Zahvaljujući porastu standarda europski su automobili u samo nekoliko desetljeća doživjeli ogromne promjene, a današnji prosječni "radnički auto" dug četiri metra prije pola stoljeća bio je mjera za gospodu
Jeste li znali kako su auti prije četrdesetak godina bili prosječno pola metra kraći nego danas, oko pola tone lakši, upola slabiji... Vjerovali ili ne, neki su, poput Minija, imali kotače velike samo deset cola, kao i dječja kolica. Isti taj Mini danas već u seriji nudi 17-colne kotače, a dodatnom opremom moguće je "obuti" u 19-colne gume.
Kada se 1975. pojavio, Golf bio je dugačak 3,75 metra i težio svega 790 kilograma! Smatralo ga se automobilom za srednju klasu, a danas su zamalo u centimatar dugački najmanji auti, poput Toyote Aygo, Citroena C1, Peugeota 107, Suzukija Celerija... Što bi rekli naši roditelji, bake i djedovi da su imali prigodu voziti se u današnjim autima? Vjerojatno bi ih se tada smatralo gospodom ili "šeicima", jer auti u kojima se danas vozi običan plebs i dimenzijama i snagom jednaki su onima kojima su prije pola stoljaća upravljali patriciji.
Današnji Golf iz sedme generacije narastao je na 425,5 centimetara i teži je od prvog izdanja za 600 kilograma. Pola metra duži je nego prvi Golf iz polovine sedmadesetih! Jesu li i ljudi tako brzo rasli? Ne baš! Prema demografskim podacima narasli su u tome razdoblju poneki centimetar, 175 cm su danas visoki prosječni Europljani. Ove su usporedbe šaljive naravi, no jasno otkrivaju o kakvim je, zapravo, razvojno-tehnološkim pomacima riječ u posljednjih nekoliko desteljeća.
Automobili su i deblji, prostraniji, sigurniji, a zajedno s njima morale su rasti i dimezije garaža, parkirališta, cesta... Tako je bilo u Europi i Japanu, no Sjedinjene Države su i u tome bile iznimka. S druge strane Atlantskog oceana već od ranih tridesetih prošloga stoljeća automobili su bili gorostasni u odnosu na one u Europi, a ako nije bio dugačak pet metara nije ga se moglo ni zvati pravim autom. Još i danas u Europi na prste ćete jedne ruke nabrojati modele koji su odgovarali tim i tadašnjim američkim standardima.
Fiat 500 nije bio dugačak ni tri metra kada je 1957. ugledao svjetlost dana, a kilogram je bio lakši od pola tone. Pogonjen je agregatima s obujmom 0,5 i 0,6 litre sa po 15 konja. Njegov sljednik narastao je 57,6 cm, udebljao se preko 500 kg, a najjači je model snažniji je za 185 KS.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.