I dok su brojni skandali kroz povijest ostali nezapaženi, neki su ostavili upečatljiv trag na svjetsku autoindustriju pa čak i danas tresu njezine temelje i sustave
Svjesni smo toga da su problemi dio svake industrije pa je tako velik broj njih kroz godine potresao i autoindustriju. Neki i nisu bili toliko veliki da su vrijedni spomena u ovakvome tekstu no neki su itekako prodrmali svijet automobila i o njima će se pričati dok je čovjeka. Brojni su se dogodili s namjerom, većina slučajno, a nekim sudionicima tih afera čak je i dokazana nevinost no sve su na svoj način ostavile upečatljiv trag.
Prvi takav slučaj zabilježen je sada već davne 1960. godine, a glavni krivac bio je General Motors, američka kompanija koja je na tržište poslala potpuno nesiguran automobil. Problem se pojavio kada je politički aktivist objavio knjigu u kojoj je opisao problem i napao tvrtku. Sve je završilo sudskom presudom, a problem je ispravljen u posljednjim modelima.
A svjedočimo i dalje aktualnoj aferi 'Dieselgate', koja je započela 2015. godine, a nastavila se sve do danas. Volkswagen je 2015. otvoreno priznao krivnju i nagodio se prihvativši plaćanje odštete od gotovo 15 milijardi dolara. Iako je službeno ona završila, posljedice te afere osjećaju se i danas pa je tako nedavno uhićen i prvi čovjek Audija, Rupert Stadler, čelnik tvrtke kojoj je krovna organizacija VW, zbog sumnje u lažiranje podataka i utjecanje na svjedoke.
1. POTPUNO NESIGURNI CORVAIR
Chevrolet Corvair je godine 1960. stigao kao odgovor na sve popularniji trend malih obiteljskih automobila, poput VW Beetlea. Međutim, iako je bio dostupan u nekoliko karoserijskih izvedba, od sedana do kupea, njegovu je popularnost narušilo prvo poglavlje knjige Ralpha Nadera, 'Nesiguran u svakome trenutku'. Autor je u njoj objasnio kako se taj automobil, zbog nepravilna omjera težine i izuzetno lošeg stražnjeg ovjesa, svakih malo, u zavoju, okrenuo oko svoje osi, što je uzrokovalo veliki broj nesreća sa smrtnim ishodom.
2. EKSPLOZIJA SPREMNIKA GORIVA
Ford Pinto je 1970. godine bio uvodni model tvrtke u male kompaktne automobile, a iako se prodavao jako dobro bio je izuzetno opasan jer je postojala velika mogućnost eksplozije spremnika goriva nakon sudara. Uzrok tomu je loše pozicioniranje spremnika i nedostatak zone deformacija, zbog čega je povećana mogućnost curenja goriva. Da stvar bude zanimljivija, tvrtka je ipak nastavljala proizvoditi sporne modele jer joj je bilo jeftinije plaćati odštete nego se upustiti u zamjenu neispravnih dijelova.
3. OPTUŽEN ZA DILANJE
Godine 1982. tvorac legendarnoga Pontiaca GTO i futurističkoga modela DMC-12, poznatijeg iz filma 'Povratak u budućnost', John DeLorean uhićen je zbog posjedovanja 27 kilograma kokaina i navodnoga planiranja prodaje dodatnih 100 kilograma kako bi spasio svoju tvrtku koja je iste godine završila u stečaju. Njegovi su odvjetnici na sudu uspjeli dokazati kako su cijeli proces montirali federalni agenti pa je tako John DeLorean 1984. godine oslobođen svih optužbi. Iste se godine povukao iz javnoga života.
4. DIESELGATE
O ovoj se aferi posljednjih godina i mjeseci pisalo mnogo, a njezine će posljedice odjekivati autoindustrijom i u narednim godinama. Sve je započelo 2015. u SAD-u, kada su američki organi vlasti krenuli u istragu zbog informacije da Volkswagenovi automobili emitiraju daleko više štetnih plinova od dozvoljenih količina. Njemački je gigant optužen da su njegovi modeli odmah po napuštanju testova, pomoću ilegalnog softvera počeli emitirati nekoliko puta veću količinu štetnih plinova od one koja je izmjerena za testiranja. Nakon toga VW je priznao i nagodio se s tamošnjim vlastima te pristao platiti 14,7 milijardi dolara odštete, od čega je svakome vlasniku isplaćeno između 5 i 10 tisuća dolara. Valja spomenuti kako i danas tvrtke pod okriljem VW-a osjete posljedice afere krovne organizacije.
5. NEISPRAVNI ZRAČNI JASTUCI
Zbog neispravnosti zračnih jastuka Takata opozvano je najviše vozila u američkoj povijesti. Prema izvješću Sigurnosne agencije za promet, ovim je defektom zahvaćeno 37 milijuna vozila. Istraživanje je pokazalo kako je tekućina za 'ispaljivanje' jastuka s vremenom mijenjala svoju kemijsku strukturu i zračni bi jastuk mogao eksplodirati sam od sebe. Uslijed toga metalni dijelovi raspršili bi se automobilom pa bi putnici pretrpjeli teške ozljede. Navodi se da je smrtno stradalo 15 i ozlijeđeno najmanje 250 osoba.
6. NENAMJERNO UBRZANJE
Toyoti je, kao i Audiju, nenamjerno ubrzanje donijelo lošu reklamu, uzdrmalo kompaniju i reputaciju proizvođača sigurnih automobila. Klijenti su se žalili da automobil u nekim situacijama ubrzava sam od sebe. Tvrtka je prvotno opozvala 5,5 milijuna vozila kako bi popravila pogrešku s tepihom. Nakon toga otkrivena je još jedna potencijalna pogreška zbog koje može doći do zaglavljenja papučice gasa, što je značilo popravak dodatnih nekoliko milijuna vozila. Američko ih je ministarstvo pravosuđa osudilo na novčanu kaznu 1,2 milijardi dolara.
7. UBRZAVAO BEZ GASA
Godine 1986. Audi se suočio s brojnim optužbama da je njegov model 5000 ubrzavao i kada noga nije stiskala papučicu gasa pa je to bio uzrok brojnih nesreća, čak i onih sa smrtnim ishodom. Sve je to valjalo istražiti pa se u to uključila i američka vlada, ali tehničke poteškoće ili kvarove pronašli nisu. Nakon detaljne analize spornog automobila, organizacija koja se njome bavila objavila je kako je uzrok svih nesreća isključivo ljudska pogreška. Međutim, iako Audi nije bio kriv za te nesreće, sve to je bilo jedna negativna reklama za njemačku tvrtku.
8. EKSPLOZIJA GUMA
U 2000. godini američko je povjerenstvo za sigurnost na autocesti započelo istragu o Firestoneovim gumama za koje su sumnjali da su neispravne. Naime, guma bi se u jednome trenutku rasparala sama od sebe, što je uzrokovalo brojne nesreće u kojima je smrtno stradala 271 osoba, a njih je više od 800 teško ozlijeđeno. Sporne su gume bila osnovna oprema Forda Explorera, Mercuryja Mountaineera, Forda Rangera, Mazde Navajo i Mazde B serije. Tvrtku su preplavile tužbe, a nakon skandala Ford i Firestone okončali su svoje partnerstvo, a čelni ljudi odstupili su sa svojih pozicija.
9. PROBLEMI S BRAVOM
General Motors je 2014. godine opozvao preko milijun modela zbog neispravne brave za pokretanje motora vozila. Pri blagome dodiru automobila s drugim predmetom (sudaru) motor bi izgubio kontakt i ugasio se, što je značilo da se u tome trenutku isključuju svi sigurnosni sustavi, poput zračnih jastuka. Zbog toga su problema smrtno stradale 124 osobe, a tvrtku je sve to koštalo milijardu i 530 tisuća dolara.
10. PODMIĆIVALI DUŽNOSNIKE
Daimler se 2010. godine našao pred vratima suda zbog optužbe da je diljem svijeta podmićivao dužnosnike raznih zemalja za povlašten tretman u njima. Nakon što je dokazano da je u više od 10 godina platio 56 milijuna dolara kako bi se prodaja njegovih automobila progurala u državama poput Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Rusije, Kine, Vijetnama i Nigerije, bio je prisiljen platiti kaznu u iznosu 185 milijuna dolara. Jedan slučaj u sudskim spisima navodi i primjer u kojemu je Daimler jednome turkmenistanskom dužnosniku poklonio Mercedesov oklopni automobil vrijedan 300.000 eura, a iračkim dužnosnicima platio je 10 posto odštete kako bi mogao prodavati svoja vozila koja krše UN-ova pravila 'oil-for-food'.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.