Do 1969. godine samo u glavnoj tvornici u Torinu proizvedeno je gotovo 2,7 milijuna Fiata 600. Broj Fiata 600 proizvedenih diljem svijeta, uključujući sve verzije karoserije i motora, iznosi gotovo pet milijuna
Ovaj mali automobil s četverocilindričnim motorom smještenim straga učinio je europski jug mobilnim i u mnogim državama Europe je bio prvi "narodni auto". Fiat 600 bio je prava tržišna zvijezda i prvi automobil u mnogim obiteljima u Italiji, ali i u nekadašnjoj Jugoslaviji te u Španjolskoj putem marki Zastava i Seat. Fiat 600 je svoju premijeru proslavio prije 70 godina i trajao vrlo dugo, te je predstavljao jedan od najznačajnijih modela u povijesti europske auto industrije. U nastavku zato donosimo priču o legendarnom malom automobilu.
Fiat 600 je predstavljen na salonu automobila u Ženevi 1955. godine. Formalno je to bio nasljednik Topolina koji se proizvodio od 1936. godine, no s vodom hlađenim četverocilindričnim motorom straga i samonosivom karoserijom, predstavljao je potpuno novi tehnički koncept za tvrtku iz Torina. Najzaslužniji za njegov nastanak je bio inženjer Dante Giacosa koji je dizajnirao mali auto koji je, zahvaljujući relativno niskoj potrošnji materijala i ekonomičnoj proizvodnji u Fiatovoj tvornici u Torinu, imao cijenu od samo 590.000 lira. Za ilustraciju to je tada bio iznos od oko 4000 njemačkih maraka, a dodamo li inflaciju dans bi otprilike odgovarao oko 10.500 eura. S tom cijenom Fiat 600 je bio malo jeftiniji od tipične VW Bube. Novi mali automobil s četiri sjedala bio je stoga pristupačan čak i za radnika s prosječnim primanjima.
Moderna i robusna tehnologija doprinijela je uspjehu Fiata 600. Na prednjoj osovini je bio neovisni ovjes na poprečnim ramenima koji je kombiniran je s poprečnom lisnatom oprugom, dok je na stražnjoj osovini 600 koristio neovisni ovjes s opružnim podupiračima i potpornim ramenima. Dopuštena nosivost auta je bila 310 kilograma. "Samoubilačka" vrata sa stražnjim šarkama također su omogućivala lak pristup dvama stražnjim sjedalima.
U početku je motor imao obujam od 633 kubična centimetra i proizvodio 23 KS. Zahvaljujući maloj masi koja je bila manja od 600 kilograma, Fiat 600 je za ono doba bio dovoljno brz, a mogao je postići gotovo 100 km/h u četvrtoj brzini. Za razliku od nekih konkurentskih modela kao što je bila VW Buba četverocilindrični motor je bio vodeno hlađen što je značilo bolje grijanje zimi.
Napravljeno je gotovo 900.000 primjeraka prve serije. Godine 1960. Fiat 600D je produžen za oko 8 cm i dobio veći motor od 767 kubičnih centimetara koji je razvijao 29 KS, povećavajući najveću brzinu na 110 km/h. Auto je dobio i veća stražnja svjetla i prednje žmigavce postavljene ispod glavnih svjetala, umjesto iznad njih.
S još jednim redizajnom 1965., nakon što je do tada proizvedeno više od dva milijuna primjeraka prve i druge druge serije, "samoubilačka vrata" ustupila su mjesto verziji s prednjim šarkama, zbog sigurnosti. Spremnik za gorivo je povećan na 31 litru, što je poboljšalo doseg. Auto je dobio i veća prednja svjetla te novi logo marke sprijeda, dok su s boka uklonjeni kromirani ukrasi.
Sada dolazimo i do dijela priče koji je nama još zanimljiviji. Fiat je u svojoj povijesti prodao brojne licence za svoje automobile diljem svijeta, a tako je bilo i s modelom 600. U mnogim državama izvedenice modela 600 su igrale ključnu ulogu u motorizaciji stanovništva. U tadašnjoj Jugoslaviji 600 se proizvodio u Kragujevcu, isprva kao licencni Fiat 600. Ovaj automobil nije nimalo kasnio za Italijom, i proizvodnja je krenula 1955. godine, gotovo paralelno s talijanskom verzijom. Sedam godina kasnije, 1962. godine, Fiat 600 je postao "domaći proizvod" i preimenovan u Zastavu 750 (slike iznad i ispod) nakon što je dobio isti motor kao Fiat 600D iz 1960. godine. Zastava 750 je u narodu dobila nezaboravni nadimak Fićo i ostala u proizvodnji sve do 1985. godine, na kraju kao zastava 850 s još većim i snažnijim motorom. Ukupno je proizvedeno 923.487 primjeraka Fiće.
No Fiat 600 je imao uspješnu karijeru i u Španjolskoj. tamo se zvao Seat 600 (slika ispod), a gotovo 800.000 primjeraka je izašlo iz tvornice u Barceloni između 1957. i 1973. godine, uključujući i jedinstvenu španjolsku varijantu s četvera vrata i produženim međuosovinskim razmakom.
Fiat 600 je imao svoj "alter ego" i u Austriji gdje ga je proizvodio Steyr. Također, između 1970. i 1982. godine, Fiat Argentina je proizvela oko 160.000 jedinica malog automobila pod nadimkom Fitito u dvije varijante, a proizvodio se u malim količinama i u Urugvaju, Čileu i Kolumbiji. Proizvodio se čak i u Njemačkoj gdje je NSU-Fiat napravio čak četiri karoserijske verzije modela koji su se zvali Jagst 600 i Jagst 770 (slika ispod). Proizvedeno je ukupno 170.000 primjeraka Jagsta, uključujući izuzetno rijedak Spider "Riviera".
Fiat 600 je bio i omiljena baza za razne prerade. Carozzeria Vignale sa sjedištem u Torinu u ponudi je imala niz izvedenica Fiata 600 i Fiata 600 Multipla, od coupéa do raznih karavana do malih kombija s kliznim bočnim vratima i kamioneta s otvorenim teretnim prostorom. Model Jolly, temeljen na modelima Fiat 500 i 600, koji nema vrata i ima krov od šarene tkanine, bio je čest su prizor na golf terenima u talijanskim odmaralištima. Miotti i Moretti također su izrađivali posebne karoserije na temelju Fiata 600, a postojalo je čak i jedno terensko vozilo. Daleko najsnažnije varijante proizvodio je Abarth koji je osim snažnijih pogona nudio i svoje karoserijske verzije.
Samo godinu dana nakon limuzine Fiat 600, Fiat je predstavio iduću uspješnicu. Godine 1956. predstavljen je Fiat 600 Multipla (slika iznad), kojeg je također dizajnirao Dante Giacosa. Automobil s tri reda sjedala mogao je primiti šest osoba u svojoj karoseriji od samo 350 cm. Dvije stražnje klupe također su se mogle preklopiti kako bi se stvorio gotovo ravan prostor za utovar.
Nakon predstavljanja Fiata 850 1964. godine, Fiat 600 sve je više bio u sjeni. Pozicioniran je između Fiata 500 i 850, a njegove prodajne brojke su se smanjile. U Italiji je njegova proizvodnja prekinuta 1969. godine, no izvan Italije mu je karijera trajala sve do 1995. godine. Naime, Fićo nije bio posljednji Fiat 600, već je vozilo nastavio proizvoditi Tofaş u Turskoj.
Do 1969. godine samo u glavnoj tvornici u Torinu proizvedeno je gotovo 2,7 milijuna Fiata 600. Broj Fiata 600 proizvedenih diljem svijeta, uključujući sve verzije karoserije i motora, iznosi gotovo pet milijuna.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.