Utrke F1 svi vole gledati zbog nastupa vozača, neodoljiva zvuka motora i akcije, ali malotko se zapita kakva tehnologija i koliko truda stoje iza svakoga bolida
Moderni bolidi Formule 1 su među najimpresivnijim strojevima koje je čovjek ikada napravio. Osim što se oni koriste za utrke, mnogi proizvođači na bolidima isprobavaju određena tehnološka rješenja koja bi se s vremenom mogla primijeniti i u standardnim automobilima.
Jedan od najzanimljivijih i najzahtjevnijih dijelova na formuli je upravo volan, jer rješenje za svaki zadatak koji vozač treba obaviti i svaka informacija koju treba znati moraju mu biti doslovno nadohvat ruke.
Svaka momčad razvija vlastiti volan s funkcijama prema potrebi vozača, ali u konačnici su to vrlo slični volani. Pri razvoju volana najbitniji su prijedlozi i želje vozača, jer će oni točno znati što im treba i oni će biti ti koji ih koriste.
S obzirom na to da se neke staze bitno razlikuju i prema tome se mijenjaju potrebe vozača, svaka momčad mora razviti po nekoliko volana koji će se koristiti na određenim vrstama staza. Na svakome F1 vikendu koriste se po tri vrste volana – primarni, rezervni i eksperimentalni volan na kojem se isprobavaju novi dodaci i funkcije.
Ovakav trkaći volan sadrži LCD i 30-ak tipki pomoću kojih vozač tijekom utrke mijenja način rada svoga bolida. Volan mora biti čvrst i izdržljiv zbog velikih sila kojima su vozači izloženi te, bez obzira na velike brzine i vibracije, mora omogućiti vozaču precizno upravljanje. Najbitnija stavka je da su sve tipke smještene tako da se do njih može doći jednim pokretom, bez puštanja volana.
Većina momčadi funkcije svojih volana drži u tajnosti, ali je za ovu sezonu Mercedesov Petronas tim otkrio što se kojom tipkom, prekidačem ili kotačićem radi.
1. diferencijal – koristi za podešavanje okretnoga momenta u zavojima. Često se prilagođava u utrci, jer se ravnoteža automobila mijenja zbog trošenja guma i opterećenja gorivom
2. pretjecanje – kao što se u modificiranom automobilu pritisne gumb za ispuštanje dušikova oksida (nitra), ovaj gumb na stražnjemu dijelu upravljača postavlja motor u najbrži način rada, koji se koristi samo kada je potrebno najveće ubrzanje
3. 'skip 1/10' – vozaču je omogućena interakcija sa 100 kontrolnih senzora pa se taj gumb može koristiti da se neki od senzora uključi iz strateških razloga ili da se određeni isključi ako je neispravan
4. neutral – da bi se izbjeglo ubacivanje bolida u neutralnu brzinu tijekom utrke, ova brzina je odvojena tipkom sprijeda, a brzine se mijenjaju na 'pedalicama' straga
5. 'pit-lane' brzina – brzina u 'pit-laneu' je ograničena na 80 km/h zbog sigurnosti posada pa se to ovom tipkom regulira i vozačima olakšava kretanje pri tim brzinama
6. 'pit confirm' – ovom tipkom posada vozača obavještava da se pripremi za ulazak bolida u box te za sve potrebne servise. Također, ako posada kontaktira vozača za ulazak u box, vozač njome odgovara da dolazi, bez javljanja radijskom vezom
7. okretni moment – pomoću ovog kotačića bira seodziv gasa, odnosno može se regulirati hoće li bolid biti 'agresivan' ili će postupno ubrzavati
8. accept – ovom tipkom se potvrđuju odabrane opcije na tipkama 'skip 1/10' te se također pokreću opcije kvačila. Mnoge tipke imaju više značajki da bi uštedio prostor na volanu
9. DRS – 'Drag Reduction System' optimira stražnji spojler da se može postići od 10 do 12 km/h veću brzinu. No ova opcija je dopuštena samo u određenim zonama ili ako je vozač iza nekog bolida udaljen manje od sekunde
10. strateški kotačić – omogućava vozaču mijenjanje načina rada motora, odnosno izbor hoće li motor pružati punu snagu ili će štedjeti gorivo
11. i 12. kotačići menija i pogona – upravljajući postavkama za šasiju i snagu, ovi prekidači imaju po 16 pozicija a svaka odgovara različitoj opciji tijekom vožnje
13. mark – tijekom utrke vozač može označiti određeni zavoj ili detalj iz utrke koji se kasnije može detaljno promotriti prilikom analize utrke
14. radio – glavna tipka za slučaj ako vozač želi komunicirati sa svojom momčadi. Pravila od prošle sezone limitiraju koje se sve informacije mogu prenositi putem radija pa je sada bitno da čim više informacija bude raspoloživo vozaču na volanu
Momčad Mercedes Petronas Motorsport je napravila detaljan videouradak gdje se objašnjava koje su funkcije volana i kako se razvija, a možete ga pogledati klikom na video iznad.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.