Strašna nesreća koja se dogodila u ponedjeljak na zagrebačkome Kvatriću navela nas je da se ponovo zapitamo: Kako spriječiti divljanje pijanih vozača na prometnicama? Pitanje je to na koje se teško može pronaći odgovor
U autoškolu većina se nas upisala sa 18 godina. Postati vozač mnogima je velika želja pa nestrpljivo čekaju da ispune zakonsku obvezu, to jest postanu punoljetni i pristupe vozačkome ispitu. Osobito mladići.
U autoškoli nauče vas sva teorijska prometna pravila i značenja znakova. Nauče vas parkirati, provjeravati mrtvi kut, kretati na uzbrdici i kočiti motorom.
Jednu stvar vas ne nauče, možda i najbitniju od svega. Svaki put kada sjedate za upravljač od toga trenutka postajete mogući ubojica. Da se razumijemo - ne želimo napadati autoškole. Ondje će vam više puta kao papagaji ponavljati rečenicu koju sam maloprije napisao. No, svi znamo kakvi smo bili sa 18 - najpametniji na svijetu.
Na jedno uho nutra, na drugo van. Vrijeme i iskustvo učine svoje, život nas najčešće na našoj koži uči greškama. Sjedanje pijanih za upravljač svakodnevna je pojava i tu se, nažalost, malo toga može promijeniti. Možemo donijeti mali milijun zakona, pijana jurcanja po gradskim prometnicama teško ćemo suzbiti.
Konačni rezultati vikend-rally vozača jesu mrtvi putnici i pješaci. Od početka godine do danas u prometu je život izgubilo 70 ljudi. Čak 12 osoba više nego u istome razdoblju lani. Najčešći uzrok tragedija su, upravo kao i nekidan na Kvatriću, alkohol i brzina.
Posve je razvidno kako sustav ne funkcionira, za zapitati se je kako dalje. Ideja nekih proizvođača automobila (švedski Volvo) bila je da se u svako vozilo ugrađuje nešto poput ispitivača daha, koji bi prepoznao alkoholiziranost vozača te mu ne bi dopustio pokretanje motora. Ta ideja zahtijeva mnogo dorada, ali takva 'fizička' zabrana upravljanja vozilom u stanju alkoholiziranosti možda bi smanjila broj nesreća.
Puno bolja kontrola recidivista i trajno oduzimanje vozačke dozvole notornim prekršiteljima zakona također bi bili oportuni, no sve to bi se lako moglo pretvoriti u mrtvo slovo na papiru. Konačno, odgoj i kultura potiču nas na odgovorna ponašanja. Nažalost, u svijest pojedinca pa i društva općenito teško je ući i preko noći mijenjati način razmišljanja. Ako se dugotrajnim procesom preodgoja ne stvore temelji za korjenite promjene ponašanja u prometu, bojim se, sličnih nesreća poput one u zagrebu 11. travnja još ćemo se nagledati.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.