Početna Magazin 3457 pregleda

Sustavi za alkotestiranje od sada su obavezni u novim modelima auta. Što to znači?

FOTO: Volvo

Zlouporaba alkohola odgovorna je za oko 25 posto smrtnih slučajeva na cestama u Europi

Od 7. srpnja su u svim budućim novim modelima, odnosno novim generacijama koje stižu na tržište te redizajnima postojećih modela, obavezni brojni sustavi za sigurnost i pomoć u vožnji. Među njima je i jedan koji će sigurno izazvati određen "strah" među neodgovornim vozačima koji uobičavaju piti alkohol i nakon toga voziti. Sustav Alcolock trebao bi omogućiti vožnju pod utjecajem alkohola, no o čemu se tu radi i znači li to da će se u novim autima ubuduće prije vožnje trebati puhati u alkotester?

Author: Canva foto: Canva

Zlouporaba alkohola odgovorna je za oko 25 posto smrtnih slučajeva na cestama u Europi. EU stoga već godinama provodi opsežna istraživanja o učinkovitosti blokada vožnje pod utjecajem alkohola. Prema Europskoj komisiji, istraživanja dokazuju da su uređaji značajno učinkovitiji od tradicionalnih metoda (40 do 95  posto) kada je riječ o sprječavanju ponavljanja prekršaja kod vozača koji ranije uhvaćeni pri vožnji pod utjecajem alkohola. Pod "tradicionalnim metodama" EU smatra oduzimanje vozačke dozvole i novčane kazne. Sukladno tome, korištenje blokada u automobilima može osigurati da vozači koji se opetovano proglašavaju krivima za vožnju pod utjecajem alkohola mogu zadržati svoju vozačku dozvolu i unatoč tome biti spriječeni da koriste svoje vozilo u pijanom stanju. 

Author: Canva foto: Canva

No Alcolock ne znači da će svi automobili automatski biti opremljeni alkotesterom, već da će samo biti kompatibilni za ugradnju takvog sustava, ako vlasti to nalože. Automobili će naime imati sučelje koje pojednostavljuje i standardizira povezivanje uređaja za kontrolu alkohola u dahu, sam alkotester nije obavezan i novi auti ga neće imati automatski ugrađenog. 

ISTRAŽIVANJE Vozači BMW-a najviše voze pod alkoholom, a Tesle izazivaju najviše nesreća

Iako mogućnost ugradnje alkotestera zvuči kao odlična metoda za borbu protiv nepopravljivih "pijanaca za volanom", da bi takva stvar funkcionirala moraju se prilagoditi i zakonodavstva mnogih država u EU. Naime, većina država, a među njima i Hrvatska nemaju zakonski okvir za ugradnju takvog sustava u auto. 

Ovakav sustav nije ništa novo. Volvo je već imao Alcolock sustav ("Alcoguard") u ponudi 2008. godine. Tada su otkrivene i slabe točke ovakvih uređaja, odnosno kako se njima može relativno lako manipulirati. Osim što netko drugi može puhnuti u alkotester, moguće je i spojiti pumpu (primjerice za bicikle) na sam uređaj i u njega upuhati zrak iz kabine. Zato su moderniji uređaji sofisticiraniji i mogu suzbiti pokušaje manipulacija tako da mjere temperaturu zraka, njegovu količinu, tlak, vlažnost i vibracije. Tako se može spriječiti velik dio manipulacija, a prema studijama iz SAD-a i Kanade, gdje se ovakvi uređaji aktivno koriste, manipulacije su vrlo rijetke.

Alkoholne blokade okretanja auta koriste se u SAD-u još od 1986. godine. Pojedine savezne države U SAD-u zahtijevaju njihovu ugradnju i upotrebu za svakog vozača osuđenog za vožnju u pijanom stanju, druge samo za prijestupnike ponavljače ili za one koji su uhvaćeni s vrlo visokom razinom alkohola u krvi. Kako će čitava stvar funkcionirati u Europi sada najviše ovisi o zakonodavstvima pojedinih država. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.