Početna Magazin 422 pregleda

Električni automobili nisu u krizi, samo se prodaju drugdje

FOTO: Shutterstock

Tko gleda samo dio Europe i SAD, lako će steći pogrešan dojam. Globalna slika, međutim, pokazuje da elektrifikacija definitivno nije stala...

Ako se prati isključivo europsko tržište i čitaju dramatični tekstovi o usporavanju prodaje, lako je steći dojam da je tržište električnih automobila u slobodnom padu. No globalna slika pokazuje nešto sasvim drugo. Prodaja električnih vozila i plug-in hibrida i dalje raste, i to prilično snažno, samo ne ravnomjerno po cijelom svijetu.

Prema podacima analitičke kuće Rho Motion, između siječnja i studenoga 2025. godine globalno je prodano oko 18,5 milijuna "vozila s utičnicom", što uključuje baterijske električne modele i plug-in hibride. To je rast od 21 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Drugim riječima, tržište ne samo da nije stalo, nego i dalje ubrzava, ali s jasno izraženim geografskim razlikama.

Author: Canva foto: Canva

Najveći motor tog rasta i dalje je Kina. Ondje je prodano oko 11,6 milijuna električnih i plug-in hibridnih vozila, što predstavlja povećanje od 19 posto u odnosu na prošlu godinu. Iako je stopa rasta nešto umjerenija nego ranije, apsolutni volumen jasno pokazuje gdje se danas nalazi središte globalne elektrifikacije.

Europa je znatno manja po ukupnim brojkama, ali je zato ove godine zabilježila još snažniji relativni rast, što je bilo očekivano nakon prošlogodišnjeg popriličnog pada. S oko 3,8 milijuna prodanih elektrificiranih vozila, europsko tržište ove je godine poraslo za čak 33 posto. Prodaja čistih električnih modela porasla je za 35 posto, dok su plug-in hibridi zabilježili rast od 39 posto. Poticaji su pritom i dalje ključni faktor, što se vidjelo i u Italiji, gdje je nakon uvođenja novog programa subvencija u studenome zabilježen snažan skok prodaje.

Author: Canva foto: Canva

S druge strane, Sjeverna Amerika sve više odskače u negativnom smislu. U SAD-u i Kanadi prodaja električnih vozila ove je godine pala za oko jedan posto. Iako je u studenome zabilježen blagi oporavak u odnosu na listopad, tržište se još uvijek nije približilo razinama iz razdoblja kada je vrijedio savezni porezni poticaj od 7500 dolara. Dodatni uteg predstavljaju i političke odluke, poput ublažavanja CAFE standarda potrošnje goriva, koje smanjuju pritisak na proizvođače i kupce.

Zanimljivo je i da ostatak svijeta, iako s manjim apsolutnim brojkama, pokazuje najbrži rast. U toj skupini tržišta prodano je oko 1,5 milijuna električnih i plug-in hibridnih vozila, što je rast od čak 48 posto u odnosu na 2024. godinu. To sugerira da elektrifikacija tek dobiva zamah u brojnim regijama koje dosad nisu bile u fokusu.

Renault Group and Ford announce the formation of a strategic partnership KRITIKA EU Šef Forda: Europo, prodajete svoju budućnost Kinezima!

Zaključak je prilično jasan. Električni automobili nisu "mrtvi", kako se često može pročitati. Oni se jednostavno prodaju ondje gdje postoje više interesa, stalni poticaji, stabilna regulativa i industrijska strategija. Tko gleda samo dio Europe i SAD, lako će steći pogrešan dojam. Globalna slika, međutim, pokazuje da elektrifikacija definitivno nije stala.
 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.