Veliki rast dimenzija automobila je svakako prednost za ponudu prostora i komfor u unutrašnjosti, no sa sobom nosi mnoge probleme
Građani Pariza su prošlog vikenda izglasali drastično povećanje cijena parkiranja za velike automobile kao odgovor na sve više SUV-ova u gradu koje smatraju opasnošću za sigurnost i okoliš. To nas je ponukalo da provjerimo jesu li automobili zaista postali preveliki i kakvi su trendovi u pogledu rasta dimenzija automobila izgledali posljednjih desetljeća.
Jasno je da već desetljećima dimenzije automobila konstantno rastu, jer ono što je prije 30, 40 godina bilo kompaktna klasa danas bi po svojim dimenzijama bilo malo i za gradsku klasu. Golf je u 40 godina narastao skoro 30 centimetara, a Cliju je za toliki rast trebalo manje od dvadeset godina. No eksplozija rasta dimenzija prosječnih europskih automobila još je primjetnija posljednjih desetak godina kada su SUV-ovi krenuli u osvajanje tržišta. Ljudi koji su do tada kupovali gradske aute dužine oko četiri metara počeli su birati male SUV-ove koji su dvadesetak centimetara duži...
Veliki rast dimenzija automobila je svakako prednost za ponudu prostora i komfor u unutrašnjosti, no sa sobom nosi mnoge probleme. Mnogi parkinzi i garaže postali su previše skučeni za velike automobile, a problem predstavljaju i mnoge manje ceste i ulice koje su postale previše uske da bi se dva nova velika automobila mogli bezbrižno mimoići.
Koliko su narasli europski auti od 2003. godine?
U usporedbi s velikom većinom svijeta, u Europi se tradicionalno kupuju manji automobili. No auti su i u Europi drastično narasli zbog najezde SUV-ova što jasno pokazuju statistički podaci tvrtke Jato Dynamics. Godine 2003., dok SUV-ovi još nisu bili neki važan faktor na tržištu prosječna duljina svih novih modela na europskom tržištu je iznosila 4313 milimetara, a širina (bez retrovizora) 1737 milimetara. Deset godina kasnije, prosječne vrijednosti su porasle na 4418 i 1796 milimetara. Još veći porast se dogodio u posljednjih deset godina tako da su prošle godine te vrijednosti bile 4536 i 1844 milimetra.
Ovi podaci jasno pokazuju da proizvođači (a i kupci) preferiraju sve veće automobile. No Europa je još uvijek skromna pogledamo li podatke iz SAD-a.
Američki auti su ogromni i još rastu!
Amerikanci vole velike automobile i nije ništa novo da su njihovi automobili mnogo veći nego u Europi. Njihova infrastruktura je prilagođena većim automobilima, no i u SAD-u se sve više javljaju problemi s premalim parkiralištima jer i njihovi auti također drastično rastu.
Prema Jato Dynamicsu, prosječna duljina novih američkih automobila 2003. godine bila je 4992 milimetra, a širina 1864 milimetra. Deset godina kasnije auti su bili veći: prosječna duljina porasla je na 5158 milimetara, a prosječna širina porasla na 1927 milimetara. Prošle je godine prosječna duljina novih automobila dostupnih u Sjedinjenim Državama bila 5243 milimetra, a prosječna širina 1958mm. To pokazuje da je prosječni novi auto u SAD-u danas velik poput najvećih modela dostupnih u Europi.
Rast dimenzija automobila je, izgleda, neprestani trend već desetljećima, a posebno je apsurdno da se nastavio i u godinama kada svi govore o CO2 i nastoje smanjiti potrošnju automobila. Rast dimenzija automobila pritom uvelike anulira uštede koje su postignute naprednijim i štedljivijim pogonima te downsizingom jer veći automobili znače i veću masu, a veća masa znači veću potrošnju goriva. Trend rasta dimenzija automobila morat će se u jednom trenutku zaustaviti, a moguće je da će mali poticaj za to biti i prijelomna pariška odluka.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.