Početna Magazin 12100 pregleda

Quattro, xDrive, 4Matic: Koji pogon na sve kotače je najbolji?

Quattro, xDrive, 4Matic: Kako funkcionira pogon na sve kotače?
FOTO: Glenmore Audi

AWD je postao popularan i među sportskim automobilima jer se velika snaga puno bolje prenosi na sve kotače nego samo na stražnje

Ovo je TOP 10 najjeftinijih rabljenih automobila s 4x4 pogonom RABLJENI Ovo je na Njuškalu 10 najjeftinijih automobila s pogonom 4x4

Pogon na četiri kotača su nekada imala samo terenska vozila, ali razvojem tehnologije sve više vozila, od limuzina do 'sportaša', počinje koristiti takav ili sličan pogon. Tako su različiti automobili počeli dobivati terenske 'sposobnosti', bolje 'držanje ceste' i bolje performanse, a ujedno su se razvili i novi segmenti vozila, poput SUV-ova. 

No svaki takav pogon je različit, ovisno o proizvođaču i namjeni. Također bitno je razlikovati pogon na sve kotače (AWD) od pogona na četiri kotača (4 x 4, 4WD,) jer se oni bitno razlikuju po svojoj namjeni i načinu rada. 

Quattro, xDrive, 4Matic: Kako funkcionira pogon na sve kotače? | Author: BMW foto: BMW

Pogon 4 x 4 ili 4WD najčešće koriste 'ozbiljna' terenska vozila poput Land Rovera, Jeepa, Mercedesa G-klase i sličnih. Riječ je o pogonu koji je u većini slučajeva poprilično robustan te sustav šalje jednaku snagu na sve kotače. Vozači automobila s pogonom 4 x 4 mogu ga isključiti pa koristiti samo prednje kotače ili stražnje kotače, zbog bolje vozivosti na cesti i uštede goriva, a onda se prema potrebi uključuje pogon 4 x 4. 

Pogon na sve kotače ili AWD je poprilično 'svježija' inovacija, a koriste ga svakakvi automobili, od Suzukija Swifta do Audija R8. Dok 4 x 4 šalje jednaku snagu na svaki kotač, AWD šalje više snage onim kotačima koji imaju više gripa, a manje onima koji su na skliskoj površini. Iako je AWD poprilično automatiziran, nema tolike 'sposobnosti' na terenu i u pravilu se ne može isključiti kao 4 x 4, on ima niz prednosti nad pogonom 4 x 4

AWD koristi senzore na svakome kotaču, kojima stotine puta u sekundi nadzire na kakvoj je površini i kolika mu je brzina pa tako računalo automobila određuje koliko će snage poslati na koji kotač. Tako se poboljšavaju vozne karakteristike, stabilnost i prijenos snage na kotače. 

Lamborghini Huracan | Author: Lamborghini foto: Lamborghini

Naprimjer, AWD je postao popularan u sportskim automobilima poput BMW-a M5, Lamborghinija Huracana ili Audija R8. Čim auto ima više od 500 do 600 konjskih snaga, sustav može puno lakše i bolje prenijeti tu snagu na sve kotače, a prema želji, pomoću 'torque vectoringa', snaga se preusmjerava na stražnje kotače. Stoga smo istražili kako takvi pogoni funkcioniraju i koji je najbolji

 

Audi Quattro

Ovaj sustav je prvi pogon na sve kotače koji je uspješno ugrađen u običan obiteljski automobil i to još 1980-ih godina. Otad su se mnoge stvari promijenile pa ovaj pogon danas možete naći skoro u svakom Audijevu modelu. 

Standardni Torsen Quattro je sustav koji je najčešće ugrađivan u modele iz Ingolstadta, a on ima 'pametan' središnji diferencijal, odnosno usmjerava snagu na prednju i stražnju osovinu u omjeru 50 : 50. Kompaktno je dizajniran i slat će snagu na kotače koji gube grip, a to znači da na skliskim površinama automobil bolje prianja te da ovaj sustav značajno poboljšava 'držanje ceste'. Upravo te vrijednosti su iznimno cijenjene kod modela s oznakom RS. 

Međutim, nisu svi pogoni Quattro jednaki, jer se u kompaktnije modele, poput TT-a i A3, ugrađuje tzv. sustav Haldex. U usporedbi s Torsenom, koji raspodjeljuje snagu 50 : 50 posto, Haldex većinu snage šalje na prednje kotače, a kada automobil gubi trakciju, šalje snagu i na stražnje kotače

Audi Quattro | Author: Audi foto: Audi

 

BMW xDrive

Kao i sustav Torsen Quattro, xDrive je sustav pogona na sve kotače koji radi sve vrijeme. No za razliku od Audija, BMW je napravio raspodjelu s 40 posto snage na prednjim kotačima i 60 posto na stražnjim kotačima. Ako se pitate zašto, odgovor bi trebao biti jasan – BMW tradicionalno ima pogon na stražnje kotače pa je tako htio zadržati maksimalnu zabavu za vozača uz odlično prianjanje na cestu. 

Zahvaljujući brzome računalu, količina snage na određenome kotaču može se mijenjati u jednoj desetinki sekunde pa će tako 100 posto okretnoga momenta ići na kotač kojemu je to najpotrebnije. 

Modeli s BMW-ovim Dynamic Stability Controlom također pomažu upravljivosti automobila s kočenjem određenih kotača pa je tako 'stražnji pogon' i dalje prisutan, a kad se nađete u zahtjevnoj situaciji xDrive će sve odraditi za vas. Svakodnevno postoji rasprava koji je bolji – Quattro ili xDrive, ali se pomalo čini da xDrive pomiče granice upravo zbog većeg užitka u vožnji

BMW M5 snažniji je no što se mislilo | Author: BMW foto: BMW

 

Mercedes 4Matic

Od velike njemačke trojke, Mercedesov 4Matic je vjerojatno najmanje poznat, ali to ne znači da nije tako dobar. Većina automobila opremljenih sustavom 4Matic koristi podjelu snage tako da 45 posto ide na prednje, a 55 posto na stražnje kotače. No kao i xDrive koristi odlične senzore da bi točno odredio koji kotač zahtijeva najviše snage u bilo kojemu trenutku.

Sustav 4Matic radi zajedno sa sustavom protiv blokiranja kočnica (ABS) i programom stabilnosti (ESP) da bi omogućio najprecizniji okretni moment na određenome kotaču. Mercedesov sustav je vjerojatno najmanje sportski, ali u Mercedesu kažu: '4Matic, pogon na sva četiri kotača, je napravljen da pruži najbolje performanse tijekom cijele sezone, a svejedno pruži sigurnost na svim cestama'.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ | Author: Mercedes-AMG foto: Mercedes-AMG

 

Subaru Symmetrical AWD

Japanski proizvođač tvrdi kako je trebalo gotovo 40 godina da se stvori savršen pogon na sve kotače. Kao što ime kaže, on je simetričan. Subaru nema dodatno pogonsko vratilo koje inače dolazi sa sustavom AWD koji se temelji na prednjem ili stražnjemu pogonu pa je tako sustav Symmetrical učinkovitiji u raspodjeli snage. 

A to znači bolje držanje na cesti, bolje ubrzanje i savršen kontrola automobila. Subaru ima manje komponenti za preusmjeravanje snage nego bilo koji drugi pogon na sve kotače pa se može napraviti iznimno bolja raspodjela mase pri razvoju automobila. 

Boljom ravnotežom računalo automobila može brže prepoznati kada slabi prianjanje pa stoga dinamičnije ubrzavati, bez gubitka energije koji se događa kod drugih automobila. 

Subaru napravio najsnažniji WRX STI, nazvan Diamond Edition | Author: Subaru foto: Subaru

 

Volkswagen 4Motion

Mnogi smatraju kako je Volkswagenov 4Motion jednak Audijevu Quattru, ali to baš i nije istina. Kao i u Quattra, 4Motion ima dvije vrste pogona, a one ovise o tome kako je postavljen motor. 

Ako je motor postavljen longitudinalno kao u Touaregu i starijemu Phaetonu, mehanički središnji diferencijal prenosi više snage na stražnje kotače i, s obzirom na njegovu robusnost, takvo rješenje je neznatno pogodnije za terensku vožnju. No manji modeli poput Golfa i Passata, sa poprečno smještenim motorom, koriste elektroničku spojku koja kontrolira kamo će se snaga preusmjeravati pa je ovo rješenje pogodnije za cestovnu i laganu terensku vožnju. 

Elektronička spojka funkcionira vrlo slično Audijevu sustavu Haldexu, većina snage je na prednjim kotačima, a prema potrebi se šalje snaga na stražnje kotače. Naime, u praksi vjerojatno nećete primijetiti nikakvu razliku između tih dvaju sustava, a oni će svejedno poprilično dobro obavljati svoju radnju. 

Volkswagen Golf R | Author: Volkswagen foto: Volkswagen

 

Na kraju, teško je reći koji pogon na sve kotače je najbolji, jer svaki ima svoje prednosti i mane. Quattro je odličan za stabilnost na cesti, xDrive pruža odličan sportski užitak, Subaru Symmetrical Drive će spojiti najbolje od cestovne i off-road vožnje, 4Matic pruža najudobniju vožnju, a 4Motion oih dlično prati najboljim omjerom uloženog i dobivenoga. Koji god poznatiji pogon na sve kotače odabrali, pružit će vam vrlo specifičan užitak, a na vama je da odlučite što vam najviše treba i odgovara. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.