Početna Magazin 550 pregleda

Seat Ibiza II: 'Jeftini Polo' koji je pokrenuo Seat

FOTO: Seat

U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi ili neuspješni da smo ih vrlo brzo zaboravili. Ovog tjedna gost je Seat Ibiza druge generacije. Temeljen na Polu i Golfu, ovaj je auto vinuo Seat među europske automobilske zvijezde...

Znate za njih, ali ste ih nekako i zaboravili. Ovi automobili obilježili su našu prošlost, neki od njih su svojedobno bili i vrlo uspješni, no istodobno toliko neupadljivi da su brzo zaboravljeni. U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" podsjećamo vas na automobile koje ipak ne bismo trebali prepustiti zaboravu. Iz ovog ili onog razloga...

Nedavno je šef Volkswagena šokirao sve ljubitelje Seata najavom da će ova marka prestati proizvoditi automobile te da će njeno mjesto zauzeti Cupra. Seat će tako kroz par godina napustiti automobilsku scenu... A prije 30 godina činilo se da im nema kraja.

Još 1986. kupio ih je Volkswagen i do 1993. potpuno "preuzeo uzde" u svoje ruke. Pogoni su modernizirani, napuštena je tehnologija Fiata, i nastali su novi modeli bazirani na tehnologiji Volkswagena. Prvi od njih je bio Toledo, kompaktna limuzina koja je bila pravi hit. A radilo se i na razvoju drugih novih modela. Ideja je bila pozicionirati Seat kao jeftiniju alternativu za Volkswagen. No u međuvremenu se VW-u "dogodila" Škoda što će Seat u budućnosti natjerati na "lutanje u svojem određenju". Od jeftine su pokušali biti sportska marka, pa jeftina sportska marka, sve dok nisu postali ovo što su danas, marka na odlasku sa scene. No to je već materijal za neku drugu priču. Vratimo nekoliko desetljeća natrag kada su u Seatu još uvijek "cvale ruže", a budućnost se činila blistavom. 

Author: Seat foto: Seat

Ibiza prve generacije (od 1984., slika iznad) je bila automobil s vrlo čudnom pozadinom. Nastala je na osnovi modela Ronda koji je pak bio baziran na Fiatu Ritmu, no Seat se potrudio da taj auto bude uspješan te je za dizajn zadužio slavni Italdesign Giorgetta Giugiara, dok je za tehniku djelomično bio zadužen Porsche. Auto je bio veliki uspjeh i jedan od razloga da VW kupi Seat, no za drugu generaciju moralo se sve potpuno promijeniti i priječi na Volkswagenovu platformu i tehniku. 

Author: Seat foto: Seat

Iako se Ibiza uvijek smatrala "španjolskim Polom" zbog dijeljenja tehnike, rijetki znaju da je ovaj automobil zapravo nastao prije treće generacije Pola s kojom je bio srodan i da s Polom ne dijeli neke važne tehničke komponente. Za dizajn je i ovaj put bio zadužen Italdesign pod vodstvom Giorgetta Giugiara. On je još 1990. dizajnirao model  Seat Proto C Concept, Futuristički model koji na prvu nema ništa zajedničko s budućom Ibizom. No pogledamo li bolje, shvatit ćemo da je taj auto bio dizajnerska osnova za novi gradski Seat. Druga generacija Ibize dobila je stražnja svjetla postavljena na sličnu visinu i sličan oblik stražnjeg dijela. 

Author: Seat foto: Seat

Zbog smanjenja troškova i cijene, Ibiza druge generacije nije bila potpuno tehnički identična Polu treće generacije. Prednja osovina Ibize i ovjes motora preuzeti su od Golfa III, a i motori su se razlikovali od onih u Polu. Najpopularniji agregati bili su jednostavni osnovni benzinski motori: u početku 45 KS iz  jedne litre obujma, od 1996. 1.0 s 50 KS. Iznad toga smjestili su se motori snage 54 (1,3), kasnije 60 KS (1,4) i 75 KS (1,6). Godine 1997. je uslijedio i 1.4 sa 100 KS. Najjači motor pri lansiranju na tržište bio je 1,8 litreni 16V benzinac sa 129 KS za GTI 16V model (iz Golfa 16V) . Koliko je ponuda bila bogata dokazuje i 2-litreni motor sa 115 KS koji se paralelno koristio za još jedan GTI model. 

Author: Seat foto: Seat

Ibiza se nudila i s hrpom dizelskih motora. Isprva uz 1,9 D sa 68 KS i 1,9 TD sa 75 KS, da bi nakon redizajna stigli 1.9 SDI sa 64 KS te dva TDI motora sa 90 i 110 KS. Bila je to jedna od najopsežnijih ponuda motora u gradskoj klasi.

Author: Seat foto: Seat

Seat se već tada želio pozicionirati kao sportska marka (Škoda je do 1996. već pokazivala ogroman potencijal) tako da je Volkswagen marku ugurao i u automobilski sport. Još 1995. Ibiza 1.8 grupe A postigla je obećavajuće rezultate na Svjetskom prvenstvu u reliju. Slijedila je Ibiza Kit Car s 250 KS iz 2,0 litre obujma. Seat Sport Team sudjelovao je u osam natjecanja i, nakon pobjede u Portugalu i šest mjesta na postolju, slavio je ukupnu pobjedu u klasi 2.0 litre. Bio je to prvi naslov svjetskog prvaka za španjolsku marku i prekretnica za španjolski automobilski sport. Na osnovi ovog posljednjeg modela nastala je i cestovna Ibiza Cupra. Ibiza je tako postala prvi Seat koji je dobio Cupra izvedbu, 2.0 16V motor sa 150 KS. Bilo je to 1996. godine i bio je to jedan od najuzbudljivijih gradskih auta tog vremena, ali i početak Seatove serije Cupra modela koji će na kraju dovesti do stvaranja zasebne marke, koja će pak ne kraju "pokopati" Seat. 

Author: Seat foto: Seat

Ovakva Seat Ibiza druge generacije je trajala do 1999. godine kada je napravljen veliki redizajn koji je auto potpuno promijenio (slike iznad i ispod). Tako da ga mnogi smatraju potpunu novom generacijom. No treća generacija stići će tek 2002. godine, tako da je ova Ibiza na tržištu zapravo bila jako dugo, devet godina. I to dovoljno govori o njenom uspjehu, kojem su znatno doprinijele i nešto manje cijene od VW Pola. Ljudi su Ibizu kupovali, misleći da je identična Polu, što je u suštini i bila, unatoč malim tehničkim razlikama. Osnovni model koštao je u Hrvatskoj na početku prodaje oko 17.000 maraka, a Polo je bio oko 2000 maraka skuplji.  

Author: Seat foto: Seat

Ibiza druge generacije je bila izuzetno uspješan i popularan automobil na našem tržištu u svoje vrijeme no do danas je gotovo iščeznula s naših cesta, a samo je se rijetki sjećaju. Iako je bila odličan i prilično pouzdan, a u sportskim varijantama i poseban automobil, Ibiza nije imala dovoljno karaktera da bi ostala zapamćena. Seat je ukupno proizveo 1,5 milijuna Ibiza druge generacije, a danas su samo još rijetke na cestama. U oglasnicima se tu i tamo nađe neki primjerak s cijenama do oko 1000 eura, a Cupra verzije je gotovo nemoguće pronaći čak i na velikim tržištima rabljenih poput Njemačke. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.