Devet brzina imamo od 2013., ni 10 više nije rijetkost, a Honda navodno radi na mjenjaču s 11 brzina. Kada će ta utrka završiti i ima li granice?
Još do prije dvadesetak godina većina automobila je imala uglavnom do pet brzina, bez obzira je li se radilo o automaticima ili modelima s ručnim mjenjačima. No u ovom tisućljeću primjetan je eksponencijalan rast broja brzina, prvenstveno sve većem udjelu automatika i njihovoj složenijoj i naprednijoj konstrukciji.
Skoro svi novi automobili s ručnim mjenjačima danas imaju šest brzina, a nekoliko njih čak i sedam (Porsche 911). S druge strane 6 brzina na u automatskom mjenjaču danas je prilično malo, sedam brzina koliko ima VW-ov DSG također nije puno, a isto vrijedi za 8-brzinski klasični automatik kakav koriste mnogi Stellantisovi modeli (Citroën, DS, Opel, Peugeot...). Devet brzina imamo od 2013. godine kada je ZF predstavio svoj mjenjač koji se ugrađuje Alfu, Fiat, Jeep, Land-Rover, Jaguar... No ni to nije rekord, jer na tržištu imamo čak i automobile s 10 brzina koji koriste automatik zajednički razvijen od GM-a i Forda (Ford Ranger i Mustang, VW Amarok...).
Da bi broj brzina u osobnim automobilima mogao i dalje rasti pokazuje i patent Honde koja je zamislila verziju s čak 11 brzina i trostrukom spojkom. Honda je svoj patent prijavila još 2016. godine, a izvori iz tvrtke potvrdili su da se razvoj ovakvog mjenjača još uvijek razmatra.
Uz ovolike brojke dolazimo do pitanja: koliko brzina je previše, odnosno postoji li gornja granica kod koje se proizvođačima više neće isplatiti petljati sa sve kompliciranijim mjenjačima sa što više brzina. Odgovor je jednostavan. Da, ta granica postoji zato što povećanje broja brzina također povećava trenje i rotirajuću masu prema točki pri kojoj previše masivan i kompliciran mjenjač zapravo smanjuje efikasnost automobila, umjesto da je poboljšava. Smisao mjenjača je optimizirati rad motora i idealno prenijeti snagu/moment kako bi se dobile bolje performanse i ekonomičnija potrošnja. Kada je mjenjač previše glomazan i kompliciran, on neće pridonijeti smanjenju potrošnje već će je zapravo povećavati.
Dodatan razlog zašto mislimo da smo se približili nekakvoj graničnoj točki broja brzina u modernim autima je sveopća elektrifikacija. Električnim motorima uglavnom ne trebaju klasični mjenjači, već njihovi prijenosi uglavnom imaju jednu brzinu. Rijetki su modeli poput Porschea Taycana koji ima mjenjač s dvije brzine. Također, hibridni automobili i plug-in hibridni automobili (koji ne koriste varijabilni CVT mjenjač) ne trebaju previše brzina. Iz tog razloga DSG za Volkswagenove plug-in hibride ima šest brzina, isto kao i novi Stellantisov mjenjač s dvostrukom spojkom za njihove nove hibride. Električni motori mogu dodati okretni moment u dijelove raspona okretaja gdje motor s unutarnjim izgaranjem ima slabije performanse pomažući mu pritom i eliminirajući potrebu za prebacivanjem u niži stupanj prijenosa.
Noće li Honda zaista izbaciti mjenjač s 11 brzina u ovom kontekstu više nije toliko važno, jer izgleda da je utrka za sve većim brojem brzina pri samom kraju.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.