Prvi hrvatski robotaksi je imao prilično nezgodnu premijeru. Kada je Mate Rimac pokušao pozvati auto na pozornicu ništa se nije dogodilo, pa ga nismo ni vidjeli
Rimčev dugo najavljivani robotaksi doživio je danas svoju premijeru. No sve je ostalo u sjeni događaja na samoj prezentaciji kada se automobil odbio pojaviti na pozornici. U Rimčevom kampusu u Kerestincu sve je isprva išlo po planu. Prezentacija je počela nakon desetak minuta kašnjenja i na pozornici su se nizali govornici, među kojima i premijer Andrej Plenković. Kada je na scenu stupio Mate Rimac ispriča je svoj dio o autu i pokušao ga pozvati na pozornicu što je trebalo okruniti čitav događaj. Međutim automobil se zbog tehničkih problema uopće nije pojavio i odbio se pomaknuti s mjesta.
Video neuspjelog odlaska automobila na pozornicu pogledajte ovdje.
Program je nastavljen uz druge govornike koji su pričali o automobilu. Iza njih su se izmjenjivale slike i videi auta, no do kraja prezentacije auto se nije pojavio na sceni tako da ga zapravo uspjeli ni vidjeti uživo te nam preostaju samo njegove fotografije i ono što iz marke Verne tvrde u svojem priopćenju koje donosimo u nastavku:
Verne će u potpunosti transformirati način prijevoza u gradu pomoću novog pristupa urbanoj autonomnoj mobilnosti. Kompaniju je osnovao Mate Rimac i dvojica njegovih najbližih kolega i prijatelja iz Rimac Grupe - Marko Pejković, sada glavni izvršni direktor Vernea, i Adriano Mudri, dizajner Nevere i glavni direktor dizajna u Verneu. Predstavljanje novog ekosustava urbane mobilnosti održalo se u novom Rimac Kampusu u blizini Zagreba, gdje su trojica suosnivača podijelili svoju viziju i pokazali jedinstven dizajn njihova autonomnog vozila, kao i sve funkcionalnosti koje će buduća usluga nuditi.
Nova usluga urbane mobilnosti i njezin ekosustav temelji se na tri ključna elementa: potpuno autonomnom električnom vozilu, softverskoj platformi (korisničkoj aplikaciji) i specijaliziranoj infrastrukturi. Prva Verne usluga bit će pokrenuta u Zagrebu 2026. godine.
Novi ekosustav urbane autonomne mobilnosti temelji se na tri ključna elementa:
1.Potpuno autonomno električno vozilo
Vozilo je izgrađeno na novoj platformi koja je u potpunosti prilagođena autonomnom načinu vožnje te dizajnirana s ciljem veće sigurnosti i udobnosti. Verne vozilo je koncipirano i konstruirano kao sigurno i udobno autonomno vozilo. Dizajnirano iz temelja, lišeno je kompromisa i nedostataka koji su neizbježni kod postojećih platformi prilagođenim vozačima.
2.Mobility Service Platform - MSP
Softverska platforma , koju Verne razvija, sastoji se od korisničke aplikacije za naručivanje vožnje te platforme za upravljanje cijelom uslugom. Putem aplikacije, korisnici mogu personalizirati postavke vozila – poput osvjetljenja, temperature, pa čak i mirisa - prije naručivanja same vožnje. Na taj će način vozilo uvijek biti postavljeno točno onako kako želite. Iako korisnik nikada neće posjedovati vozilo, ono će biti prilagođeno tako da se osjećate kao da je vaše vlastito. Uz to, pomoću razvijene platforme za upravljanje uslugom, Verne će se pobrinuti da se buduća usluga bude učinkovita i teče glatko.
3.Infrastruktura
U svakom gradu u kojem će Verne biti dostupan postojat će specijalizirana infrastruktura koju nazivamo Mothership. Riječ je o mjestu gdje će se Verne vozila pregledavati, održavati, čistiti i puniti svakodnevno. To osigurava da korisnik uvijek dobije sigurno i čisto vozilo. Uz to, Verne u gradi svoj prvi proizvodni pogon za proizvodnju autonomnih električnih vozila ovdje u Zagrebu, koja će se potom koristiti diljem svijeta.
Adriano Mudri, glavni direktor dizajna u Verneu najavio je novi brend:
„Bilo je teško pronaći pravo ime za ovaj projekt, a koje odgovara našoj viziji. No kad smo ga smislili, znali smo da je to pravo ime za nas. Naš novi brend nazvali smo po Julesu Verneu, slavnom piscu za kojeg se kaže da je čovjek koji je izumio budućnost. Baš kao što je on koristio temu putovanja kao pokretačku snagu u svojim pričama, mi je koristimo kao inspiraciju u oblikovanju budućnosti ispunjene maštovitim inovacijama i stvarnim postignućima. Njegova vjera u budućnost i njegov duh potaknuli su znatiželju kod generacija i generacija znanstvenika i istraživača. Stvari koje ponekad izgledaju nemoguće, on je učinio mogućima.“
Suosnivač Vernea Mate Rimac je rekao: „Krajnji bi rezultat bilo najbolje moguće iskustvo mobilnosti za sve. To znači da će svaki korisnik imati bolje iskustvo i uslugu od najbolje usluge koju uživaju vrlo bogati – i to po pristupačnoj cijeni. Imat ćete sigurnog i pouzdanog vozača, vozilo s više unutarnjeg prostora i udobnosti od najboljih limuzina te uslugu koja će na svaki mogući način biti prilagođena upravo vašim potrebama. Naša će usluga korisnicima pružiti mnogo više od samog prijevoza od točke A do točke B. Tijekom vožnje imat ćete više slobodnog vremena koje ćete moći iskoristiti za razmišljanje, opuštanje, učenje ili rad. Vaš će se život poboljšati svakim putovanjem. U Verneu nismo fokusirani samo na tehnologiju nego i na njezine prednosti. Verne pretvara vrijeme utrošeno na vožnju u priliku za osobni rast, otkrivanje i uživanje te na taj način obogaćuje vaš život tijekom svakog putovanja."
Trenutno na cestama ne postoji ništa slično Verneu. Vozilo je jedinstvenog dizajna i razvijeno na potpuno novoj platformi koja iskorištava sve prednosti autonomne vožnje. U Verne vozilu ne postoji upravljač ili papučice za vožnju jer je vozilo namijenjeno isključivo autonomnoj vožnji.
Autonomni sustav vožnje
Partnerstvo s tvrtkom Mobileye, globalnim liderom u autonomnoj vožnji, ključno je za Verneove autonomne mogućnosti. Vozilo će biti potpuno autonomno, sa sustavom sposobnim za vožnju u dinamičnom gradskom prometu. Posljednjih nekoliko godina, tvrtka surađuje s Mobileyeom. Napredna platforma za autonomnu vožnju Mobileye Drive bit će integrirana u Verne vozilo i zajedno sa sofisticiranim setom senzora ,koji uključuju kamere, radara i lidara, omogućit će autonomne sposobnosti vožnje. Mobileyev sustav omogućuje fleksibilnost te funkcioniranje autonomne vožnje na raznim lokacijama, na različitim vrstama cesta, u različitim vremenskim uvjetima, uzimajući u obzir i lokalne stilove vožnje. Sve je to ključno za skalabilnost buduće Verne usluge.
Dizajn interijera i korisničko iskustvo
Verne ima dva sjedala i koncept interijera koji potpuno redefinira ideju unutarnjeg prostora vozila.
Adriano Mudri objašnjava: „Zašto dvosjed? Jer podaci pokazuju da u 9 od 10 vožnji vozilo koriste 1 ili 2 osobe. Stoga, većinu vožnji možemo zadovoljiti dvosjedom i stvoriti jedinstven unutarnji prostor u vozilu kompaktne veličine. Unutrašnjost Verne vozila ima više prostora nego u Rolls-Royceu, što vam omogućava da se opustite i učinkovitije provedete svoje vrijeme. Optimizirali smo otvaranje vrata tako da korisnici mogu samo ući i odmah sjesti. Klizna vrata dizajnirana su tako da ne ometaju protok prometa oko vozila te da i dalje stignete na svoje odredište u stilu, Nakon ulaska u vozilo putnici mogu ispružiti noge i udobno se smjestiti. Željeli smo dizajnirati interijer na način da podsjeća manje na automobil, a više na dnevnu sobu. Unutar vozila nema tipične ploče s instrumentima, nema upravljača ni papučica. Ali zato ima zaslon od 43 inča koji možete koristiti. Zaslon nije samo za zabavu nego i za dijeljenje informacija o putovanju tijekom vožnje.“
Verne je savršen prostor za slušanje glazbe ili gledanje filmova s nenadmašnom udobnošću, ekranom UltraWide i 17 zvučnika za vrhunsku kvalitetu zvuka. Putnički prostor će biti prilagođen vama. Moći ćete podesiti ambijent - zvuk, svjetlo - za svako raspoloženje dok vam iznimno velika sjedala omogućuju pet različitih razina udobnosti i užitka za rad, opuštanje ili odmor.
Između sjedala nalazi se touchpad za interakciju sa sustavom u vozilu na kojem možete podešavati postavke vozila. Ovdje se također nalazi ključna značajka Median, koja se koristi za pokretanje i zaustavljanje vožnje, dajući korisniku osjećaj kontrole nad autonomnim vozilom.
Iznad vas je zaobljeni krovni prozor, takozvani Halo prsten, - nikad prije viđen, koji vam pruža neki novi pogledi na grad.
Verne se također pobrinuo za razvoj materijala koji odgovaraju svrsi, zahtjevima vožnje i trajnosti te u isto vrijeme osiguravaju privlačan, kvalitetan i udoban izgled i osjećaj.
Dizajn eksterijera
Ključni potpis dizajna, onaj po kojem se Verne ističe u urbanoj sredini, opće su proporcije vozila. Jedinstveni oblik rezultat je dizajniranja vozila iznutra prema van, kao i pristupa dizajnu koji stavlja sigurnost na prvo mjesto. Verne je spojio glatki, kružni krov s kupolom na vrhu koja podsjeća na svemirski brod s elegantnim i čvrstim donjim dijelom tijela vozila.
„Unatoč dodatnom sadržaju, u usporedbi s običnim automobilima, uspjeli smo postići vrlo elegantan dizajn. Duboko smo integrirali kamere, radare, lidare za male i velike udaljenosti i njihove sustave za čišćenje. U isto smo vrijeme uspjeli pojednostaviti izgled uklanjanjem tipičnih značajki vozila kojima upravljaju ljudi. Riješili smo se brisača i bočnih retrovizora. To čini aerodinamičke performanse učinkovitijima i omogućuje lakše čišćenje. Jedan tipičan element automobila koji smo zadržali je prtljažnik. Dakle, ne morate se brinuti ako idete u zračnu luku i imate puno prtljage ili ste upravo obavili veliku kupnju namirnica“, rekao je Mudri.
Dizajn spaja tipičnu ekskluzivnu udobnost prostrane limuzine s dimenzijama vozila kompaktnog automobila. U tome nitko dosad nije uspio.
Aplikacija za naručivanje vožnje
Aplikacija je sve što trebate za početak putovanja. S aplikacijom možete lako naručiti vozilo, provjeriti njegovu lokaciju u stvarnom vremenu, vidjeti koliko će vremena trebati da vas pokupi i biti sigurni da vožnja neće biti otkazana. Svaka vožnja može biti personalizirana - od temperature do mirisa - osiguravajući da putovanje nema za cilj samo dolazak na odredište nego i uživanje u ljepoti svake vožnje. Ovo besprijekorno iskustvo pruža vam mir i praktičnost koju zaslužujete. Što detaljnije korisnik prilagodi vozilo, to je intenzivniji osjećaj udobnosti i vlasništva.
Infrakstruktura - Mothership i proizvodni pogon
Ključni dio Verne ekosustava i usluge je infrastruktura ili Mothership.
„Mothership je dom u kojem se brinemo o našim vozilima. Ovdje se vozila Verne svakodnevno pregledavaju, svakodnevno održavaju, svakodnevno čiste i pune kako bi uvijek bila sigurna, čista i spremna da vas odvezu u novu avanturu. Prvi Mothership gradit će se u Zagrebu, pored našeg sjedišta u Buzinu“, rekao je Marko Pejković, izvršni direktor Vernea.
Pejković je također najavio da tvrtka počinje graditi proizvodni pogon u Zagrebu za veliku proizvodnju autonomnih električnih vozila koja će se koristiti diljem svijeta. „Lokacija proizvodnog pogona bit će u južnom dijelu Zagreba. Ovdje će se naša vozila sastavljati, kalibrirati i testirati. Ovaj proizvodni pogon stavit će Hrvatsku na kartu kao zemlju koja potiče razvoj ključnih tehnologija budućnosti koje će donijeti brojne dobrobiti zajednici i stvoriti značajan napredak u smjeru digitalnih i zelenih tehnologija“, pojasnio je Pejković.
Pokretanje usluge
Prva će usluga vozila biti pokrenuta u Zagrebu. Nakon Zagreba, Verne usluga bit će dostupna i u drugim europskim gradovima (najprije u Velikoj Britaniji i Njemačkoj), te na Bliskom istoku. Tvrtka je već potpisala ugovore s 11 gradova u EU-u, Velikoj Britaniji i Bliskom istoku, a pregovara s više od 30 gradova diljem svijeta koji žele postati Verneovi partneri.
Ključne prednosti projekta
Mi u Verneu vjerujemo da će naš pristup budućoj mobilnosti donijeti brojne pogodnosti iz ekonomskih, urbanih, infrastrukturnih i društvenih aspekata.
EKONOMSKI ASPEKT: Naša usluga stvara poslovanje koje će biti korisno za naše buduće korisnike, ali i zajednice u kojima poslujemo. Mobilnost je ključni pokretač gospodarskih prilika, a širok pristup najboljem mogućem iskustvu mobilnosti u gradu bit će sjajan poticaj za demokratizaciju gospodarskih prilika.
ASPEKT GRADSKE INFRASTRUKTURE: Optimizacija i poboljšanje postojećeg prometnog sustava, smanjenje korištenja privatnih automobila u centru grada, oslobađanje prometnih traka i parkirnih mjesta u urbanim područjima i stvaranje više prostora za ljude.
DRUŠTVENI ASPEKT: Održivo rješenje, pozitivan utjecaj na okoliš i zajednicu, povećana sigurnost na cestama, smanjenje negativnog utjecaja na okoliš značajnim smanjenjem broja automobila i učinkovitijim korištenjem vozila. Povećanje pristupačnosti i uključivosti prijevoza, učinkovitosti vremena i prenamjena parkirnih mjesta u javne prostore.
USLUGA VERNE KAO PODRŠKA JAVNOM PRIJEVOZU: U partnerstvu s gradovima u kojima poslujemo, naša će usluga podržati druge održive i učinkovite načine kretanja po gradu poput hodanja, vožnje biciklom ili javnog prijevoza. Naša usluga nije konkurencija javnom prijevozu, već njegova nadopuna. Dugoročno, Verne bi trebao pomoći u uklanjanju potrebe za drugim ili trećim automobilom u kućanstvu koji zauzima parkirna mjesta, rijetko se koristi i predstavlja značajan trošak.
Kako je sve počelo - priča osnivača
Mate Rimac osnovao je tvrtku Rimac Automobili 2011. godine. Imao je san razviti prvi potpuno električni hiperautomobil na svijetu, iskorištavajući potencijal električnog motora za performanse.
Rimčev je tim 2021. predstavio Neveru, koju pokreće interno razvijena tehnologija uključujući najsuvremeniju bateriju od 120 kWh i potpuno električni pogonski sklop od 1914 KS. Danas je Nevera najsnažniji i najbrže ubrzavajući proizvodni automobil na svijetu i pravo čudo tehnologije
Na tom su putu zajedno s Matom bila i dvojica njegovih najbližih suradnika i prijatelja: Marko Pejković, danas glavni izvršni direktor Vernea te Adriano Mudri, dizajner Nevere i glavni direktor dizajna u Verneu.
Prije deset godina borili su se kako bi izgradili automobilsku tvrtku upravo ovdje u Hrvatskoj. Bez prethodnog iskustva, bez opskrbne mreže, bez financiranja tvrtki koje upravljaju rizičnim kapitalom i gotovo bez automobilske industrije u Hrvatskoj, ova je zemlja bila najnevjerojatnije mjesto za ostvarenje takvog sna. Šanse da uopće uspiju i prežive bile su male, ali imali su snažnu viziju i vjerovali u ono što oni i njihov tim rade.
Rimac Technology, kao dio Rimac Grupe, danas proizvodi i prodaje sofisticirane sustave baterija i motore najvećim svjetskim proizvođačima izvorne opreme, uključujući BMW i Porsche. Bugatti Rimac posluje kao ultimativna tvrtka za hiperautomobile - fuzija prepoznatljive agilnosti tehničke stručnosti i neumoljive inovacije u sferi električnih vozila Rimac Automobila s Bugattijevim 110-godišnjim nasljeđem dizajna i inženjeringa. A Rimac Kampus, jedan od najambicioznijih građevinskih projekata u Europi, postat će dom cjelokupne vizije.
Mnogo se toga nekada činilo nemogućim... a ipak je bilo moguće.
Verne je sljedeća „nemoguća“ stvar, zaključuje se u priopčenju Vernea.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.