Motocikl ili skuter prije svakodnevnog korištenja u sezoni trebate servisirati i na odgovarajući način pripremiti – uz tehničku ispravnost mehanike najvažnije su dobre gume
Vrijeme je zagrijalo i mnogi se svojim motociklima i skuterima voze svakodnevno, a mnogi namjeravaju otisnuti na veće putovanje. Ako ste do sada i izbjegavali popraviti sitne nedostatke na svom dvokotaču, savjetujemo kako je krajnje vrijeme da to popravite, te izbjegnete kvarove vezane uz neispravnost, jer sigurno vam je sasvim jasno kako je kvar na cesti nešto što vam se najgore može desiti. Da biste neugodnosti kvara izbjegli i sveli na najmanju moguću mjeru posvetite barem nužnu pažnju održavanju svog motocikla ili skutera. Za sigurnu vožnju osnovni preduvjet je tehnički ispravan motocikl ili skuter. Vožnja s motociklom ili skuterom znatno je teža nego što možda mislite. Skuter ili motocikl je opterećen dodatnim teretom, što sa sobom donosi veću nestabilnost i teže upravljanje motociklom ili skuterom, a zbog veće težine na motociklu pati ovjes i gume, te će mali nedostatak na njima, koji kod svakodnevne vožnje prolazi bez posljedica, s potpuno opterećenim motociklom ili skuterom poziv je za kvar.
Zbog većeg tereta na motociklu treba se voziti jako pažljivo. Jer, tu je osim vozača najčešće i suvozačica te koferi s prtljagom pričvršćeni na rezervoaru, bokovima ili u obliku velikog Top casea… Zbog svega nabrojenog morate svoj stil prilagoditi novoj situaciji, te ne možete juriti kao da ste sami na motociklu, odnosno skuteru. Asfalt uz našu morsku obalu je puno skliskiji, premda je posljednjih godina novi sloj asfalta tu pojavu znatno smanjio. No, ako vas tijekom vožnje uhvati kiša, zasigurno će se značajno pogoršati stabilnost motocikla, s puno češćim proklizavanjem guma. Stoga savjetujemo da ne vozite po kiši, kako biste rizik od pada i ozljeda sveli na minimum. Ako vam i gume pri tom nisu u sjajnom stanju, kiša je nešto što biste u svakom slučaju trebali izbjeći. Kad smo kod guma, treba svakako reći kako skuteraši i motociklisti ne bi smjeli štedjeti na svojim gumama. Istina je kako se gume puno brže troše u odnosu na automobil, ali štednja na gumama nije najpametniji potez. Skuter i motocikl imaju samo dvije gume po kojima voze, a kontaktna površina gume i asfalta je manja od dlana, te ako se izgubi kontakt dolazi do pada motocikla. O velikoj novčanoj šteti na skuteru ili motociklu izazvanoj padom nećemo govoriti, jer koliko god velika bila, ne može se usporediti s ozljedom vozača i suvozača ili u slučaju težih prijeloma. Naravno kvalitetna kaciga na glavi, a ne u ruci, se podrazumijeva pod obavezno i tu rasprave nema.
No, ni najnovija i najkvalitetnija guma neće odraditi ono najbolje što može, ako gume ne napumpate na potreban tlak zraka. Vjerujemo kako velik broj dana u godinu vozite sami, ali kada je na skuteru ili motociklu još suputnik i puno prtljage, tlak zraka u gumama treba povećati i to prema podacima o punom opterećenju, a koje daje svaki proizvođač u uputama za korištenje vozila. I opet ako sve to napravite kako savjetujemo, niste sigurni, ako nemate ispravne kočnice. Kao i kod guma, tako se ni na kočnicama ne štedi. Bolje je diskove ili kočione pločice prijevremeno zamijeniti novima, nego da kočnice zakažu tijekom spuštanja po strmom i dugačkom spustu. No, kada smo kod kočnica, svakako provjerite kočionu tekućinu i u kakvom je stanju po pitanju vlage u kočionoj tekućini koja smanjuje točku vrelišta i samim time smanjuje efikasnost kočnica i otpornost na pregrijavanje. Izmjena kočione tekućine u biti je mali izdatak za znatno veću sigurnost, osobito kod vožnje ljeti kada su dnevne temperature na 35+, a temperatura asfalta i oko ceste znatno viša.
Bez obzira pogoni li vaš skuter ili motocikl dvotaktni ili četverotaktni motor, uvjet za sigurnu vožnju je odrađen servis motora. Novo motorno ulje, ulje u mjenjaču, te po potrebi nove svjećice te filteri zraka i goriva minimum je što morate napraviti. Osobito provjerite sustav hlađenja. Kod zrakom hlađenih motora provjerite jesu li rashladna rebra čista, te kod prisilnog hlađenja strujanjem zraka, provjerite da li se ventilator nesmetano okreće, te da li se u pravom trenutku uključuje. Kod vodom hlađenih motora, treba provjeriti ima li u sustavu hlađenja dovoljna količina rashladne tekućine, po potrebi je dolite, te provjerite kod pumpe za vodu i kod hladnjaka da li ima tragova curenja rashladne tekućine, te po potrebi takva mjesta treba popraviti. I kod vodom hlađenih motora provjerite stanje rebara hladnjaka, te radi li ventilator na ispravan način. Neki motocikli imaju i hladnjak ulja, pa i taj sustav i hladnjak treba provjeriti.
I još jedan detalj, odnosno dva. Provjerite žmigavce, stop svjetlo te kratko i dugo svjetlo, a svakako bi bilo dobro provjeriti u kakvom je stanju akumulator, kojeg visoka temperatura može 'ubiti', a ako imate skuter koji se može upaliti samo elektropokretačem, a nema polugu za paljenje nogom, bez struje nećete nikamo. Već smo spomenuli i ispravnost ovjesa, opruge i amortizeri moraju biti ispravni, bez traga masnoće i moraju dobro obavljati svoj posao. Naravno skuter ili motocikl morate i detaljno oprati i osušiti, i ne samo zbog estetike, jer čisti motor se lakše hladi i prije se uoči ako neka od tekućina počne curiti. I još jedan savjet, nemojte se voziti samo u majci kratkih rukava i kratkim hlačama te japankama na nozi. Koliko god bilo toplo i visoka temperatura nosite motociklističke hlače i jaknu, te adekvatne rukavice i motociklističke cipele/čizme. U slučaju pada zaštitna odjeća spasit će vas od opeklina i problema s oguljenom kožom. Svakako obratite više pažnje na užareni ispušni lonac, koji premda ima toplinsku zaštitu po ljeti je kipuć, te na nozi ili ruci može ostaviti teške opekotine.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.