U Hrvatskoj je u prva tri mjeseca ove godine prodano tek 12.139 novih automobila, što je 12,3 posto manje nego lani, a samo u ožujku kupcima je isporučeno 5041 novo vozilo, ili gotovo 20 posto manje
Nakon stabilnog i dugog rasta, prodaja novih vozila pada u sva tri početna ovogodišnja mjeseca, naznake oporavka se ne vide, a stručnjaci razlog tomu vide u dostignutom zenitu prodaje, padu standarda i previsokim davanjima na nova vozila.
U Hrvatskoj je, naime, u prva tri mjeseca ove godine prodano tek 12.139 novih putničkih automobila, što je 12,3 posto manje nego u istom razdoblju lani, a samo u ožujku kupcima je isporučeno 5041 novo vozilo, ili gotovo 20 posto manje u odnosu prema istom mjesecu lani.
S druge strane, još tijekom lanjskog prosinca sve je bilo više-manje idilično - tijekom tog mjeseca put do kupca pronašlo je 2412 vozila, što je rast od 12,4 posto u odnosu prema prosincu 2017.
Tada su prikupljeni i kompletni podaci za 2018., koji su pokazali da je te godine u Hrvatskoj prodan 60.041 novi automobil, ili 18,3 posto više nego godinu ranije.
Hrvatski su građani, među ostalim, osim modela dostupnijih njihovima džepovima, tijekom 2018. kupili i 1804 nova Audija, 1487 BMW-a te 1216 Mercedesa i 85 Porschea. Od 'egzotičnih' marki, Hrvati su se lani počastili s tri Maseratija, jednim Ferrarijem i jednim Lotusom, a vlasnika s hrvatskim pločicama dobio je i jedan Rolls-Royce.
Mislilo se da se, polako ali sigurno, hrvatsko tržište vraća na razdoblje prije krize, na brojke koje su se zaustavile na 88.000 prodanih automobila. Gledalo se prema neostvarenoj želji i prodaji od 100.000 novih automobila na godinu, no slijedi novi zaplet - već treći mjesec zaredom prodaja pada. Je li to zvono za uzbunu? Istodobno se i dalje masovno uvoze isluženi, stari automobili.
Agan Begić, direktor agencije 'Promocija plus', koja objavljuje mjesečna izvješća o broju prodanih novih automobila, smatra da je hrvatsko tržište uglavnom dostiglo zenit s obzirom na ekonomsku situaciju.
- Nerealno je očekivati godišnji rast broja prodanih novih vozila od 20-ak posto u situaciji dok nam BDP raste tek nešto više od dva posto godišnje. Naša ekonomska aktivnost je takva da je realnije očekivati manje brojke. Početkom ove godine usporeno je i tržište rent-a-cara, što je još jedan od razloga slabije ukupne prodaje, rekao je Begić za Hinu.
Dodao je još nekoliko važnih razloga koji usporavaju prodaju i zašto se sadašnje brojke ne mogu poklopiti s lanjskima, a pogotovo ne s onima iz 2008.
- Gledam to iz perspektive prosječnoga hrvatskog kupca. Mnogi su se opekli na kreditima prošlih godina i sada se teško odlučuju na kupnju tim putem. Ljudi jako važu svaku kunu, mnogi više nisu ni kreditno sposobni, puno je ovršenih - istaknuo je Begić.
Prometni stručnjak Željko Marušić ističe da je prodaja novih automobila u krizi i da ih se ove godine neće prodati ni 50-ak tisuća. Podsjeća da su od lani prodanih 60-ak tisuća tek trećinu kupili privatni kupci, a ostale su automobile kupile rent-a-car tvrtke i državne institucije. Dakle, u državi s četiri milijuna stanovnika tek je njih 20-ak tisuća kupilo novi automobil.
Previsoka davanja
Evo primjera: prodajna cijena BMW-a 320d u hrvatskim salonima bez PDV-a je oko 247 tisuća kuna, s PDV-om 308 tisuća, a na sve treba pridodati i posebni porez od 16.700 kuna. Hrvatski kupac, dakle, plaća nekoliko poreza, a da ne spominjemo poreze koji se plaćaju u litri goriva kojim će puniti svojeg ljubimca, registraciju, osiguranje i sl.
Posljedica je i da se sve više uvoze "lijesovi na kotačima", stare krntije u kojima se lako pogiba, a neka su istraživanja pokazala i da je svakom trećem uvezenom automobilu iz inozemstva skinuta kilometraža.
Bacite oko i na naš YouTube kanal:
(KLIKNI OVDJE)
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.