Na tržištu ima samo nekoliko električnih modela koji su jeftiniji, no kada je u pitanju odnos-uloženo dobiveno ovaj Box ih uvelike nadmašuje
S malim električnim automobilom Box, koji je nedavno stigao na hrvatsko tržište, kineska marka Dongfeng ulazi u segment koji je slabo popunjen, u klasu najjeftinijih električnih automobila na tržištu. Konkurent novom Citroënu Ë-C3 i manjem Hyundaiju Insteru spada u klasu gradskih auta i posebno je zanimljiv po svojoj bogatoj opremi, obilju prostora i svemu što nudi u unutrašnjosti. Naziv Box (kutija) nije zamišljen da bi opisao dizajn ovog automobila, već da bi najbolje opisao njegov koncept. Dizajn interijera namijenjen je stvaranju ugodne atmosfere i funkcioniranju kao svojevrsni dnevni boravak. Tako barem tvrdi proizvođač.
Je li zaista tako i može li se Box nametnuti na tržištu pokušali smo otkriti detaljnim testom automobila prilikom kojeg smo prevalili više od 500 kilometara u gradskim uvjetima, na otvorenim cestama i na autocesti. Testirali smo top verziju s većom baterijom i bogatijim paketom opreme koja bi sa svojom cijenom od 25.990 eura mogla zainteresirati mnoge kojima su električni auti do sada bili preskupi.
Izvana je Box simpatičan automobil, dizajniran nenametljivo bez dizajnerskih pretjerivanja ili eksperimenata. U svakom slučaju, svojim izgledom signalizira da je prvenstveno namijenjen za grad. Dizajn također vješto prikriva dimenzije auta, koje zapravo uopće nisu toliko male kako se čine na prvi pogled. Auto je dugačak 403 cm, što je na razini tipičnih automobila gradske klase, odnosno B-segmenta.
I dok je izvana nenametljiv, u unutrašnjosti se Box jasno izdiže od konkurencije. U ovoj klasi, posebno kod jeftinijih električnih auta smo u posljednje vrijeme navikli na mnogo tvrde plastike i malo opreme. No, u najvišoj razini opreme Premium, Box iznutra izgleda zaista kao da spada među premium automobile.
Sve je puno mekanih materijala i lijepih ukrasa, armaturna ploča i obloge vrata prekriveni su umjetnom kožom, kao i lijepo dizajnirana sjedala, sve izgleda vrhunski izrađeno, a oprema je zaista vrlo bogata. U oči upadaju i prednji prozori bez okvira, kao na Tesli ili coupe automobilima, a kada počnete istraživati unutrašnjost otkrit ćete i vrlo zanimljiv pretinac za rukavice dizajniran poput ladice, koji izgleda prestižno no ne nudi baš puno mjesta.
Tu je i praktično postavljen bežični punjač za mobitele koji je opremljen hlađenjem što je do sada bilo rezervirano samo za rijetke puno skuplje automobile. Također, i centralni dodirni zaslon s dijagonalom od 12,8 inča izgleda vrlo veliko u ovom autu,te pokazuje vrlo kvalitetnu sliku.
Sam Infotainment sustav ima dosta funkcija, no prilično je jednostavan za korištenje a za pohvalu je i njegov gladak i brz rad. Ipak, automobil serijski nema Apple Car Play ni Android auto već samo zrcaljenje zaslona telefona s pomoću posebne aplikacije. Taj problem donekle rješava adapter koji dolazi uz vozilo i omogućava korištenje ranije spomenutih Appleovih i Androidovih sustava, no nije savršeno rješenje jer uvijek mora biti uključen u USB utor auta.
Iza volana nalazi se 5-inčni ekran koji "glumi instrumente" i prikazuje sve važne informacije za vozača. Možda je malen, no dovoljno je pregledan i sadrži dovoljno informacija. Na prvi pogled, skoro sve u unutrašnjosti Boxa izgleda gotovo savršeno i dostojno vozila iz mnogo viših klasa.
No Dongfeng Box "osvaja bodove" i svojom ponudom prostora. Sprijeda ga ima u izobilju i lako ćete pronaći idealnu poziciju zahvaljujući električno podesivom sjedalu vozača i volanu podesivom po visini i po dubini što nije baš standard kod svih kineskih auta. Kad smo već kod sjedala spomenimo da vozačko ima i grijanje i ventilaciju što je stvarno apsolutni luksuz u ovoj klasi vozila, i za ovu cijenu.
Straga Box također iznenađuje ponudom prostora koja je na razini one u malim SUV-ovima i iznad prosjeka klasičnih gradskih automobila. Prtljažnik također ima vrlo dobar volumen od 326 litara, a ako preklopite naslone stražnjih sjedala, volumen se povećava na 945 litara. Međutim, prag za utovar prilično je visok, a obaranjem sjedala ne dobiva se ravni pod prtljažnika. Unatoč tim malim nedostacima, Dongfeng Box je, barem što se prostora tiče, savršen suputnik za svakodnevne potrebe ali i za neka dulja putovanja.
Automobil nudi i velik broj sustava pomoći vozaču. Uključeni su kamera s pogledom od 360 stupnjeva i adaptivni tempomat i mnogi drugi ADAS sustavi i tu dolazimo do prvog detalja koji nam je ozbiljno zasmetao. Box naime, na lijevom A stupu ima kameru za nadzor vozača koja u kombinaciji sa softverom "previše revno" obavlja svoj posao. Sustav se često javlja s upozorenjima, primjerice kada na trenutak skrenete pogled s ceste ispred vas. Također, tijekom sedam dana testa desetak puta se javilo i upozorenje o umoru vozača, iako smo odmorni tek sjeli u auto i napravili tek nekoliko kilometara. Još nismo sreli auto koji je toliko inzistirao na tome da nešto radimo krivo i dobro je da se ovi sustavi mogu isključiti, barem privremeno do idućeg pokretanja auta. Ovdje valja istaknuti da se navedene kritike odnose samo na sustav nadzora vozača, dok ostali ADAS sustavi nisu nimalo nametljiviji od prosjeka.
Motor od 95 KS nije nešto posebno snažan za automobil s masom većom od 1,3 tona, no realno nije ni preslab pa je Dongfeng Box uglavnom dovoljno brz u svim uvjetima vožnje. Ubrzanje od 12,5 sekundi do 100 km/h možda nije "neki spektakl", no međuubrzanja su dovoljno dobra de se bez previše brige uputite u pretjecanje sporijeg vozila ispred vas. Maksimalnih 140 km/h je naravno je vrlo niska vrijednost, kao kod mnogih drugih električnih auta.
I u pogledu ponašanja u vožnji smo doživjeli još jedno ugodno iskustvo iz "kutije iznenađenja. Ovjes je izuzetno udoban za ovu klasu automobila i Box se stvarno jako dobro snalazi na lošim podlogama. I prilikom brze vožnje zavojima pokazuje iznenađujuću razinu stabilnosti, doduše uz malo više naginjanja karoserije, ali dosta agilne promjene smjera. Upravljač nije "najizravniji na svijetu" i ne pruža puno povratnih informacija. No sve vezano uz dinamiku vožnje ionako nije previše bitno u ovoj klasi.
LFP Baterija kapaciteta od 41 kWh neto (42,3 kWh bruto) "na papiru" se doima malom, no efikasan pogon i regeneracija, te mala masa čine čuda u pogledu štedljivosti ovog auta. U gradu je tako relativno lako moguće ostvariti potrošnju koja će vam omogućiti od 350 do 400 kilometara dosega, a uz iznimno nježnu nogu na gasu i uz idealna vanjske temperature na testu smo lakoćom ostvarivali i prosjeke potrošnje "dobre za oko 500 km" na otvorenoj cesti i u gradu. Na autocesti uz brzinu od 100 do 120 km/h možete očekivati oko 230 kilometara dosega, što također nije loše. Kombinirana potrošnja na kraju testa pokazala nam je da je auto uz nježnu vožnju u stanju s jednim punjenjem prelaziti oko 330 kilometara, više od WLTP vrijednosti (310 km), što je zaista za pohvalu.
Što se tiče brzine punjenja, Box nudi maksimalnu snagu od 70 kW, što je realno skromno, no u redu za ovako malu bateriju. Ona će se od 30 do 80 posto napuniti za 45 minuta, no s obzirom na karakter auta, vjerujemo da će vlasnici više koristiti AC punionice (do 6,6 kW snage) ili puniti odnosno nadopunjavati kod kuće, gdje preko noći možete bez problema napuniti dovoljno energije za oko 200 kilometara. Automobil je stanju puniti i pokretati vanjske uređaje uz funkciju Vehicle-to-Load (V2L) i maksimalni izlaz od 3,3 kW, što je svakako praktično.
Zaključak
Box je zaista "kutija iznenađenja", uglavnom pozitivnih. U vrijeme dok Volkswagen i "europsko društvo" tek rade na razvoju svojih električnih gradskih "auta od 25.000 eura" on je već tu. Ne samo kako bi ispunio prostor na tržištu, već se radi i u dobrom automobilu koji nas je oduševio ponudom prostora i neočekivanim luksuzom i kvalitetom u unutrašnjosti. Ima nekoliko sitnica na kojima bi se moglo poraditi, no ukupan dojam je vrlo dobar. A cijena? Naravno da će se 26.000 eura za gradski auto mnogima činiti kao (pre)velik novac, no tako je to s električnim autima. Na tržištu ima samo nekoliko električnih modela koji su jeftiniji, no kada je u pitanju odnos-uloženo dobiveno ovaj Box ih uvelike nadmašuje.
Plus:
- Materijali i izrada unutrašnjosti
- Prostranost i udobnost vožnje za ovu klasu
- Vrlo štedljiv pogon
Minus:
- Sustav nadzora vozača
- Nema serijski Apple Car Play ni Android auto
- Sporo punjenje
TVORNIČKI TEHNIČKI PODACI:
masa: 1324 kg
dimenzije: 403 x 181 x 157 cm
snaga: 70 kW/95 KS
baterija (neto): 41 kWh (neto)
0-100 km/h: 12,5 s
najveća brzina: 140 km/h
doseg kombinirano: 310 km
potrošnja: 10,6 kWh/100 km
cijena: 25.990 € (testni model), 24.990 (osnovni Box, baterija 31,4 kWh)
Važnija oprema testirani Dongfeng Box E3 Premium
Aluminijski naplaci 17", automatska klima, sustav kamera, digitalni instrumenti 5", dodirni zaslon 12,8", sjedla presvučena umjetnom kožom, električno podesivo, namjestivo, rijano i hlađeno vozačko sjedalo, bežični hlađeni punjač mobitela, električno pokretana vrata prtljažnika, sustav kamera za parkiranje s pogledom od 360 stupnjeva, sustav pokretanja vozila bez fizičke upotrebe ključa ili pritiska na gumb, vehicle to load funkcija 3,6 kW...
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.