Početna Magazin 328 pregleda

Felicia: Ovo je priča o automobilu koji je preporodio Škodu

FOTO: Škoda

Dana 26. listopada 1994., Škoda je javnosti predstavila tri nove Felicije obojene su u boje češke nacionalne zastave. Tadašnji praški gradonačelnik Jan Koukal krstio ih je na Karlovom mostu vodom iz Vltave

Felicia, što znači sretnica, uglavnom je razveselila 1,4 milijuna kupaca, ali i Škodine vlasnike, Volkswagen grupacija, koja je s ovim modelom dobila potvrdu da će se investicija u češku marku itekako isplatiti. Felicia će kroz svoju karijeru utabati put za sve ostalo što će Škodu vrlo skoro učiniti pravim europskim automobilskim divom. 

Author: Škoda foto: Škoda

Predserijska proizvodnja započela je s prvih 50 prototipova u tvornici Vrchlabí 5. rujna 1994. godine. Iskustvo stečeno izradom ovih vozila pomoglo je optimizirati serijski proizvodni proces za Feliciju u tvornici u Mladá Boleslavi, koji je započeo 19. listopada. Prvi proizvodni model sišao je s trake u 10:20 istog dana. Devet dana kasnije, 26. listopada 1994., Škoda je javnosti predstavila tri nove Felicije obojene su u boje češke nacionalne zastave. Tadašnji praški gradonačelnik Jan Koukal krstio ih je na Karlovom mostu vodom iz Vltave.

SJEĆATE LI GA SE? Škoda Favorit: Auto koji je "motorizirao" Hrvatsku

Škoda je vrlo dobro odabrala naziv modela. To je bio podsjetnik na prekrasnu Feliciju Cabriolet iz kasnih 1950-ih i ranih 1960-ih. Osim toga, latinska riječ Felicia znači "sretnica".  Sreća je stigla i u češku obitelj kojoj je Škoda poklonila jedno od prvih vozila za rođenje njihovih četvorki. Bebe su rođene gotovo u isto vrijeme kada je vozilo kršteno.

Author: Škoda foto: Škoda

Gradski automobil, proizvodio se u mnogim karoserijskim izvedbama, kao klasičan hatchback, karavan, pick-up, zatvoreni pick-up Vanplus i lifestyle pickup fun. Zbog velike potražnje, Felicia je također silazila s proizvodnih traka Škodinih tvornica u Vrchlabíju i Kvasinyju tijekom svoje karijere.

Author: Škoda foto: Škoda

Hatchback verzija s pet vrata bila je 40 milimetara duža i 15 milimetara šira od svog prethodnika, Favorita na kojem je bila bazirana. Prtljažnik je povećan za 21 litru. Karoseriju je karakterizirala znatno veća torzijska krutost, koja je, u kombinaciji s novim nosačima kotača, poboljšanom geometrijom prednje osovine i dodatnim stabilizatorom za stražnje kotače omogućila osjetno manju buku i udobnost ovjesa. Ukupno, Felicia je koristila 1187 novorazvijenih komponenti u usporedbi sa svojim prethodnikom.

Author: Škoda foto: Škoda

Osnovni motor je bio četverocilindrični benzinski motor obujma 1289 cm3, koji je dostupan u varijantama s 54 i 68 KS: Godine 1995. dodani su i snažniji 1.6 MPI motor sa 75 KS i atmosferski dizel od 1.9 litara i 64 KS.

Author: Škoda foto: Škoda

Škoda je bila prvi model marke s dva zračna jastuka i ABS-om kao standard. Felicia također ima dodatne značajke udobnosti kao što su klima uređaj i električno grijana prednja sjedala. Kupci i stručnjaci su hvalili prostranu karoseriju Felicije, dobru preglednost u svim smjerovima, vrlo lako dostupan prtljažnik pravilnih dimenzija, pregledne instrumente, vrlo dobar ovjes i udobna sjedala. 

Author: Škoda foto: Škoda

Da je Škoda raskrstila sa svojim "komunističkim naslijeđem" dokazala je modelom Felicia Fun, koja je svoju svjetsku premijeru doživjela na Ženevskom sajmu automobila u ožujku 1995. godine. Vio je to avanturistički lifestyle pickup s mobilnom pregradom s pomoću koje se dvosjed mogao u tren oka proširiti u četverosjed. Danas su primjerci ovog modela traženi kolekcionarski automobili.

Author: Škoda foto: Škoda

Kao posvetu 100. obljetnici osnutka tvrtke, češki brend je 1995. godine predstavio Felicia Laurin & Klement. Luksuzno izdanje imalo je krovni otvor, sjedala presvučena kožom i električne podizače prozora. Uslijedili su drugi atraktivni posebni modeli poput Felicije Atlanta za Ljetne olimpijske igre 1996. godine.

Author: Škoda foto: Škoda

Škoda Felicia je također pokazala svoju svestranost u automobilskom sportu. Između 1995. i 1997., sportska inačica automobila natjecala se u Svjetskom prvenstvu u reliju i u prvoj sezoni osvojila treće mjesto u svojoj klasi. Godine 1996. Šveđani Stiq Blomqvist i Benny Melander završili su ukupno treći na engleskom RAC reliju i pobijedili u klasi "Kit car" do dvije litre zapremine. Godine 1997. Škoda je s Felicijom osvojila drugo mjesto u svojoj klasi na Svjetskom prvenstvu. 

Author: Škoda foto: Škoda

U veljači 1998. Felicia je temeljito redizajnirana. Škoda je detalje modela prilagodila novom dizajnerskom stilu marke koji je dvije godine ranije predstavljen s Octavijom. U lipnju 2001. Felicijina karijera je završila nakon što je proizvedeno 1.401.489 primjeraka. Naslijedila ju je Fabia. 

Author: Škoda foto: Škoda

Ne trebamo posebno naglašavati da je Felicia u Hrvatskoj bila ogroman hit. S vrlo niskom cijenom i odličnim odnosnom uloženo-dobiveno brzo se probila u vrh prodajnih ljestvica i preplavila Hrvatske ceste. Automobil se u praksi pokazao prilično pouzdanim i trajnim, jeftinim i jednostavnim za održavanje, uglavnom odličnom kupnjom. Zato ne iznenađuje da  i danas, 23 godine nakon završetka proizvodnje nije neobično vidjeti Feliciju na hrvatskim cestama i u oglasnicima gdje im se cijene, ovisno o stanju, kreću između 500 i 2000 eura. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.