Početna Magazin 10831 pregleda

Opel Ascona C: Dosadan i hrđav auto zbog kojeg je nastala Vectra

FOTO: Opel

U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi ili neuspješni da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je posljednja generacija Ascone, neslavnog nasljednika slavnih prethodnika

Znate za njih, ali ste ih nekako i zaboravili. Ovi automobili obilježili su našu prošlost, neki od njih su svojedobno bili i vrlo uspješni, no istodobno toliko neupadljivi da su brzo zaboravljeni. U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" podsjećamo vas na automobile koje ipak ne bismo trebali prepustiti zaboravu. Iz ovog ili onog razloga...

Author: Opel foto: Opel

Mnogi ne znaju da je Opel Asconu tijekom šezdesetih zamislio kao nasljednika Kadetta B, no tijekom razvoja su se planovi promijenili. Njemački proizvođač je odlučio smanjiti svoj kompaktni model i tako je nastao legendarni Kadett C, dok su Asconi namijenili ulogu konkurenta za tada vrlo uspješni i popularni Ford Taunus te ju u svojoj ponudi ugurali u "rupu" između Kadetta i velikog Rekorda, u ono što bismo danas nazvali srednjom klasom. 

Author: Opel foto: Opel

Prva Ascona (1970. do 1975., na prvoj slici u članku) je bila popularna i, zahvaljujući srodstvu s Mantom, dobra u vožnji, nasljednik (1975. do 1981., na slici iznad) je bio jedan od najzabavnijih auta u klasi, izuzetno dobro prodavan model s pedigreom osvajača svjetskog prvenstva u reliju, a treća generacija? Realno, treća generacija je bila nešto sasvim drugo - potpuno dosadna, prilično bezlična i jako sklona hrđanju. Treća Ascona je dosta srozala imidž Opela tako da se proizvođač nakon nje odlučio za promjenu imena. Nasljednik se zvao Vectra, no to je već za neku drugu priču, vratimo se na "nesretnu" Asconu C. 

Author: Opel foto: Opel

Iako je sam auto bio dosadan, njegova priča je prilično zanimljiva. Razvoj ovog modela je počeo u vrijeme naftne krize iz sredine 70-ih godina, a ideja je bila na tržište staviti automobil koji će biti štedljiv i vrlo prostran. Zbog prostranosti je donesena i odluka o tome da se sa stražnjeg pogona pređe na koncept koji je u to doba postajao sve popularniji - prednji pogon.  

Author: Opel foto: Opel

Ascona je bila tipičan automobil srednje klase za to doba kada se 1981. godine pojavila na tržištu. Od tada aktualnog Kadetta D bila je duža punih 37 cm u limuzinskoj verziji (dvoja i četvera vrata) koja je imala 437 cm. Po prvi puta je dobila i hatchback verziju koja je bila kraća 10 cm, ali i praktičnija. 

Author: Opel foto: Opel

Opel Ascona C je koristila takozvanu J-Car platformu General Motorsa i, kao i mnogi drugi Opeli tog doba, imala je "bliske rođake" diljem svijeta. U SAD-u su na istoj osnovi nastajali Chevrolet Cavalier, Buick Skyhawk, Oldsmobile Firenza, Pontiac J2000 pa čak i jedan Cadillac, model Cimarron. U Brazilu se Ascona C također prodavala kao Chevrolet Monza u fastback verziji s troja vrata, u Australiji je Ascona malo redizajnirana i stavljena na tržište kao Holden Camira. Naravno, imala je i britansku verziju koja se zvala Vauxhall Cavalier. "Rođaka" je Ascona imala i u Japanu u vidu modela Isuzu Aska. 

Author: Opel foto: Opel

No vratimo se na samu Opel Asconu C. Isprva je automobil dobivao velike pohvale i pobudio veliki interes kupaca. Novinari su pisali kako je vrlo pohvalno da auto nije skoro ništa narastao izvana dok je u unutrašnjosti postao mnogo prostraniji. Hvalila se i njegova štedljivost koja je bila posljedica lagane konstrukcije (masa oko jedne tone), dobre aerodinamike i efikasnih motora. Njihova ponuda je bila vrlo bogata. Osnovu su predstavljala dva 1,3-litrena benzinca snage 60 i 75 KS. Istih 75 KS, ali i mnogo veći okretni moment isporučivao je 1,6-litreni benzinac koji se nudio i s 90 KS. Iznad toga nudio se i 1,8-litreni motor sa 115 KS, a ljubitelji dizela mogli su odabrati 1,6-litreni motor sa 54 KS. Pred kraj karijere Ascona je dobila i dvolitreni motor koji je razvijao 130 KS i omogućavao joj respektabilnih 193 km/h maksimalne brzine. 

Author: Opel foto: Opel

Kada se pojavila na njemačkom tržištu 1981. godine, Ascona je koštala 14.250 njemačkih maraka, a ubrzo smo je i za samo malo  više novca mogli kupiti i u Hrvatskoj. Ascona je bila jedan od najpopularnijih automobila svoje klase u Jugoslaviji jer je bila osjetno jeftinija od konkurencije. Naime, ona je imala "predikat" domaćeg, Jugoslavenskog proizvoda jer je dolazila iz tvornice u IDA Kikindi koja je sedamdesetih i osamdesetih "proizvodila" razne licencne Opele, od Corse do Senatora. Riječ proizvodila je pod navodnicima zato što je većina modela stizala već gotovo sastavljena iz Njemačke, u koju je IDA zauzvrat slala dijelove koje je proizvodila za Opel. I tako su osamdesetih oni malo bogatiji u Hrvatskoj masovno vozili Ascone. 

Author: Opel foto: Opel

Ascona je bila vrlo veliki prodajni hit. Do kraja karijere 1988. godine iz tvornica u Njemačkoj, Belgiji, Velikoj Britaniji, Jugoslaviji, Brazilu, Venezueli i Kolumbiji izašlo je točno 1.721.647 Ascona C, a lavovski dio njih bile su limuzine s četvera vrata. Auto je tijekom karijere imao dva redizajna (slike ispod su od verzije nakon drugog redizajna), a od 1983 se prodavao i kao kabriolet u malim serijama!

Author: Opel foto: Opel

No odličan prodajni uspjeh ne znači da smo Asconu zapamtili po lijepome. Kao i mnogi Opeli iz tog doba bila vrlo je "rado hrđala". Već za nekoliko godina javljali bi se prvi problemi na blatobranima i na pragovima, a hrđa bi se brzo pojavila i na podvozju, čak i u motornom prostoru. Bilo je i problema s kvarovima: vodena pumpa pokazala se vrlo nepouzdanom i često bi procurila, ispušni sustav je bio nekvalitetan i trebalo ga je relativno brzo promijeniti, nepouzdani su bili i razdjelnici paljenja, a znalo je dolaziti i do pucanja zupčastih remena što je moglo biti vrlo skupo na određenim motorima. Zbog svega ovog Ascona je brzo došla na loš glas, a jedan je i od glavnih razloga za srozavanje imidža Opela tijekom osamdesetih. Zbog svega toga Opel se odlučio na "svježi početak" s nasljednicom Vectrom. 

Author: Opel foto: Opel

Od kraja proizvodnje Ascone C prošlo je 35 godina i jasno je da ih više gotovo nema na cestama. Tu i tamo se koji primjerak nađe u našim oglasima, no uglavnom je riječ o "krševima" za koje vlasnici traže par stotina eura. U inozemstvu Ascona C može vrijediti do maksimalno 5000 eura za dobro očuvane primjerke kakvi su zaista rijetki. S druge strane Ascona A i B lako postižu cijene koje su veće od 20.000 eura. 

SJEĆATE LI GA SE? Daewoo Racer: Opel Kadett 'za siromašne'

Za kraj još jedna zanimljivost. Ascona je imala još jedan "život nakon života" kao Daewoo Espero, model koji se proizvodio od 1990 do 1997. i bio uvelike zasnovan na Asconi, kao što je njihov Racer, o kojem smo nedavno pisali, bio zasnovan na Kadettu. 

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.