Sinonim za njemačku sportsku limuzinu iz srednje klase već 32 godine caruje cestama, kroz pet različitih generacija. Od čistokrvnoga trkaćeg modela E30 do današnjega F80, BMW M3 je bez sumnje ostao velika želja ljubitelja automobila...
Naziv M3 u 32 godine svoje povijesti kristalizirao se kao sinonim sportskog auta i gotovo sa sigurnošću možemo reći kako ne postoji čovjek koji vozi automobil a da nije čuo za M3. Sve je počelo 1985. godine, kada je BMW serijom E30 osvojio Europu i svijet, a sportski M3 nastao je prvotno kao trkaći automobil. Pravila FIA-e zahtijevala su proizvodnju i cestovne verzije. Ostalo je povijest. Otada do danas cestama je prošlo pet generacija BMW-a M3, koji je postao ultimativni sportski automobil iz srednje klase. Sve u svemu, M3 jest i zauvijek će ostati jedan od najboljih sportskih automobila s vrlo bogatom poviješću.
E30
Prva generacija nastala je od trkaćeg automobila i M3 E30 generacije tako treba i zvati. To je više od sportskog auta. Iako izgleda poput "normalnog" BMW-a Serije 3, zapravo je s njim dijelio vrlo mali broj značajki. Da bi prošao homologaciju za utrke Touring Car Group A BMW je morao proizvesti 5000 cestovnih primjeraka trkaćeg automobila. Originalni plan izjalovio se jer je BMW na kraju proizveo gotovo 18 tisuća primjeraka modela E30 M3, koji su danas prava kolekcionarska rijetkost. Prvi M3 pokretao je 2,0-litreni motor koji je proizvodio 192 "konja" i do stotke ubrzavao 6,5 sekundi. Danas taj rezultat nadmašuju brojni sportski auti, no tada je M3 bio znanstvena fantastika. Očuvani primjerak iz prve generacije može danas vrijediti i preko 40.000 eura. S obzirom na to da je težio svega 1200 kilograma M3 E30 nudio je pravo trkaće iskustvo 80-ih uz mogućnost odlaska u trgovinu u isto vrijeme.
E36
Iako nosi isti naziv kao i njegov prethodnik, E36 je zapravo potpuno drugačiji i novi automobil. Javnosti je 1992. godine predstavljen kao nasljednik prvotnoga modela E30. Prvo je BMW odbacio četverocilindrični motor 2.0 iz E30 i zamijenio ga 3,0-litrenim rednim "šestakom" koji je u startu razvijao 282 KS. To je omogućilo novome M3 ubrzanje do stotke u 5,6 sekundi, što nadmašuje E30 za gotovo jednu sekundu. Još jedna stvar koja je u novome modelu prošlost jeste trkaći pedigre. Druga generacija M trojke odbacila je čistokrvne trkaće elemente i zamijenila ih luksuzom i komforom, uz izvanredne performanse. Kao mogućnost uveo se i automatski mjenjač. BMW M3 E36 tako je postao sportaš, radije nego trkaći automobil. Iako trenutno i ne drži cijenu kao njegov prethodnik, za dobro očuvani originalni primjerak u skoroj budućnosti moglo bi se tražiti mnogo novaca.
E46
Treća generacija predstavljena je 2000. godine i nastavila je trend svoga prethodnika i sve više počela ličiti na "običnu" Seriju 3. Snaga šestocilindričnoga rednog motora povećala se na 338 KS, a obujam na 3,2 litre. Zanimljivo je što je E46 ujedno postao i prvi M3 koji se nudio isključivo u verziji s trima vratima ili u verziji bez krova. Limuzinska izvedba s četiri vrata nije postojala. E46 nadmašio je prethodnika u gotovo svakome pogledu. Interijer je luksuzniji i komforniji, a automatski mjenjač imao je u to vrijeme najnapredniju SMG tehnologiju s elektrohidrauličkim kvačilom. Uz automatik, nudio se i 6-stupanjski ručni mjenjač, a po mnogima upravo je ovaj model najljepši M3 ikada.
E90/E92
Nakon po prodaji najuspješnije treće generacije, 2007. predstavljena je i četvrta. U tri dostupne karoserijske izvedbe M3 postao je još bolji. Limuzina s četiri vrata nosila je oznaku E90, Coupe varijanta bila je nazvana E92, a izvedba kabrio zvala se E93. Šestocilindrični motor 3,2 zamijenio je snažniji 4,0-litreni V8 koji je razvijao velikih 414 KS. Također, ovaj M3 iz četvrte generacije pokazao je koliko se filozofija modela udaljila od originalneizvedbe E30. Novi, četvrti M3 bio je najteži i najluksuzniji dotada, no ujedno i najsnažniji. Moćni atmosferski V8 "vrtio" se do 8500 okretaja, a do stotke je u kombinaciji sa 7-stupanjskim DCT mjenjačem jurio 4,8 sekundi. Iako je postao najsnažniji, najskuplji i najnapredniji M3 ikada, zauzvrat je izgubio onu trkaću i sportsku čar koja je krasila prethodne modele.
F80
BMW M odjel dobro je proučio nedostatke modela E90/E92 i stoga odlučio to popraviti. Veliki povratak šestocilindrična rednog motora postao je stvarnost. No, ovaj je put 3,0-litreni motor dobio dva turbopunjača, 425 KS i 550 Nm okretnoga momenta. To rezultira instantnom snagom u gotovo svim režimima vožnje. Nadalje, M3 je olakšan stotinu kilograma, a to je ujedno prva "dijeta" između generacija u povijesti modela M3. Također, kočnice su usavršene i opcijski se nude u karbonsko-keramičkoj formi. No, najveća novost je ime koje je BMW dodijelio Coupe varijanti modela M3. Coupe izvedba sada nosi naziv M4, a limuzina s pet vrata ostala je vjerna originalnome nazivu M3. Ubrzanje do stotke u manje od četiri sekunde potvrđuje kako peta generacija BMW-a M3 može uplašiti gotovo svakoga. Šlag na tortu su moderni sustavi poput Launch Controla, 7-stupanjskog usavršenog mjenjača DCT i moderne luksuzne tehnologije poput svjetala Full-LED i funkcije Dynamic Stability Control.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.