Početna Off 801 pregleda

Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti

Sljeme Autokoffer
Vidi galeriju 1/16
 Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti  Hrvatski Louis Vuitton: Zagrebački brend izniknuo iz pepela povijesti

Sljeme Autokoffer jedan je od rijetkih hrvatskih luksuznih brendova. Već 95 godina izvozi svoje proizvode diljem svijeta. Obožava ga svjetski jet-set, od okrunjenih glava do vozača Maseratija ili legende Maria Andrettija

Zagrebačke ljubitelje automobila riječ Sljeme vjerojatno podsjeća na brdsku cestu kojom uživaju divljati. Stariji čitatelji možda će se sjetiti pašteta i kobasica istoimene mesne industrije. Malotko će povezati Sljeme i visoku modu, a upravo pod tim imenom, prije 95 godina, u Zagrebu su se počeli proizvoditi luksuzni kovčezi i roba izrađena iz kože.

Sljeme Autokoffer | Author: Auto start foto: Auto start

Godine 1921. tvrtku je osnovao Samuel Gati. Austrougarski majstor "kovčezar", rođen 1887. u Sigetu (Mađarska), zanat je izučio u Budimpešti, a 1920. s obitelji se preselio u Zagreb. U Medulićevoj ulici broj 12 osnovao je Sljeme, prvu, a poslije najveću tvornicu kovčega u državi. U dvorištu je izgradio zgradu u kojoj su zanatlije i majstori, kovčezari, torbari, rukavičari, tapetari… izrađivalo kožne, drvene i platnene kovčege te svu kovčežarsku, torbarsku, galanterijsku i sportsku kožnu robu. Zahvaljujući Gatijevu umijeću Sljeme brzo raste i zapošljava više od stotinu radnika. Drugu tvornicu i trgovinu otvaraju u Beogradu. Ondje ih otkriva kraljevna Olga od Grčke i Danske i postaje njihov vjeran kupac. Time se Gati posebno dičio: „Da je roba, koja se proizvodi u mojoj tvornici dobra dokaz je što je 13. prosinca 1928. godine poslan jedan kovčeg iz moje beogradske filijale za Maršalat Njenog kraljevskog visočanstva kraljevne Olge“.

Sljeme Autokoffer | Author: Auto start foto: Auto start

Ljubav Karađorđevića prema Sljemenu otada samo raste i 1931. godine Sljeme postaje Kraljevski dvorski dobavljač. To je isprava kojom je kraljevska obitelj potvrdila da kupuje proizvode Sljeme. Kada neki proizvod kupuju kralj, kraljevići i njihove obitelji to je zasigurno znak kvalitete. Takve isprave i danas u kraljevinama nose najprestižnije marke poput Cartiera u Kraljevini Španjolskoj, Bentleya u Ujedinjenom Kraljevstvu i Bang & Olufsena u Kraljevini Danskoj.

Sljeme Autokoffer | Author: Auto start foto: Auto start

A 1937. Sljeme izlaže ženske torbice i putne torbe na Svjetskoj izložbi u Parizu (Exposition Internationale des Arts et Techniques dans la Vie Moderne), na kojoj je bio čak 31 milijun posjetitelja. Zlatno doba završava 1941., po uspostavi NDH. Gati je kao židov uhapšen u Crikvenici, sa suprugom i kćeri. Obitelj Gati prvo je bila zatvorena u talijanskim logorima na Kvarneru, a na kraju završila je u Auschwitzu gdje je 1944. godine i ubijena - Samuel Gati (57), Jelena Gati (51) i Magdalena Gati (27).

Sljeme Autokoffer | Author: Auto start foto: Auto start

Po završetku Drugoga svjetskog rata Sljeme je nacionalizirano. Ime je promijenjeno u Partizansko Sljeme. Pod lošim vodstvom tvrtka stagnira i započinje niz poslovnih spajanja u kojima Sljeme konačno 1968. gubi identitet. Proizvođač luksuzne robe za „buržoaziju” jednostavno nije imao šansu opstati u komunizmu.

Sljeme Autokoffer | Author: Auto start foto: Auto start

Oslobođenjem Hrvatske Sljeme ponovno otkriva izgubljeni identitet. Godine 2012. mijenja ime u Sljeme Autokoffer u počast Samuelu Gatiju i vještim majstorima zlatnoga doba, čiji je najkompleksniji proizvod bio autokovčeg. Automobili sve do 1930-ih nisu imali prtljažnik i stvari su se prevozile u kovčezima. Za razliku od brodskih ili kovčega za vlak, koji su bili u obliku kvadra, autokovčezi su bili posebno oblikovani prema karoseriji, kako bi uz nju savršeno prianjali i mogli se pričvrstiti.

Sljeme Autokoffer | Author: Auto start foto: Auto start

Sljeme se, simbolično, vratilo s rukavicama jer to je bio prvi proizvod koji su prestali proizvoditi kada je započela kriza 1960-ih godina. Vozačke rukavice proizvodi majstor rukavičar, sin zadnjega majstora rukavičara Sljemena. One se proizvode i u Budimpešti, gdje je Samuel Gati započeo karijeru. U planu je širenje palete proizvoda. Sljeme rukavice danas nose Mario Andretti - porijeklom iz Istre i jedan od najboljih vozača svih vremena, Fabio Filippini - prvi dizajner mitske Pininfarine i Gilles Vidal - prvi dizajner u Peugeotu.

Sljeme Autokoffer | Author: Auto start foto: Auto start

Sljeme surađuje s francuskim proizvođačem sportskih automobila Alpine. Dva „planinska brenda“ započela su suradnju na konceptu Alpine Vision Gran Turismo koje vozač vozi u rukavicama Sljeme. Sljeme surađuje i s Maseratijem, kupite li Maserati u Hrvatskoj na poklon dobijete vozačke rukavice Sljeme, izrađene po mjeri. Sljeme rukavice mogu se kupiti i na sezonskim trunk showovima, događanjima gdje se prodaju luksuzna odjeća, obuća i modni dodaci izrađeni po mjeri. Naručiti se mogu i putem interneta te kupiti u Waftu u Antwerpenu, belgijskoj konceptnoj trgovini posvećenoj kulturi automobila.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.