Teslin Model Y je prije dvije godine postigao nešto čemu se rijetko tko nadao, postao je najprodavaniji automobil na svijetu (i u Europi). Ne najprodavaniji električni auto, već ukupno najprodavaniji model na tržištu. No u ovu godinu je Tesla ušla s manje dobrih vijesti. Prodaja im je počela padati, a ulje na vatru je dolio i sam Musk koji je svojim ekstravagantnim političkim djelovanjem privukao negativnu pažnju i bijes na sebe što je uzrokovalo daljnji pad prodaje. No jedan od razloga za pad bio je i ovaj automobil. Naime, početkom godine Tesla je iznenadno prikazala redizajnirani model, a promjene su bile toliko velike, da su mnogi kupci, razumljivo, odlučili odustati od kupnje "starog modela" i pričekati na novi. Sada je on stigao, što bi Teslu trebalo vratiti na "pravi kolosijek".
Automobil je u hrvatsku stigao nedavno, a mi smo ga dobili priliku voziti među prvima i provjeriti što je sve novo. Testirali smo trenutačno najprestižniju verziju an tržištu - Long Range AWD s dva motora, većom baterijom i brutalnom snagom od, pazite sad - 514 KS!
Realno, jasno je zašto su kupci odlučili odustati od prethodnog modela i čekati novi. Iz čisto vizualne perspektive, redizajnirani Model Y realno bi mogao proći pod potpuno novi model, jer izgled je potpuno promijenjen, jedino je oblik ostao prepoznatljiv. Elegantna prednja strana sa svojom kontinuiranom LED svjetlosnom trakom podsjeća na Teslin masivni Cybertruck, a u to smo se uvjerili i sami u jednoj prilici kada su prolaznici na parkiralištu ispred jednog supermarketa naš testni auto zamijenili upravo za Cybertruck. Također, stražnji dio sa svojom jednako upečatljivom LED trakom koja lijepo baca crveno svjetlo na natpis Tesla ispod nje izgleda mnogo modernije i malo mišićavije.
Tesla Model Y je i narasla kao da je riječ o potpuno novom modelu i sada je duža za punih 6 centimetara i sada je dugačka 479 cm. No sve je to posljedica novog prednjeg i stražnjeg dijela, a ne povećanja međuosovinskog razmaka ili bilo kakve značajne promjene u konstrukciji.
Ponuda prostora je i dalje izuzetno raskošna i realno nije ni trebala rasti. Uostalom, Teslin Model Y je u stanju primiti i sedam sjedala u unutrašnjosti (testni model ih je imao pet) što dovoljno govori o dimenzijama kabine i prtljažnika. Samo za ilustraciju, u prtljažnik stane kolosalne 822 litre ili čak 2138 litara s preklopljenim sjedalima. Tu je i dodatni prednji prtljažnik (frunk) u kojem ima mjesta za manje predmete poput kabela za punjenje.
Ono što odmah primijetite ulaskom u redizajnirani Model Y je koliko je kvaliteta materijala u unutrašnjosti poboljšana. Tesla Model Y je sada time na razini s premium konkurencijom što je jasno na prvi pogled i dodir te ćete teško naći neki dio koji je od tvrde plastike koja nije "tapecirana". U razini premium klase je i oprema, kao što je to uostalom bilo i kod prihodnog modela, no za razliku od većine europskih premium marki, Tesla za taj luksuz ne traži nikakve nadoplate. Model Y nastavlja sa svojom filozofijom maksimalno opremljenog automobila u svim verzijama bez posebnih paketa opreme i nadoplata za opremu. Jednostavno, kupite Model Y i kupili ste (skoro) sve što uz njega možete dobiti. Nadoplatiti se može samo za boju, veće kotače (20 umjesto 19 inča), bijelu unutrašnjost, pakete poboljšanog autopilota i FSD sustava te kuku za vuču. Na našem testnom Modelu Y nadoplata je bila samo lijepa siva boja za koju tesla traži popriličnih 2600 eura.
Dakle u unutrašnjost našeg Modela Y dobili smo vrlo udobna sjedala s presvlakama od umjetne kože. Ona su grijana sprijeda i straga, a u ona prednja su čak i hlađena, odnosno ventilirana. Alcantara presvlake na vratima djeluju visokokvalitetno, a novi izolacijski materijali osiguravaju ugodnu tišinu. Nove značajke uključuju ambijentalno osvjetljenje ispod vjetrobrana i mali zaslon osjetljiv na dodir od osam inča u drugom redu, koji se također može koristiti za igranje igrica ili streaming video sadržaja, kao i prednji zaslon koji donosi bezbroj zabavnih i korisnih aplikacija za informiranje i razbibrigu. Djeca će biti oduševljena, kao i mnogi odrasli putnici straga. Sprijeda je, kao i obično apsolutni dizajnerski minimalizam bez ijedne tipke na armaturama. Zapravo, izuzmemo li one na volanu, jedina tipka koju ćete primijetiti u unutrašnjosti Modela Y je na krovu ispred retrovizora, a to je ona za uključivanje svih pokazivača smjera. Razlog zašto i ona dalje postoji je "zakonski", naime, tesla ovaj detalj nije smjela staviti na dodirni zaslon jer u većini svijeta ova tipka i dalje mora biti fizička.
Kao što do sada već vjerojatno znate, Model Y nema ni instrumente ispred vozača već se podaci o brzini prikazuju na infotainment zaslonu. Realno, na to rješenje se lako brzo naviknuti jer je prikaz brzine blizu vidnog polja vozača na rubu velikog zaslona od 15,6 inča. Sam zaslon ima rezoluciju koja je "oštra poput britve", i s pomoću njega se gotovo svim važnim funkcijama, pa i brisačima ili otvaranjem pretinca za rukavice. Nažalost, još uvijek nema head-up zaslona koji bi dobro došao s obzirom na nedostatak instrumenata.
Za razliku od redizajniranog Modela 3, na kojem su eliminirane i obje ručice iza upravljača (za mjenjač i pokazivače smjera), Model Y je uspio zadržati lijevu ručicu za žmigavce. Očito su u Tesli shvatili da je to mnogo praktičnije od nepotrebno kompliciranih gumba za pokazivače smjera na volanu s kojima se teško možete snaći kada je volan "smotan", a vi morate upotrijebiti žmigavce, primjerice u kružnom toku, prije izlaska.
Ipak, desna ručica je nastala i Model Y sada nema nikakvu fizičku kontrolu za odabir stupnjeva "mjenjača". Naime, to se sada, kao i na Modelu 3 radi povlačenjem prsta po ekranu osjetljivom na dodir što nije najintuitivnije rješenje. Srećom Tesla je razvila sustav automatskog odabira između brzine za kretanje unaprijed i natrag (za sada je još u beta fazi) koji radi prilično logično i prilikom manevriranja kod parkiranja i sličnih manevara automatski "mijenja brzine" za vas. Tijekom tjedan dana testiranja Modela Y, sustav je pogriješio samo jednom, no ipak nije savršen i morate biti oprezni i koncentrirani kada ga koristite da ne biste umjesto naprijed krenuli natrag ili obratno. Za one koji ne vjeruju takvim "tehnološkim čudesima" dobra je stvar da se taj sustav može i isključiti. Onda vam preostaje samo povlačenje prvom po zaslonu. Realno, možda su s tim rješenjem u Tesli malo previše zakomplicirali, jer dosadašnja poluga iza volana je bila i više nego dobro rješenje.
U vožnji Model Y je bio impresivan i do sada, no sada je još bolji. Teslino električno iskustvo vožnje s jednom papučicom ostaje neusporedivo (da ne bi bilo zabune ima i papučicu kočnice, no ona vam rijetko treba), a ubrzanje od 0 do 100 km/h za 4,8 sekundi u najsnažnijem modelu s dva motora i 513 KS s pogonom na sve kotače zakucat će vas u sjedala. Čak je i maksimalna brzina veća od 200 km/h respektabilna za električne automobile. Ovjes je i dalje ostao relativno tvrd, ali ne tako kao pod prethodnika i Model Y je sada ugodniji svakodnevni suputnik koji nije tako agresivan za vaša leđa. Jedan nedostatak kojeg Tesla nije eliminirala je još uvijek prilično veliki krug okretanja, zbog kojeg se Model Y čini osjetno većim nego što je pri manevriranju uskim ulicama i na parkiralištu.
Potrošnja je još jedan dokaz da Tesla jako dobro zna kako napraviti električni automobil. Dok se neki manji električni automobili bore s realnom potrošnjom većom od 20 kWh na 100 km, u Tesli Model Y se uopće ne morate posebno truditi da biste se približili deklariranoj potrošnji od oko 15 kWh. Mi smo u gradu ostvarivali prosjeke od 13 do 14 kWh, a test smo završili s kombiniranom potrošnju od 16,9 kWh. A pritom je tu bilo dosta jurnjave, pa realni doseg od oko 450 km u kombiniranoj vožnji, kojeg smo mi ostvarili, može biti i veći od 500 km, uz nježniju nogu na gasu. U gradu je moguće i oko 600 kilometara. Punjenje na Superchargerima je genijalno jednostavno, bez kartica i bilo kakvih aplikacija, a za 15 minuta se može nadopuniti dovoljno struje za oko 200 do 250 kilometara.
Zaključak
Tesla Model Y nije revolucija, već važna evolucija onoga što je i dalje najpopularniji električni automobil na svijetu. Gotovo sve je detaljno revidirano i uglavnom poboljšano. Model Y je posebno uvjerljiv na testu kada je riječ o potrošnji energije i voznim karakteristikama. Vizualno i kvalitativno osvježeni bestseller impresionira značajno višom razinom kvalitete u unutrašnjosti, još uvijek ogromnom ponudom prostora, svojim digitalnim sadržajima ali i odličnom aplikacijom na mobilnom telefonu koju također moramo spomenuti. I cijene također ostaju realno vrlo povoljne. Testirana verzija s više od 500 KS i svom opremom koju možete poželjeti košta od 53.985 eura. Pokušajte potražiti slično specificirani model kod konkurencije pa ćete shvatiti koliko je ovo zapravo niska cijena.
Plus:
Materijali i izrada unutrašnjosti
Odličan Infotainment sustav s obiljem funkcija
Vrhunske performanse i mala potrošnja
Minus:
Nedostatak fizičkih tipki
Komande mjenjača na zaslonu
Nema klasičnog brzinomjera
TVORNIČKI TEHNIČKI PODACI:
masa: 1997 kg
dimenzije: 479 x 192 x 162 cm
snaga: 378 kW/514 KS
baterija (neto): 75 kWh (neto)
0-100 km/h: 4,8 s
najveća brzina: 201 km/h
doseg kombinirano: 568 km
potrošnja: 15,3 kWh/100 km
cijena: 56.585 € (testni model), 44.990 (osnovni Model Y Rear-Wheel Drive)
Važnija oprema testirana Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive
Aluminijski naplaci 19", trozonska automatska klima, sustav kamera, Autopilot, dodirni zaslon 15,4" s navigacijom, internetskim preglednikom, streamingom audio i video sadržaja (Netflix, YouTube), igrama i drugim zabavnim sadržajima; dodirni Infotainment zaslon straga 8", panoramski krov, električno namjestiva grijana i hlađena prednja sjedala presvučena kožom, grijana stražnja sjedala, električno namjestiv upravljač, dva bežična punjača mobitela, električno pokretana vrata prtljažnika, sustav kamera za parkiranje i nadzor auta s pogledom od 360 stupnjeva...
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.