Početna Magazin 2476 pregleda

Trend ili potreba: Jesu li novi auti postali preveliki?

FOTO: BMW

Veliki rast dimenzija automobila je svakako prednost za ponudu prostora i komfor u unutrašnjosti, no sa sobom nosi mnoge probleme

Građani Pariza su prošlog vikenda izglasali drastično povećanje cijena parkiranja za velike automobile kao odgovor na sve više SUV-ova u gradu koje smatraju opasnošću za sigurnost i okoliš. To nas je ponukalo da provjerimo jesu li automobili zaista postali preveliki i kakvi su trendovi u pogledu rasta dimenzija automobila izgledali posljednjih desetljeća. 

REFERENDUM Parižani ne žele velike automobile u gradu

Jasno je da već desetljećima dimenzije automobila konstantno rastu, jer ono što je prije 30, 40 godina bilo kompaktna klasa danas bi po svojim dimenzijama bilo malo i za gradsku klasu. Golf je u 40 godina narastao skoro 30 centimetara, a Cliju je za toliki rast trebalo manje od dvadeset godina. No eksplozija rasta dimenzija prosječnih europskih automobila još je primjetnija posljednjih desetak godina kada su SUV-ovi krenuli u osvajanje tržišta. Ljudi koji su do tada kupovali gradske aute dužine oko četiri metara počeli su birati male SUV-ove koji su dvadesetak centimetara duži...

Veliki rast dimenzija automobila je svakako prednost za ponudu prostora i komfor u unutrašnjosti, no sa sobom nosi mnoge probleme. Mnogi parkinzi i garaže postali su previše skučeni za velike automobile, a problem predstavljaju i mnoge manje ceste i ulice koje su postale previše uske da bi se dva nova velika automobila mogli bezbrižno mimoići. 

Koliko su narasli europski auti od 2003. godine?

U usporedbi s velikom većinom svijeta, u Europi se tradicionalno kupuju manji automobili. No auti su i u Europi drastično narasli zbog najezde SUV-ova što jasno pokazuju statistički podaci tvrtke Jato Dynamics. Godine 2003., dok SUV-ovi još nisu bili neki važan faktor na tržištu prosječna duljina svih novih modela na europskom tržištu je iznosila 4313 milimetara, a širina (bez retrovizora) 1737 milimetara. Deset godina kasnije, prosječne vrijednosti su porasle na 4418 i 1796 milimetara. Još veći porast se dogodio u posljednjih deset godina tako da su prošle godine te vrijednosti bile 4536 i 1844 milimetra.

Author: Jan Woitas/DPA/PIXSELL foto: Jan Woitas/DPA/PIXSELL

Ovi podaci jasno pokazuju da proizvođači (a i kupci) preferiraju sve veće automobile. No Europa je još uvijek skromna pogledamo li podatke iz SAD-a. 

Američki auti su ogromni i još rastu!

Amerikanci vole velike automobile i nije ništa novo da su njihovi automobili mnogo veći nego u Europi. Njihova infrastruktura je prilagođena većim automobilima, no i u SAD-u se sve više javljaju problemi s premalim parkiralištima jer i njihovi auti također  drastično rastu. 

Prema Jato Dynamicsu, prosječna duljina novih američkih automobila 2003. godine bila je 4992 milimetra, a širina 1864 milimetra. Deset godina kasnije auti su bili veći: prosječna duljina porasla je na 5158 milimetara, a prosječna širina porasla na 1927 milimetara. Prošle je godine prosječna duljina novih automobila dostupnih u Sjedinjenim Državama bila 5243 milimetra, a prosječna širina 1958mm. To pokazuje da je prosječni novi auto u SAD-u danas velik poput najvećih modela dostupnih u Europi.

Author: Tesla foto: Tesla  

Rast dimenzija automobila je, izgleda, neprestani trend već desetljećima, a posebno je apsurdno da se nastavio i u godinama kada svi govore o CO2 i nastoje smanjiti potrošnju automobila. Rast dimenzija automobila pritom uvelike anulira uštede koje su postignute naprednijim i štedljivijim pogonima te downsizingom jer veći automobili znače i veću masu, a veća masa znači veću potrošnju goriva. Trend rasta dimenzija automobila morat će se u jednom trenutku zaustaviti, a moguće je da će mali poticaj za to biti i prijelomna pariška odluka. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.