Vratimo li se deset do dvadeset godina unatrag i pogledamo li cijene koje su tada bile aktualne ispada da su novi automobili poskupjeli više nego dvostruko
Još 2019. na našem je tržištu bilo obilje novih automobila koji su koštali manje od 15.000 eura, a nekoliko se modela čak moglo dobiti i za manje od 10.000 eura. Danas samo jedan auto, Dacia Sandero košta manje od 15.000 eura (14.900), a tipična cijene gradskog automobila je oko 20.000 eura. Vratimo li se deset do dvadeset godina unatrag i pogledamo li cijene koje su tada bile aktualne ispada da su novi automobili poskupjeli više nego dvostruko. Koji su razlozi za to?
Nestašica mikročipova
Jedan od glavnih razloga poskupljenja je nestašica mikročipova. Pandemija je uzrokovala prekid ili usporavanje proizvodnje poluvodiča između 2020. i 2023., što je usporilo proizvodnju vozila. Kao rezultat toga, ponuda se smanjila, potražnja porasla, a s njom i cijene automobila. Pogonima za proizvodnju čipova, koji su uglavnom koncentrirani u istočnim državama poput Kine, Tajvana i Južne Koreje, još se nisu pridružile jednako velike tvornice čipova u Europi, zbog čega tržište automobila još uvijek ovisi o uvozu i suočava se s problemima s opskrbom u slučaju međunarodnih kriza.
Rastući troškovi sirovina
Prema procjeni JP Morgana, gotovo polovica povećanja cijena novih vozila može se pripisati rastućim troškovima "inputa" kao što su sirovine. Iako su cijene čelika, aluminija, bakra i plastike dosegle vrhunac 2022. i sada su malo niže, visoki troškovi prijevoza, logistike, rada i električne energije i dalje predstavljaju problem. Tome valja dodati i visoke stope inflacije u raznim dijelovima svijeta, koje utječu na proizvodne troškove automobila, a time i na potrošačke cijene.
Manje prodanih automobila, veći profit po automobilu
Pad prodaje automobila, koji se dogodio 2020. i od kojeg se tržište još nije oporavilo na razine prije pandemije, također ima još važnu posljedicu na katalošku cijenu. Manje prodanih automobila znači manji profit za proizvođače automobila, koji stoga pokušavaju povećati marže po isporučenom automobilu. To znači da moraju ostvariti veću zaradu od svakog prodanog automobila kako bi zadržali visoku zaradu. U prijevodu oni ciljano (i neopravdano) povećavaju cijene povećanjem kataloške cijene kako bi postigli jednaku ili veću zaradu nego prije pandemije. I to funkcionira jer su im zarade iz godine u godinu uglavnom rasle unatoč padu prodaje.
Propisi o zaštiti okoliša
Velik utjecaj na cijene imaju i sve stroži ekološki propisi u Europi, koji tjeraju proizvođače automobila da ulažu u tehnologije niske emisije, poput složenijih sustava za smanjenje emisija, elektrifikacije i učinkovitijih motora na izgaranje. Ograničenja emisije CO2, koja će se postrožiti od 2025., ovdje igraju važnu ulogu. Zbog toga se ne može isključiti da će automobili s motorima na unutarnje izgaranje postati još skuplji kako bi se potražnja kupaca usmjerila prema plug-in hibridima i električnim automobilima, što će proizvođačima pomoći za izbjegavanje velikih kazni. Zabrana automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem planirana za 2035. također je potaknula velike korporacije da ulože milijarde eura u razvoj nove industrije električnih automobila, što uključuje i skupe gigatvornice za proizvodnju baterija. Sve to jako puno košta, a ne donosi očekivanu dobit, pa se gubici pokušavaju kompenzirati visokim cijenama svih automobila.
Sustavi pomoći u vožnji i sigurnosni sustavi
Posljednjih je godina Europska komisija uvela niz obaveznih sigurnosnih sustava i sustava za pomoć u vožnji za novoregistrirane automobile, što u konačnici dovodi do povećanja cijena vozila. To su važne funkcije za sigurnost na cesti kao što su automatsko kočenje u nuždi, zadržavanje vozne trake, otkrivanje umora vozača, prepoznavanje znakova i drugi. Važan faktor su tu i sve stroži kriteriji EuroNCAP-a za dodjelu željenih pet zvjezdica u testovima sudara. Sve to ima svoju cijenu jer komponente, tehnologija i integracija ovih novih sigurnosnih sustava sve više utječu na konačnu cijenu vozila.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.