Početna Magazin 114 pregleda

Kako je automobil naučio da sam mijenja brzine?

BOSCH MOTRONIC
Vidi galeriju 1/3
Kako je automobil naučio da sam mijenja brzine? Kako je automobil naučio da sam mijenja brzine? Kako je automobil naučio da sam mijenja brzine?

Bosch Motronic je omogućio razvoj automatskog mjenjača koji traje već 50 godina. Elektronička kontrola prijenosa razvijala se godinama, a Motronic sustav je omogućio revoluciju automatskih mjenjača

Bosch je 1965. razvio prvu elektroničku kontrolu za ručne mjenjače. Prije 50 godina prvi je Boschev prototip s elektroničkom kontrolom prijenosa krenuo na svoje prvo putovanje. Mjenjač modela Glas 1700, moderne limuzine srednje klase, kretao se kao da je začaran. Inženjeri su se koristili tim automobilom kao ispitnim vozilom za potpuno novi tip sustava.

Nadali su se kako će elektronička kontrola ručnog mjenjača osloboditi vozače od potrebe da pritisnu spojku i ručno promijene brzinu. Tehnologija je razvijena i osmišljena kao povoljna alternativa skupim automatskim mjenjačima koji su se tada nudili gotovo isključivo u luksuznim limuzinama.

BOSCH MOTRONIC | Author: Bosch foto: Bosch

Nekoliko stotina sustava izrađeno je za automobil Glas 1700 tijekom 1965. Međutim, tehnologija elektroničke kontrole prijenosa bila je ispred svojeg vremena. Tržište nije bilo spremno za nju. Uz to, proizvođač automobila BMW u to je vrijeme preuzeo društvo Glas koje je bilo u obiteljskom vlasništvu, a BMW nije bio zainteresiran za korištenje te nove tehnologije u svojim automobilima.

Tek je nakon više godina, 1979., drugi Boschev izum potaknuo masovni uspjeh mjenjača koji sam mijenja brzine. Bosch je uz sustav Motronic - kombinaciju elektroničkog ubrizgavanja goriva i paljenja - u automobile po prvi put ugradio mikroprocesor koji se može slobodno programirati. Ali to nije bilo sve. U kombinaciji sa svojom zasebnom memorijom, to je bio prvi slučaj korištenja računala u automobilu.

Motronic je postavio temelje za automatske mjenjače

Motronic je pružio drugu priliku sustavu kontrole prijenosa, ali ovaj put za automatske, a ne ručne mjenjače. U kombinaciji sa sustavom upravljanja motorom osigurao je idealno automatsko mijenjanje brzina. Tek je kombiniranjem ta dva sustava - elektroničke kontrole prijenosa i upravljanja motorom - automatsko mijenjanje brzina postalo daleko lakše. Kada se ručno mijenjaju brzine, vozač se također koristi papučicom za gas da bi upravljao motorom. Na sličan način sustav kontrole prijenosa šalje naredbe motoru. Sustav upravljanja motorom tumači i provodi te naredbe. Ovaj je sustav kontrole prijenosa 1983. prvi put ugrađen u BMW 745i - zajedno s automatskim mjenjačem 4HP22 kojeg je proizvelo društvo ZF AG iz Friedrichshafena u Njemačkoj.

BOSCH MOTRONIC | Author: Bosch foto: Bosch

U to je vrijeme ta tehnologija još uvijek bila veoma ekskluzivna, ali je tijekom sljedeća dva desetljeća postala standardnom za sve automobile s automatskim mjenjačem. Također je i predvidjela veliki trend. Elektronička kontrola prijenosa koja usklađuje mijenjanje brzine s parametrima ubrizgavanja i paljenja jest, u najboljem smislu, povezani sustav osmišljen da pruži optimalnu učinkovitost u vožnji, udobnost, potrošnju goriva i emisije. Sustav kontrole prijenosa odabire brzine tako da je motor gotovo uvijek u idealnom radnom rasponu. Kako bi takvima i ostali, moderni su mjenjači opremljeni s mnogo digitalne inteligencije.

Upravljačka je jedinica visokotehnološko minijaturno računalo koje omogućava složeni rad različitih tipova automatskih mjenjača. Zaista, mogućnost je obrade podataka moderne upravljačke jedinice mjenjača 160 puta veća od računala kojim se koristilo za prvi let na Mjesec.

Vožnja u praznom hodu i povezivost: budućnost automatskih mjenjača

Danas je polovica svih novih vozila na svijetu opremljena automatskim mjenjačem, a danas se povezuje mjenjač s navigacijskim informacijama koje se ažuriraju svake minute. Navigacijski sustavi upoznati su s područjem i mogu odašiljati te podatke automatskom mjenjaču, koji zatim može prebaciti u neutralni položaj tijekom vožnje u praznom hodu i iskoristiti preostali moment sile - na primjer, kada zna da je niže ograničenje brzine na snazi iza sljedećeg zavoja. Ovaj „pametniji” automatski prijenos može pružiti dodatne uštede goriva od 10 posto ili više.

Elektronička kontrola ručnog mjenjača iz 1965.

Elektronička kontrola ručnog mjenjača oslobađa vozače od potrebe da pritisnu spojku i ručno promjene brzinu. Tehnologija je razvijena pod vodstvom mladog inženjera Hermanna Scholla, koji je sada počasni predsjednik Grupe Bosch. Osmišljena je kao povoljna alternativa skupim automatskim mjenjačima koji su se tada nudili gotovo isključivo u luksuznim limuzinama.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.