje uvijek možete očekivati neočekivani obrat, uspješno je izveo čak dva salta mortalea. U Grupu FIAT doveden je 2003. kada je bila u teškoj krizi i gotovo u vlasništvu GM-a. Marchionne je odmah umirovio 2000 menadžera, a potom je na blef izbacio GM iz Grupe FIAT. Toliko je splašio tada najvećega proizvođača automobila na svijetu, da su Amerikanci još platili i odštetu. Sveopćom štednjom, u samo nekoliko godina postigao je pozitivno poslovanje. Globalnu recesiju iskoristio je kako bi kupio Chrysler i tako preko noći stvorio globalnu multinacionalnu korporaciju FCA. Sin Istrijanke, odrastao u Kanadi, diplomirani filozof i odvjetnik, u karijeri je zaradio 500 milijuna kuna.
U prvu klasu svjetskih menađera spada i Carlos Ghosn (61), libanonsko-brazilski poslovnjak na čelu Grupe Renault-Nissan, korporacije s 450.000 zaposlenika. Njegova plaća je samo četiri milijuna kuna. Mjesečno! No i jedini je menadžer u svijetu koji vodi dvije tvrtke s Fortuneova popisa 500 najvećih. Nakon Michelina, od 1996. radi za Renault. Mitski status postiže kada 1999. sjeda na čelo propaloga Nissana i u tri godine od njega stvara profitabilnu tvrtku. Japanci kojima je urođena odbojnost prema strancima zbog toga toliko cijene Ghosna da su od njega napravili strip junaka.
Fantastičan je poslovni uspjeh napravio i Chung Mong-koo (77), vlasnik i predsjednik Grupe Hyundai, a „težak“ je 27 milijarda kuna. Tu poziciju preuzima 1996. od oca, osnivača tvrtke i stvara globalnoga diva. Istovremeno majstor je prijevare, kojemu Sanader nije do koljena. Osuđen je 2007. na tri godine zatvora zbog podmićivanja korejskih dužnosnika ukupnim iznosom 742 milijuna kuna. Zatvorska kazna promijenjena je u društveno korisni rad i kaznu od 7 milijarda kuna.
Portugalac Carlos Tavares (57) od 2014. je na čelu Grupe PSA, gdje je došao nakon što je izbačen iz Renaulta. Donedavno je bio Ghosnova desna ruka, da bi ga ovaj otjerao pod lažnom optužbom da je prodavao tajne konkurenciji. Kao treći direktor u pet godina preuzeo je PSA kada je bila propala i kada su je kupile kineska i francuska vlada. Odmah je započeo provoditi iznimno uspješne mjere štednje
Akio Toyoda (59), praunuk osnivača Toyote, od 2009. je na čelu najvećega proizvođača automobila u svijetu. Prema Forbesu, 28. je najmoćniji čovjek na planetu. U maniri japanske skromnosti, njegov je godišnji prihod „samo“ 20 milijuna kuna.
Dieter Zetsche (62) od 2006. čelnik je Daimlera. Reorganizirao je 2007. godine grupaciju koja je bila na rubu propasti i vratio ju na pozitivnu putanju. Riješio se Chryslera i Mitsubishija i fokusirao na Mercedes, što se pokazalo ispravnim. Godišnje zaradi oko 57 milijuna kuna.
Elon Musk (44), suvlasnik i od 2008. CEO Tesle, zaslužan je za odličan Teslin imidž i što je ova minijaturna tvrtka danas najpoznatiji prozivođač električnih automobila u svijetu. Tesla najavljuje ulazak Googlea, Applea i ostalih proizvođača računalnih programa u svijet proizvodnje automobila, gdje tradicionalne tvrtke lako mogu nestati.
Li Shufu (52) osnivać je, vlasnik i predsjednik Geelya, najvećega privatnog proizvođača automobila u Kini. Godine 2010. kupuje švedski Volvo koji tako postaje prvi veliki automobilski brend u kineskim rukama. Automobilski svijet je u šoku. Li Shufu je tom akvizicijom najavio ulazak Kine na globalnu scenu proizvođača automobila. Osobno je „težak“ 16 milijarda kuna.
Mary Barra (53) prva žena na čelu velikoga proizvođača automobila. Nakon što je lani optužena za smrt 74 ljudi zbog neispravna sustava paljenja auta i po opozivu 30 milijuna vozila, predstavila je svoju viziju budućnosti. Barra se odhrvala svim problemima na dobar način i istovremeno postigla najbolji financijski kvartal još od bankrota GM-a 2009. Njena godišnja zarada premašuje 111 milijuna kuna.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.