Danas, s povratkom snažnog 3.0 V6 TDI-ja u novom A6, idealan je trenutak da se prisjetimo razdoblja u kojem su dizelaši iz Audija postavljali granice i rušili rekorde
Dugi niz godina Audi je bio sinonim za dizelsku dominaciju, od revolucionarnog TDI-ja iz ranih devedesetih do trijumfa na Le Mansu koji su samouvjereno gurali dizel u elitni razred. Inženjerska filozofija iz Ingolstadta tada je bila jednostavna, ali ambiciozna – svaki sljedeći motor morao je biti snažniji, sofisticiraniji i učinkovitiji. Rezultat te opsesije bili su neki od najluđih, najekstremnijih i najkompleksnijih dizelskih motora ikada ugrađenih u serijske automobile. A onda je 2015. godine stigao Dieselgate i preko noći zaustavio taj uspon, pretvorivši nekoć ponosnu tehnologiju u teret koji je industrija godinama pokušavala oprati.
Danas, s povratkom snažnog 3.0 V6 TDI-ja u novom A6, idealan je trenutak da se prisjetimo razdoblja u kojem su dizelaši iz Audija postavljali granice i rušili rekorde, od trkaćih V10-ki do cestovnih V12 čudovišta. Ovo je priča o erama kada je Audi TDI bio više od pogonske oznake – bio je tehnološki statement, često i pomaknuta verzija zdravog razuma, ali uvijek fascinantna.
R10 TDI i R15 TDI – dizeli za pobjedu u Le Mansu
Prije no što je ušao u cestovne modele, ekstremni dizel dokazao se ondje gdje je najteže preživjeti, u utrci 24 sata Le Mansa. Audi R10 TDI je 2006. godine otvorio eru dominacije, a 2009. ga je naslijedio R15 TDI s potpuno novim 5,5-litrenim V10 TDI motorom koji je razvijao oko 605 KS i monstruoznih 1050 Nm. Tehnologija motora ovih trkaćih automobila bila je temelj za ono što će Audi kasnije pokušati i na cesti - učiniti dizel logičnim izborom i u sportskim modelima.
R8 V12 TDI: najluđa ideja koja nikad nije ušla u proizvodnju
Kada je 2008. na salonu u Detroitu osvanuo Audi R8 V12 TDI, činilo se to kao logičan cestovni nastavak nakon Le Mans dominacije. U stvarnosti, bio je to ekstrem koji se pamti i danas. Motor zapremine 6,0 litara razvijao je 500 KS i 1.000 Nm, pa je prototip ubrzavao do 100 km/h za 4,2 sekunde i jurio do oko 325 km/h. Ipak, masa, visoka cijena prilagodbe i nemogućnost da projekt bude isplativ doveli su do njegove propasti. Audi ga je otkazao prije serijske proizvodnje, no ideja je ubrzo opet oživjela, i to u neočekivanom paketu.
Q7 V12 TDI: jedini serijski V12 dizel u povijesti osobnih automobila
Isti broj cilindara, ista snaga, isti okretni moment: 500 KS i 1.000 Nm. Audi nije odustao ov svojeg V12 TDI, već je samo promijenio auto u koji ga je odlučio ugrađivati. Umjesto rasnog sportaša, "domaćin" je postao veliki SUV mase veće od 2,6 tona. Q7 V12 TDI, predstavljen 2008., postao je i ostao jedini serijski automobil na svijetu s dizelskim V12 motorom. Za sprint do 100 km/h trebalo mu je samo 5,5 sekundi, a zahvaljujući modificiranom ovjesu i gumama, uspio je postići više od 0,9 g u slalomu. Vozio se kao "tenk koji je odlučio plesati balet". Cijena je iznosila velebnih 132.400 eura u Njemačkoj. Prvenstveno zbog toga ovaj monstrum nije imao zapaženu prodaju. Nestao je 2013. kao žrtva skupe proizvodnje i nadolazećih emisijskih normi.
V8 TDI: 4.0 i 4.2 su bili uspješni "kraljevi momenta"
U sjeni V12 motora razvijali su se i prizemnije V8 TDI varijante koje će postati mnogo uspješnije. Audi A8 je 2005. godine ponudio 4.0 TDI s 275 KS i 4.2 TDI s 326 KS i 650 Nm. Bili su to motori koji su u isto vrijeme mogli vući prikolicu, juriti 250 km/h i trošiti manje od benzinskih šesterocilindraša. Pravi vrhunac došao je 2016., kada su SQ7 TDI i kasnije A8 60 TDI dobili 4.0 V8 TDI s 435 KS, 900 Nm i električnim kompresorom. Ubrzanje i međuubrzanja bila su bliža sportskim autima nego SUV-u i ogromnoj limuzini od dvije i pol tone.
V6 TDI: temelj Audijeve ponude i posljednji Mohikanac
3.0 V6 TDI bio je kralježnica ponude i do danas je preživio kao najčišći, najmoderniji i najtrajniji Audijev dizelaš. U različitim generacijama nudio je od 150 KS pa sve do 349 KS u S6 i S7 TDI modelima. Posebno mjesto imaju S4 i S5 TDI, najbrži dizelski sportski modeli srednje klase koje je Audi ikad proizveo. Posljednja evolucija, predstavljena prije nekoliko dana, motor EA897 evo4, kombinira električni kompresor i blagu hibridnu 48V tehnologiju te razvija 299 KS uz trenutačan odziv gasa sličan onome na električnom automobilu.
Zašto je sve stalo?
Dieselgate je 2015. sve promijenio. Dizel je preko noći postao simbol prevare, troškovi razvoja eksplodirali su, a CO2 i "Euro norme" zapečatile sudbinu velikih motora. V12 je nestao, V10 nikad nije ni došao u Audi, V8 povukao prije nekoliko godina, a dizelske sportske limuzine danas su već povijest.
Od Le Mansa do obiteljskog SUV-a, Audi je od dizela napravio tehnologiju koja je znala biti racionalna, ekstremna ili naprosto suludo ambiciozna. Danas su ogromni TDI motori tek relikti hrabrije ere, ali ostaju kao dokaz koliko je daleko dizelska tehnologija mogla dogurati kada su inženjeri imali slobodu i budžet.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.