Prijedlog izmjena i dopuna zakona o posebnom porezu na motorna vozila je prelijevanje iz šupljeg u prazno. Nedorečen je, a favorizira kupnju skupih vozila. Dobro je da se poveća prodaja i da roba cirkulira, ali ne smije se miješati populizam s ekologijom, rekao je prometni stručnjak dr. Željko Marušić.
Napominje da je prijedlog novih davanja samo nastavak priče o apsurdnim porezima koje plaćamo pri kupnji novog auta.
- Plaćamo tri poreza, PDV, poseban porez na motorna vozila i godišnji porez. Treba ukinuti druga dva i ostaviti samo PDV. Potpuno je kriv i pristup vezan uz ekologiju i sigurnost. Porez za aute koji najmanje zagađuju treba ukinuti i smanjiti davanja za ekološki prihvatljivije te za sigurnije aute. Apsurdno je i da se osiguranje jednako plaća za za nov i siguran kao za star i nesiguran auto - upozorava Marušić.
Do stupanja na snagu novoga propisa pet posto poreza plaća se prema Eurotaxu, katalogu rabljenih vozila koji izdaje Centar za vozila Hrvatske. U njemu su navedene cijene rabljenih vozila po godištima proizvodnje.
Bez obzira koliko je netko platio rabljeni auto, ili koliko je napisao u kupoprodajnom ugovoru, pet posto poreza obračunava se prema tim tablicama.
Takav model oporezivanja kupnje rabljenog auta, uz Hrvatsku, imaju još Španjolska i Grčka. U većini europskih zemalja porez na stjecanje motornoga vozila ne postoji, a za prijenosa vlasništva rabljenih vozila plaća se samo naknada koja pokriva administrativne troškove. Naprimjer, u Njemačkoj se plaća naknada 50 eura, neovisno o vrijednosti vozila.
Kad je netko prije kupnje auta htio znati koliko će platiti poreza, u Poreznoj upravi teško je mogao dobiti informaciju o iznosu. Službenici su obično odgovarali da im za točan iznos trebaju potpuni podaci o kupljenome rabljenom vozilu, a pravdali su se i da ne smiju reći.
Iznos nove naknade, upravne pristojbe, vjerojatno će se plaćati prema starosti vozila i snazi motora no, kako piše u Prijedlogu zakona, “potrebno je utvrditi kriterije za naplatu upravne pristojbe prema starosti vozila i snazi motora izraženoj u kilovatima”. Budu li naplaćivali prema starosti auta i snazi motora, jednaku pristojbu platit će kupac malog i jeftinog auta s jačim motorom za gradsku vožnju i onaj koji je kupio višestruko skuplji, veliki i luksuzni auto, jednako star i s motorom koji prema snazi spada u istu skupinu za obračun.
Počinje od 1. srpnja?
Bude li se naknada plaćala prema starosti auta i snazi motora profitirat će oni koji kupuju skuplje automobile, a koji sada, kad se plaća prema tablicama, plaćaju više.
Jedino pozitivno u ovome prijedlogu je što bi postupak pri kupnji rabljenog auta trebao biti jednostavniji i brži. Sve bi se trebalo moći napraviti na jednom mjestu, u policijskoj postaji, jer bi Ministarstvo unutarnjih poslova od Ministarstva financija, Porezne uprave preuzelo administrativni postupak koji bi imao jedan korak. Više ne bi trebalo ovjeravati kupoprodajne ugovore kod javnih bilježnika.
Rabljeni auti već su poskupjeli ove godine
Od 1. siječnja plaća se i trošarina, odnosno posebni porez i na rabljene automobile. Obračunava se, među ostalim, i prema emisiji ugljikova dioksida. Za automobil vrijedan 63.000 kuna trošarina je bila 2205 kuna, a sada je veća 1541,75 kuna. Također, godišnji porez plaćat će se prilikom registracije, kako bi se spriječilo odugovlačenje i utjerivanje plaćanja od strane Porezne uprave.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.