Početna Insider 66846 pregleda

Isplati li se platiti više za premium goriva?

Zašto je gorivo skupo i kad cijena nafte na tržištu pada?
FOTO: Arhiva

Ima li smisla za "premium goriva" platiti 20 do gotovo 40 centi više po litri u odnosu na cijenu standardnog benzina ili dizela?

Vozači su se već navikli da na svim benzinskim postajama osim standardnih u svoje automobile mogu točiti i takozvana "premium goriva" maštovitih naziva poput Class Plus, Q Max, Evo, Max Power, V-Power...Proizvođači goriva tvrde da takva goriva motoru automobila donose brojne prednosti, od čišćeg ispuha i boljeg rada motora sve do manje potrošnje i duljeg vijeka trajanja motora. Je li to zaista tako i isplati li se za "premium goriva" platiti 20 do gotovo 40 centi više po litri u odnosu na cijenu standardnog benzina ili dizela? Odgovor na to pitanje pokušao je dati najveći europski auto klub, njemački ADAC. 

Činjenica je da premium goriva pomalo zbunjuju vozače. Umjesto standardnog dizela i benzina oni sada mogu birati između više opcija. Na standardnim crpkama za nadolijevanje goriva na izbor korisnicima stoji uglavnom četiri, a ponekad i više "pištolja" s različitim vrstama goriva, pa se potrebno koncentrirati kako u spremnik ne bi ulili skuplju varijantu koju možda ne želite.

GREŠKA VOZAČA Zašto nije pametno držati nogu na spojci tijekom vožnje?

Takozvana "premium goriva" od klasičnih se benzina i dizela razlikuju uglavnom po aditivima. Njihov sastav je složeniji jer imaju više aditiva što bi prema tvrdnjama proizvođača trebalo donijeti sve benefite koje smo naveli ranije u članku. Isti ti aditivi goriva čine skupljima za proizvodnju što ih čini skupljima u prodaji. Također, razlika u cijenama je posljednjih mjeseci znatno porasla jer se mjere Vlade koje pomažu da cijene goriva budu niže odnose samo na klasična goriva. "Premium goriva" za razliku od klasičnih imaju realnu tržišnu cijenu. No i klasična goriva uglavnom imaju aditive i sasvim su adekvatna za sve automobile. Jedino na što kupac mora paziti je oktanski broj. Neki, doduše vrlo rijetki, modeli zahtijevaju gorivo većeg oktanskog broja od 95 i korištenje  goriva manjeg oktanskog broja od predviđenog nikako nije dobro za takve automobile. 

Zašto je gorivo skupo i kad cijena nafte na tržištu pada? | Author: Arhiva foto: Arhiva

Njemački auto klub ADAC navodi da je učinak raznih aditiva koji se dodaju u premium goriva izuzetno teško provjeriti i da je u stvarnosti on vjerojatno prilično malen. Također, mnogi dobavljači reklamiraju svoje "premium" dizelsko gorivo s boljim cetanskim brojem. Ovaj broj opisuje zapaljivost. Zapravo, veći cetanski broj često znači bolje ponašanje pri pokretanju i mirniji rad motora, ali samo će vrlo osjetljivi vozači uočiti razliku, navodi ADAC.

Često se obećava i bolja prikladnost određenih goriva za zimu i niže temperature. Međutim, podaci o temperaturi temelje se na neprikladnoj metodi ispitivanja (određivanje točke filtrabilnosti, metoda mjerenja CFPP prema DIN EN 116). Stvarna učinkovitost tih goriva tijekom vožnje po hladnoći može značajno odstupati od ove nerealne vrijednosti temperature, a to ovisi o  modelu automobila, tvrdi ADAC. 

SAVJETUJEMO Auto vam se zaledio i ne možete ući u njega. Što učiniti?

U svim državama EU su minimalni zahtjevi za kvalitetu goriva regulirani zakonima ili propisima. Sukladno tome, goriva se mogu prodavati samo ako zadovoljavaju relevantne standarde. U Europi, pa tako i u Hrvatskoj goriva moraju zadovoljavati norme DIN EN 228 za benzin i DIN EN 590 za dizelsko gorivo. Goriva proizvedena po tim normama prikladna su za normalnu uporabu. Proizvođači vozila načelno ne očekuju niti propisuju bolje gorivo, te motore svojih automobila dizajniraju i proizvode kako bi koristili prvenstveno takva goriva. 

Takozvana "premium goriva" ne oštećuju motore i u načelu su  dobra za njih, no isto vrijedi i za klasična goriva koja su sasvim dovoljna za sve automobile, navodi ADAC. Pozitivan učinak "premium goriva" je teško provjeriti te je on malo vjerojatan u cestovnim automobilima. Ipak, oni koji uporno inzistiraju na "premium gorivu" i koriste ga u svojim automobilima, ne čine ništa loše, zaključuje ADAC. 

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • Izzi

    odem u Bizeljsko ili Rogatec i tamo za cijenu litre običnog dizela točim premium
  • primo1

    Na Njemačkom dizelu potrošnja je manja 20 posto u to sam se uvjerio.
  • Kazič

    Ja sam nakon podrobne analize zaključio da je za moj Golf 1, najbolji izbor lož ulje Qmax Premium Evo. S tom kvalitetom iz petog pokušaja upali od prve.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.