Kad malo razmislimo, dolazimo do zaključka da više nema racionalnog razloga za ručno mijenjanje brzina. Osim emocija!
Voze li automatike samo lijenčine? Jesu li predrasude o velikoj potrošnji i lošim performansama automatskih mjenjača još uvijek točne? Ovo su sve prednosti i nedostaci različitih vrsta automobilskih mjenjača.
Kad malo razmislimo, dolazimo do zaključka da više nema racionalnog razloga za ručno mijenjanje brzina. Osim emocija! Sada postoje sjajne automatske alternative koje mogu učiniti sve i kada je u pitanju komforna, i kada je u pitanju sportska vožnja. Moderni automatski mjenjači nisu ni u čemu inferiorni u odnosu na ručne mjenjače, a mnogo toga mogu i bolje.
Ručni mjenjač
Ručni mjenjači obično se sastoje od dvije prijenosne osovine s nekoliko pari zupčanika, koji su postavljeni na osovinu tako da se mogu bočno pomicati. Prednosti ručnog mjenjača leže u njegovoj visokoj razini učinkovitosti (dobre vozne karakteristike, niska potrošnja), kompaktnim dimenzijama, i iznad svega, niskim troškovima proizvodnje. Naravno, tu je i užitak u vožnji. Neki vozači jednostavno ne mogu uživati u vožnji automatika toliko kao kad koriste ručni mjenjač.
Automatizirani ručni mjenjač
S automatiziranim ručnim mjenjačem vozač ne mora sam mijenjati brzine ili koristiti spojku. U principu, mjenjač je strukturiran kao ručni mjenjač, ali su aktiviranje spojke i procesi mijenjanja stupnjeva prijenosa automatizirani. Takav mjenjač je u proizvodnji i za samog kupca relativno jeftin, ali u praksi nije previše ugodan za vožnju. Iz tog razloga rijetki proizvođači danas danas koriste ovakve mjenjače, no uobičajeni su u mnogim rabljenim modelima koji se još uvijek koriste.
Realno, automatizirani ručni mjenjač svojim optimiziranim točkama prijenosa,štedi nešto goriva, ali prekidi u prijenosu ( trenutak mijenjanja brzine) su neugodni i traju dugo, posebno u slabim malim automobilima.
CVT mjenjač (Varijabilni mjenjač ili mjenjač bez stupnjeva prijenosa)
Kontinuirano varijabilni CVT mjenjač mijenja prijenosni omjer bez mijenjanja stupnjeva prijenosa. Princip rada mu je identičan kao varijatoru na skuteru. Pozadinska buka je ugodna u laganoj vožnji, ali motor automobila neugodno bući kad malo jače stisnete gas. Najveća prednost kontinuirano varijabilnog mjenjača je ubrzanje bez trzaja, bez prekida trakcije i bez mijenjanja brzina. Osim toga, u teoriji, brzina vrtnje motora s unutarnjim izgaranjem uvijek može biti idealna što doprinosi ekonomičnoj vožnji. No u praksi se pokazalo da ovakvi mjenjači dobro funkcioniraju samo u kombinaciji s elektrificiranim pogonskim sustavima, odnosno hibridnim autima.
Klasični automatik (s pretvaračem okretnog momenta)
Konvencionalni automatski mjenjač proizvodi se više od sto godina, no tijekom svoje povijesti je doživio mnoge promjene. Moderni automatski mjenjači obično drže brzinu vrtnje motora na vrlo niskoj razini zahvaljujući velikom broju stupnjeva prijenosa, obično šest, pa čak i do deset. Dodatna prednost takvih mjenjača je i veliki prijenosni omjer između najnižeg i najvišeg stupnja prijenosa. Pri naglom ubrzanju pojedini se stupnjevi prijenosa vrte više, ali motor ne ostaje na konstantno visokoj brzini rada, kao što je slučaj s CVT mjenjačem. Potrošnja je obično minimalno veća od one kod usporedivih ručnih mjenjača, a i ubrzanje je lošije. No, ovisno o modelu, to može biti i drugačije.
Mjenjač s dvostrukom spojkom (DSG)
Kad su u pitanju automatski mjenjači, automobilska industrija ali i vozači posljednjih dvadesetak godina sve više preferiraju mjenjač s dvostrukom spojkom. Pojednostavljeno, DSG mjenjač trebate zamisliti kao sklop dva ručna mjenjača, od kojih svaki upravlja parnim i neparnim brzinama. No sve odrađuju automatski i jako dobro.
Odgovarajući zupčanik je povezan s pogonskim kotačima preko jedne spojke po dijelu prijenosa. Prilikom mijenjanja brzina, spojka jednog dijela se otvara, dok se druga zatvara u isto vrijeme. To znači da se stupnjevi prijenosa mogu mijenjati automatski (ili ručno) pod opterećenjem i bez prekida trakcije, što omogućuje vrlo dobre vrijednosti ubrzanja zahvaljujući iznimno brzim procesima mijenjanja stupnjeva prijenosa. Također, u teoriji, a ponekad i u praksi ovakvi mjenjači, ovisno o vozaču i stilu vožnje, omogućavaju manju potrošnju goriva.
Bez mjenjača (Električni automobili ne trebaju mjenjač)
U budućnosti će se sve rjeđe postavljati pitanje ispravnog mjenjača. Električni automobili zbog svog pogona uglavnom ne trebaju mjenjač zato što isporučuju snagu od najnižih okretaja. Proizvođači automobila su za električne aute razvili rješenje s jednom brzinom koje učinkovito kontrolira električni motor i nudi najbolju ravnotežu između ubrzanja i najveće brzine. Neki proizvođači poput Audija ili Porschea ponekad također koriste mjenjače s 2 brzine za veću učinkovitost pri većim brzinama, no čini se da će s vremenom takvo rješenje biti sve rjeđe i da će mjenjač u automobilu otići u povijest.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
spremni
luigi88
zoc
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.