Za svaki automobil treba kreirati savršen omjer restrikcija i bržega protoka zraka da bi se povećala snaga motora, a sportskim loncem možete poboljšati zvuk
Ispušni sustav je sustav cijevi koji odvodi plinove izvan motora vozila, smanjuje i buku nastalu njihovim izgaranjem. Riječ je o vrlo važnom sustavu zbog kojeg, ako ne radi pravilno, auto može pasti i na tehničkome pregledu. Budući da svako vozilo mora proći ekotest i provjeru buke.
Ovisno o vozilu, sustav može imati različite dijelove. Glavni su - ispušni kolektor (ispušna grana), cijev ispuha s prirubnicom, katalizator, srednja ili produžna cijev, srednji ispušni lonac, spojna cijev, zadnji ispušni lonac (rezonator) i auspuh. Prvi i najopterećeniji dio je ispušni kolektor koji je smješten na glavi motora. U njega ulaze ispušni plinovi koji dosežu temperature do čak 900 stupnjeva, a brzina može biti 50 metara u sekundi.
Sljedeći dio koji je najopterećeniji je katalizator, a njegova je uloga posve ekološka. Izrađen je iz više vrsta materijala, poput nehrđajućega čelika, keramike i plemenitih materijala, a iz njega izlaze pročišćeni plinovi. Slijede dva ispušna lonca (srednji i stražnji) koji služe smanjenju buke izgaranja ispušnih plinova, s obzirom na to da je dopuštena buka 80 decibela. Na skici iznad se može vidjeti i senzor zraka, koji provjerava omjer zraka i goriva. Ako senzor uoči da je u ispušnim plinova previše kisika, 'javlja' motoru da treba više goriva, a ako senzor prepozna da nema kisika, onda 'javlja' motoru da bi trebao ubrizgavati manje goriva.
Promjena zvuka
Pravi ljubitelji automobila vole modificirati ispušni sustav da bi se dobio bolji zvuk i eventualno povećala snaga motora. Zvuk se vrlo lako može promijeniti i poglasniti uklanjanjem ili promjenom lonca. Najčešći način je upravo uklanjanje rezonatora, ako ga automobil ima, jer njegova uloga je odbijanje zvučnih valova, rezonator ih tako utišava.
Druga mogućnost je promjena lonca, koji također utišava buku, a zbog svoje strukture, različitim rasporedom komponenti lonac može pružati drukčije 'simfonije'. Ovo je najbolja opcija koju mnogi proizvođači najčešće i preporučujuza promjenu zvuka te s obzirom na njenu popularnost, većina proizvođača već nudi gotove lonce za ugradnju. Također je vrlo poznata opcija 'straight-pipe', odnosno ravna cijev bez većine navedenih komponenti. No 'straight-pipe' se ne preporučuje jer će puno bučiti, neće pročistiti ispušne plinove i oni se ne stignu dovoljno ohladiti prije odlaska u atmosferu.
Povećanje snage
Važno je shvatiti da je brzina kojom izlaze ispušni plinovi jedan od ključnih elemenata za povećanje snage. Za maloga broja okretaja motora, količina ispušnih plinova je mala pa tako i brzina plinova. Možete povećati tu brzinu manjom cijevi, ali to može stvoriti ograničenje za veći broj okretaja.
Tzv. istjerivanje ispušnih plinova jedno je od najučinkovitijih rješenja. Plinovi se iz motora ispuštaju s određenim pulsom u ispušnu granu te se stvaraju područja visokoga tlaka, srednje visokoga i niskoga tlaka. Upravo niski tlak pomaže izvući sljedeći ispušni puls pa tako klip 'ima manje posla' kad izbacuje ispušne plinove. Stvarni cilj je postići što veću brzinu izbacivanja ispušnih plinova sa što manjom restrikcijom.
Želja je povećati promjer ispušnog sustava jer se količina ispušnih plinova povećava. Tako se smanjuju restrikcije i omogućava veći i brži protok zraka. Ako ste već modificirali motor, morate promijeniti i ispušni sustav da biste omogućili veći protok zraka. Prema zadnja dva odlomka moguće je zaključiti kako za svaki automobil treba kreirati savršen omjer restrikcija i bržega protoka zraka da bi se povećala snaga motora.
Takve ispušne sustave najbolje je napraviti kod poznatih stručnjaka, kakvi su hrvatski Lastovčić i Mille Tech ili slovenski Akrapovič. Bitno im je samo reći što želite.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.