Bili smo jednodnevni milijunaši, paradirali smo poput Maršala koji je vozio prvu generaciju Phantoma i Silver Wraitha, a onda je pao mrak a naša se kočija pretvorila u bundevu
Provesti barem dan vozeći Rolls-Royce san je mnogih automobilskih entuzijasta. Tko ne bi želio makar i na nekoliko sati osjetiti slavu i snagu brenda koji aute ručno sklapa u Goodwodu više od stoljeća. Oba Rollsa, moćni Ghost i glamurozni Phantom preuzimali smo u rano jutro pred zagrebačkom Esplanadom.
Zanimljivo, taj je hotel izgrađen 1925., nedaleko perona na kojem se zaustavljao legendarni Orijent Exspress. Sve kako bi putnicima na liniji Pariz-Istanbul pružio luksuzni smještaj. Fascinantno je koliko je Frank Tiemann, šef službe za odnose s javnošću najprestižnije automobilske tvrtke na svijetu opušten dok nam predaje ključeve oktanskih dragulja čija ukupna vrijednost iznosi više od deset milijuna kuna...
Pretpostavljamo da imaju kasko, jer i najmanju nastalu štetu mi bi teško podmirili. Da nam zaplijene i svu imovinu ne bi imali za jedan Rollsov blatobran... Poskakivali smo na mjestu želeći čim prije sjesti za upravljač monumentalnih oktanskih divova. No Frank je predložio kavu. Ma kakava kava kad je pred nama samo jedan dan, samo jedan tren s Ghostom i Phantomom.
Kraj rodne kuće druga Tita, zagorskog sineka koji je znao spojiti dva posve oprečna koncepta – pušiti kubanske cigare na jahti u društvu Sophije Loren i biti predvodnikom „ radničke klase“ paradirajući u Rolls Royceu
No šef za odnose s novinarima Rolls Roycea bio je nemilosrdan. Kao da je želio malo bolje upoznati dvojac iz Auto starta, zaviriti im u dušu, preispitati ih, uvjeriti se; daje li blago na četiri kotača u prave ruke... I dok je on nonšalantno trošio vrijeme, mi smo sve brže cupkali na mjestu, vrtili prstima, nervozno se ogledavali.
- Pa daj nam čovječe već jednom te ključeve i pusti nas da uživamo, čitao sam Željkov izraz lica.
Više od sat vremena trajala je kavica s Frankom. Puno smo toga naučili, a i saznali jedan od razloga zašto je bio tako oprezan s nama. Naime, prošle godine, nekako u isto vrijeme jedan je naš drugi kolega imao priliku iz snova. I nakon riječi Franka, shvatili smo da ju je obiltao iskoristio.
– Znate li dečki da je Wriath, Rollsov kupe koji ste dužili na cijeli dan, svih 24 sata radio?
- Ma kako to znate, uzvratio sam mu?
- Telemetrija zna i više nego što mislite. Ne samo da ga niste gasili, znamo i kojom ste brzinom, a i na kojim prometnicama vozili, s pokorom nam je uzvratio Frank.
To što to nismo bili mi slaba nam je vajda bila. Platili smo cijenu nestašluka prošlog ljeta, no ipak nismo odoljeli ne upitati ga;
- A iz kojih razloga smo opet jedni od rijetki na njegovu spisku odabranih.
- Dečki, sve vam je oprošteno, jer reportaža o Wraithu koju ste objavili bila je moćna, gloristička, pedantna, senzacionalna...
- E sad dosta Frank. Daj nam ključeve i vidimo se na istom mjestu u 18 sati! Imali smo tri puta manje vremena nego prošle godine, no tješili smo da su oba pala.
Ako se u Ghostu tu i tamo čuje V12 i njegovih 570 KS, u Phantomu je bilo kakav zvuk reduciran na, opišimo to tako - spavaću sobu penzionerskog para u 3 ujutro
Kuda otići i gdje fotografirati aute rezervirane za bogatune, vladare, privilegirane... Sjetili smo se da bi najbolje bilo otići do Kumrovca. Osim što ćemo izbjeći gradsku vrevu i isprobati aute na otvorenoj cesti, posjetiti ćemo rodnu kuću Maršala Tita, koji je uživao u društvu lijepih žena, najboljih cigara i vrhunskih automobila, pa tako i Rolls-Roycea Phantoma V. Fantomski novinari u novom Phantonu, nasljedniku istog onog Phantoma kojeg je komunistička klika javnom nabavom kupila za Maršala.
I zamislite, parkiramo mi Rolls Royceve ispred Augustinčićeva spomenika Titu u Kumrovcu, a odjednom oko nas gomila britanskih turista. U nevjerici su nas gledali kako upravljamo autima snova, proizvedenih u njihovoj domovini, s upravljačem na lijevoj strani, u bivšoj zemlji gdje su vladali crveni... Ništa im nije bilo jasno, a ni nama.
10 milijuna kuna na kotačima, 1030 konja u rukama, do stotke s oktanskim draguljem teškim 2,6 tone za 5,2 s i sve to u Hrvatskom zagorju
No, vratimo se našim autima. Počnimo od onog „manjeg i povoljnijeg“. Ghost II Series Extended Wheelbase, trenutno je jedan od najaktualnijih RR-a. Predstavljen ove godine u produženoj uizvedbi (eng: „extended wheelbase“).
Ghost je Rolls Royce koji treba pružiti vrhunski dojam i onome koji vozi i onome koji je vožen. Tako tvrdi proizvođač, a i mi smo se u to uvjerili svakim kilometrom provedenim iza upravljača. Limuzina dužine pet i pol metara i teška preko 2,5 t vozi se nevjerojatno okretno i brzo. Sve zbog inteligentnog zračnog ovjesa, a brzo zbog V12 motora obujma 6.6 l s dva turba, snage 570 KS. Tako luksuz i finese susreću snagu u svojem najboljem obliku – Ghost – na engleskom Duh - do stotke ubrza sa samo pet sekundi.
Maska poput grčkog Panthena, djeva Emely na haubi kao zaštitni znak koju je dizajnirao Charles Robinson Sykes po modelu Eleanor Velasco Thornton, tajnice i ljubavnice osnivača RR-a..., dovoljno da udahnete i ushićeni odete na vječna lovišta
I baš kada mislite da ste se popeli na automobilski Olimp, sjedeći u masirajućem „Créme Light“ sjedalu koje ljeti hladi, a zimi grije dok vam je lijeva noga na tepihu od runske vune – zamijenite se s kolegom za ne za auto, već za putujući luksuz na kotačima i uđete u pokretnu palaču – Rolls Royce Phantom Series II. I dok se „jeftiniji“ Ghost još može uvrstiti u aute, jer unutrašnjost ima čak i plastičnih dijelova, Phantom je nova dimenzija.
Ovaj je automobil sve ono što ste zamislili da je Rolls Royce – i to puta dva. Krenimo od same pojave – dužina standardnog Phantoma, a postoji i produženi je 5842 mm. Masa je 2560 kg. Iako ima nešto slabiji motor od Ghosta (460 KS), do 100 km/h ubrzava za 5.9 s. A sve to u nevjerojatnoj tišini. Inače, zvučna izolacija je jedna od najprepoznatljivijih odlika auta ove marke. Dok svi proizvođači imaju jednostruki čelični „zid“ između prostora motora i kabine, auti ovog proizvođača ih imaju dva.
Frank Tiemann, šef službe za odnose s javnošću najprestižnije automobilske tvrtke na svijetu osigurao nam je duplu dozu automobilskog luksuza. S veličanstvenim Ghostom i Phantomom posjetili smo Kumrovec...
Preskočit ćemo nabrajanje standardne opreme, naročito kišobran u stražnjim vratima i „Spirit of Ectasy“ znak na masci koji ulazi pomoću elektromotora i spomenuti dodatnu opremu koju je imao Phantom koji je uz Ghosta bešumno plovio ka poznatom zagorskom mjestu. Prvo, u pretincu za rukavice nalazi se humidor – spremnik za cigare u kojem se održava vrlo precizna količina vlage. Na stropu Ghosta je „zvjezdano nebo“ koje se radi po narudžbi – stotine LED-ica tvore konstelaciju zvijezda na datum kojeg možete odabrati. Stražnja su sjedala „Theatre Lounge Seat“ – dakle s još više podešavanja i bogatijim srednjim dijelom od „standardnog“.
Ako se u Ghostu tu i tamo čuje V12 i njegovih 570 KS, u Phantomu je bilo kakav zvuk reduciran na, opišimo to tako - spavaću sobu penzionerskog para u 3 ujutro. Dupla stakla, debeli sagovi i niz akustičkih komora koje dijele putnički prostor od onog s motorom čine ugodnu čahuru izoliranu od vanjskog svijeta.
Ghost i Phantom su tako plovili zagrebačkim ulicama i preko Podsuseda ušli u Zagorje. Otvorena cesta je ono što ovi auti vole. Krstarenje u tišini, uz povremeno javljanje V12, u trenucima kada treba preteći jer…, Rollsevi su naši tek nekoliko sati... Stigli smo tako do Kumrovca i rodne kuće druga Tita, zagorskog sineka koji je znao spojiti dva posve oprečna koncepta – Pušiti kubanske cigare na jahti u društvu Sophije Loren i biti predvodnikom „ radničke klase“.
Dok smo namještali i fotografirali Ghost i Phantom iz obližnjeg se autobusa iskrcala skupina britanskih turista koji su u čudu gledali ponos britanske auto industrije pred ulazom u Titovu rodnu kuću. Čuli smo turističkog vodiča kako im objašnjava da je „Tito volio Rolls Royce pa su ova dva današnja Rollsa neka vrsta posvete tom afinitetu“.
Dobro, neka bude tako, samo da su nam turisti zadovoljni. Jednodnevno druženje s dva Rolls Roycea otvorilo je nekoliko pitanja na koje ćemo, provozavši nekoliko stotina kolimetara, odgovoriti: da, Rolls Royce nije potreba, kao ni Patek Phillipe sat za 400.000 ili Brioni odijelo za 40.000 dolara. Ali je vrhunski proizvod. Jer 60 pari ruku i 450 sati je potrebno da se svaki primjerak Rolls Roycea osmisli i izradi.
I tako svega 4063 komada koliko je prošle godine proizvedeno. To je i rekordna godina po broju proizvedenih auta, jer najviše je potražnje za njima upravo u Kini. Najbolji materijali, najbolja mehanika i najpreciznija izrada moraju imati svoju cijenu. Još jedno pitanje: Vrijedi li Ghost trostruko više od BMW-a 760iL sa kojime dijeli neke komponente, posebice motor? Da. Prvo, 6.0 u BMW-u povećano je na 6.6 u Rolls Royceu.
Ovjes je daleko sofisticiraniji u RR, a i auto onakav kakvog ga je kupac zamislio, gotovo bez ograničenja. Kako se bližilo vrijeme povratka glamuroznih Rollseva, kolega i ja smo se razdvojili. Svatko od nas imao je želju i taman još toliko vremena da ovo iskustvo podijeli s nekim bitnim. Dvije posebne djevojke provozao sam u Phantomu, priuštio im dašak glamura i luksuza u kakvom samo rijetki mogu uživati. I dobro da jesam, jer me je njihovo društvo podsjetilo da su od lijepih stvari ipak važnije osobe koje vas okružuju.
Tajna veza Tita i Rolls Roycea: Staro selo - novi RR
Osoblje Muzeja „Staro selo“ otvorilo nam je prostor etnografskog sela na otvorenom kako bi obilježili vezu Josipa Broza i marke Rolls Royce. Jer, sjetimo se: RR Phantom V iz 1960. bio je jedan od Titovih automobila. I nije bio poklon Engleske kraljice, kako mediji znaju pisati, nego je u posjed SFRJ došao – najobičnijom nabavom*. Veza sa engleskom kraljicom je samo u tome što je u Phantomu V vožena za vrijeme posjete 1972. godine. I dok je Phantom V u Vojnom muzeju u Beogradu uz još 5 Mercedesa 600 Pullman, u Sloveniji se nalazi još jedan Titov Rolls Royce – Silver Wraith iz 1954. Taj mu je darovala Vlada Socijalističke Republike Slovenije.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.