U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi ili neuspješni da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je Audi 200, model s kojim je Audi prvi puta napravio iskorak u smijeru luksuzne klase Mercedesa i BMW-a
Znate za njih, ali ste ih nekako i zaboravili. Ovi automobili obilježili su našu prošlost, neki od njih su svojedobno bili i vrlo uspješni, no istodobno toliko neupadljivi da su brzo zaboravljeni. U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" podsjećamo vas na automobile koje ipak ne bismo trebali prepustiti zaboravu. Iz ovog ili onog razloga...
Tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća Volkswagen koncern (tada VAG) je smislio smjer u kojem će se kretati u budućnosti. Odlučeno je da će Volkswagen ostati "marka za narod", što joj uostalom stoji i u imenu, a da će Audi pokušati pozicionirati visoko, kako bi konkurirao Mercedesu i BMW. No da bi u tome uspjeli u Audiju su trebali reprezentativni model koji bi se mogao nositi s onim najboljim što su nudili Mercedes i BMW. Audi 100 su već imali, i on se sasvim solidno nosio s BMW-om serije 5 i Mercedesom E-klase, iako treba naglasiti da je ipak bio nešto jeftiniji i skromniji. No tražio se i model koji bi se na neki način nosio s njemačkim kraljevima limuzina, Mercedesom S-klase i BMW-om serije 7.
Tako je 1979. na tržište došao Audi 200 (slika iznad), model koji je trebao konkurirati u najvišoj klasi. To mu baš nije uspjelo i Audi 200 će u nastavku svoje karijere biti neprestano označen kao "napumpani" i ušminkani Audi 100. Tako će biti i u drugoj, ujedno posljednjoj, generaciji ovog automobila kojom se zapravo bavimo u današnjoj "epizodi" iz rubrike "Sjećate li ga se?".
Krajem 1970-ih, Audi nije bio ni približno financijski jak i velik kao njegovi današnji konkurenti Mercedes i BMW. Stoga nije bilo ni dovoljno novca da bi se razvio dostojan konkurent najprestižnijim Mercedesima i BMW-ima. Audi se poslužio kompromisom te novi model razvio na osnovi Audija 100.
Druga generacija modela 200 predstavljena je u lipnju 1983. godine. Kako bi se dizajnerski razlikovao od modela 100, 200 je imao šira prednja svjetla i stražnja svjetla spojena svjetlosnom trakom. male karoserijske promjene značile su i oko 2 cm veću dužinu, no to nije utjecalo na dimenzije kabine koja je bila praktično identična kao u modelu 100.
U nutrašnjosti je Audi osjetno ušminkao 200 s malo elegantnijim armaturama, izmijenjenom središnjom konzolom i instrumentima, te boljom opremom i materijalima. Na primjer presvlake sjedala bile su od velura. Iako su sve ove promjene samo malo uzdigle 200 iznad 100 cijene su se astronomski popele. Osnovni Audi 200 je 1983. koštao od otprilike 40.000 maraka, dok se Audi 100 s istim motorom prodavao za 10.000 maraka manje.
Motorizacija je bila osjetno uzdignuta u odnosu na onu u modelu 100. Dok se 100 mogao dobiti s motorima od već 75 KS, osnovni motor u Audiju 200 je bio peterocilindrični benzinac s 2,1 litre obujma i 136 KS. Snažnija verzija je imala turbo inačicu istog motora s respektabilnih 182 KS. Dizela nije bilo, niti će ga do kraja karijere Audija 200 biti. Snažniji motor je autu davao impresivne performanse za to doba. Ubrzanje do 100 km/h trajalo ej oko osam sekundi, a maksimalna brzina je iznosila 230 km/h.
Otprilike dvije godine nakon premijere ponudu je nadopunio i karavanski 200 Avant, no ovo karavanski treba uzeti s rezervom, jer Audijevi Avanti su u to vrijeme, zbog jako nakošenog stražnjeg dijela, više izgledali kao hatchback automobili. Ovaj model se pokazao potpunim promašajem i do kraja karijere proizvedeno je samo malo više od 6000 primjeraka.
S vremenom se i ponuda motora mijenjala i dopunjavala pa je Audi 200 tijekom karijere imao 2,1 i 2,2 litrene benzince snage 136, 138, 165, 182, 200 i 220 KS. Zajedničko svim motorima je bilo da su imali pet cilindara. Ultimativni top model, Audi 200 Quattro 20V sa 220 KS, predstavljen je pred kraj karijere, na Ženevskom salonu automobila 1989. godine. Auto je do 100 km/h ubrzavao za 7,9 sekundi i postizao 237 km/h maksimalne brzine. Koštao je oko 75.000 maraka.
Kad smo već kod sportskih karakteristika ne treba zaboraviti ni trkaći model 200 Trans-Am koji je uzdrmao istoimenu trkaću seriju u SAD-u. Trkača verzija je iz 2,1,litrenog motora razvijala 510 KS, no realno nije imala previše dodirnih točaka sa serijskom verzijom. Bio je to prvi tvornički trkaći automobil Audija za kružne utrke od 1930-ih godina i dominirao je natjecanjem te najavio buduće trkaće uspjehe Audija u DTM-u i Le Mansu. Auto je bio toliko dominantan da je na utrci na trkalištu Niagara Falls 1988. godine Walter Röhrl sve konkurente ostavio iza sebe za čitav krug! Audi 200 se natjecao i u svjetskom prvenstvu u reliju 1987. i 1988. godine no samo na određenim utrkama. Čelnici momčadi su brzo shvatili da velika limuzina nije idealan odabir za relije s uskim cestama na kojima su koristili druge modele.
Od 1983. godine do 1991. proizvedeno je oko 103.000 Audija 200. Auto dakle nije bio promašaj, no nije bio ni veliki uspjeh. Izravnog nasljednika nikada nije dobio jer je Audi u međuvremenu, 1989. godine na tržište lansirao model V8 koji je bio prvi dostojni konkurent Mercedesu S-klase iz Audija. Iz tog modela kanije će se razviti serija današnjih A8. Kao i mnogi drugi automobili, i 200 je imao "drugi život". U Kini se ponovo proizvodio od 1995. do 1999. godine nakon što je malo dizajnerski izmijenjen i dorađen. No ta epizoda je bila prilično neuspješna jer je proizvedeno manje od 10.000 primjeraka.
Audi 200 je na našim cestama uvijek bio pravi raritet. U vrijeme najveće popularnosti modela na našim cestama smo mogli vidjeti samo rijetke primjerke s kojima bi naši "gastarbajteri" ili njemački turisti dolazili na odmor. Tijekom devedesetih uvezeno je nešto malo rabljenih primjeraka, no i to su bile zanemarive brojke jer ljubitelji Audija su mnogo radije birali jeftiniji 100, a ljubitelji luksuznih automobila S-klasu i 7-icu. Rabljenih Audija 200 gotovo više ni nema na našim cestama, a i u oglasnicima su prava rijetkost kada se povremeno pojave. Slično je i u ostatku Europe, no modeli koji se nude na prodaju definitivno nisu jeftini. Audi 200 je u međuvremenu stekao status zanimljivog klasika, stoga su i cijene u skladu s time. Dobro očuvani primjerci prodaju se za 10.000 do 15.000 eura.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.