Početna Auto 2464 pregleda

Test Mazda MX-30 R-EV: Kakav je auto s Wankel motorom u praksi?

FOTO: Dubravko Kolarić

Ako ovaj auto shvatite kao čisto električni automobil bit ćete zadovoljni s njim i s troškovima vožnje, a još će vam više prirasti srcu ako ga možete svaki dan (ili svaki drugi) puniti kod kuće

Znamo da Mazda radi vrlo neobične pogone kakvim se ne može pohvaliti bi jedan drugi proizvođač na svijetu. Imaju SkyActiv benzince i dizelaše velikog obujma i s neobično niskim ili visokim kompresijama, imaju SkyActiv X, benzinac koji radi na istom principu kao dizelaš i povremeno mu uopće ne trebaju svjećice, imaju i novi veliki V6 dizel obujma 3,3 litre koji je nevjerojatno štedljiv i vrlo uglađen...

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Uglavnom, svi ti pogoni pokazali su se punim pogotkom ili bar dobrom alternativom downsizingu, pa se Mazda odlučila na "svoj put" i kada su u pitanju električni auti. Zabrinuti velikom masom električnih auta odlučili su se ugraditi vrlo malu bateriju, a to se pokazalo kao veliki promašaj, jer mala baterija znači i mali doseg, što se baš nije dopalo kupcima koji uglavnom nisu bili spremni odvojiti oko 40.000 eura za auto koji ima realan doseg manji od 200 kilometara. Kako prodaja uglavnom nije išla, Mazda je odlučila popraviti svoj MX-30 ugradnjom još manje baterije, no uz nju je auto dobio i motor koji služi kao generator i tako je rođena Mazda MX-30 R-EV, koju smo sada testirali. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Mazda ne bi bila Mazda da da je i kod ovog ranije spomenutog generatora nije odlučila na samo sebi svojstven pristup. MX-30 R-EV nije plug in hibrid, već automobil s takozvanim "range extenderom", a to znači da motor ne može izravno pokretati kotače već samo stvara struju koja puni bateriju, koja pokreče električni motor. Ovo samo po sebi očito nije bilo dovoljno neobično za Mazdu, jer na svijetu ima i pokoji konkurent s ovakvim principom rada, pa su se odlučili da taj generator bude krajnje neobičan i  ugradili već gotovo zaboravljen rotacijski Wankel motor. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Nakon što su svi drugi odustali od Wankel motora, Mazda je jedina na svijetu nastavila s njim u Modelima RX-7 i posljednjem RX-8, no motor je bio vrlo nepouzdan, potrošnja velika, a prodaja "nikakva" pa je Mazda s RX-8 Wankel spremila u mirovinu. Barem smo to mislili. I prevarili se, jer, eto, Wankel se opet vratio i Mazda ponovo pokušava s njim. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Wankel motori su rotacijski motori specifične konstrukcije, u kojem se klip ili preciznije rotor ne giba pravocrtno gore-dolje, nego se okreće. Ovakav motor nema ventile ni mnoge druge pokretne dijelove pa je manji, lakši je i ima manje pokretnih dijelova i rotirajuće mase nego običan Otto motor. Također radi mnogo mirnije, bez gotovo ikakvih vibracija, voli visoke okretaje, proizvodi specifičan visoki zvuk i vrlo veliku snagu iz malog obujma. Sve ovo zvuči savršeno, no Wankel nije nikada ozbiljno zaživio ni kod kojeg proizvođača (osim davno u NSU-u) jer su mu oduvijek problem bili velika potrošnja goriva i laka kvarljivost. Vlasnici Mazde RX-8 sigurno će dobro znati o čemu ovdje govorimo. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

No u Mazdi su očito opsjednuti Wankelom i sada su probali još jednom, uvjereni da će motor ovoga puta biti mnogo pouzdaniji i izdržljiviji jer radi kao generator, odnosno prilično ujednačeno, bez velikih naprezanja i stalnih naglih promjena brzine vrtnje. Jesu li uspjeli poboljšati izdržljivost znati ćemo za nekoliko godina kada MX-30 R-EV na cestama ostare, no kakav je ovaj pogon u praksi možemo vam otkriti odmah. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Mazdine prednje kotače pokreće elektromotor sa 170 KS (25 KS više nego u potpuno električnoj verziji). Minijaturni benzinski Wankel motor s jednom komorom i rotorom obujma je 830 cm3 proizvodi maksimalnih 75 KS pri 4700 o/min. To je zaista zaista nizak broj okretaja za jedan rotacijski motor i možda je u tome tajna njegove potencijalne izdrživosti u odnosu na prethodnike iz Mazde. Snaga benzinskog motora je prilično malena no dovoljna je za zadatak punjenja baterije kapaciteta 17,8 kWh što je točno upola manje nego kod klasične električne MX-30.

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Puna baterija omogućit će 83 km dosega po WLTP-u u teoriji, a u praksi, odnosno na našem testu taj je doseg iznosio oko 70 kilometara. Sasvim u redu za svakodnevne gradske vožnje i dovoljno da u prosjeku auto punite svaki drugi dan. Ako imate mogućnost to raditi "kod kuće" ispast će najjeftinije i najpraktičnije, jer će se baterija napuniti preko noći, no nije loše ni na javnim punjačima. Naime, za razliku od većine plug-in hibrida, ovaj auto ima mogućnost brzog DC punjenja snagom do 33 kW i baterija će biti (gotovo) puna za oko pola sata. Jasno je da se mnogima to neće dati raditi za doseg od samo 70 kilometara, no onda se morate pripremiti za prilično veliku potrošnju koja zapravo ne iznenađuje kad znamo da je to rastrošni Wankel.

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Na testu nam je automobil s praznom baterijom  u prosjeku trošio 8,7 l/100 kilometara, no pravi se šok dogodio kada smo prvi puta izašli na auto cestu. Pri konstantnoj brzini od 130 km/h potrošnja je iznosila čak 12/l 100 kilometara što je realno 4 do 5 litara više nego će pri istoj brzini trošiti klasičan benzinac. Pri brzini od 140 km/h, auto je još žedniji i guta malo više od 13 l/100 km, no na sreću više od toga ne može jer je maksimalna brzina ograničena na 140 km/h. To je učinjeno zato jer na višim brzinama Wankel ne bi mogao dovoljno brzo puniti bateriju. Na otvorenim cestama nam se potrošnja kretala između 8 i 9 l/100 kilometara, a tek je u gradu ovaj auto postao zaista štedljiv s prosječnom potrošnjom od 5,9 l/100 km. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Wankel u MX-30 voli potrošiti i zbog toga se pokazuje mnogo boljim kada ga vozite pretežno na električni pogon. S ovim automobilom najbolje ćete se složiti ako ga shvatite kao pravi električni model kojeg treba redovito puniti i koji će vam zbog benzinskog motora omogućiti "bezbolnije" putovanje na duge relacije bez potrebe za dugim zaustavljanjima na punjačima, ali uz popriličan iznos koji ćete morati izdvojiti za benzin. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

S obzirom da ovo nije konvencionalan benzinac, a ni konvencionalni plug-in hibrid očekivali smo da će raditi neobično i bili smo u pravu. Kada se Wankel motor uključi pozdravi vas s vrlo neobičnim zvukom koji postaje sve prodorniji kako ubrzavate. Ne bismo ga nazvali dobri, ali ni lošim, zvuk je jednostavno neobičan. S druge strane oduševljava mirnoća rada motora bez ikakvih osjetljivih vibracija, što je i plus Wankela. Neobično na ovom pogonu je i stanje  baterije. Kada je u hibridnom načinu rada trudi se održavati bateriju na oko 42 posto napunjenosti, dok većina plug-in hibrida dopušta ostavlja otprilike 20 do 25 posto rezerve u bateriji. Zašto je tako shvatili smo kada smo se punim gasom krenuli penjati na jaku uzbrdicu na autocesti i baterija je već za nekoliko kilometara pala na ispod 30 posto, unatoč tome što je cijelo vrijeme radio i Wankel motor. Spomenimo i jednu karakteristiku koja nije tako neobična u odnosu na druge hibride i plug-in hibride: na autocesti i otvorenoj cesti Wankel stalno radi, a u gradu se otprilike 50 posto vožnje obavlja na struju. Sve ovo vrijedi samo za hibridni način vožnje ili kada je baterija "prazna". U električnom načinu vožnje MX-30 će vas potpuno nečujno voziti i autocestom, sve dok ima dovoljno struje u bateriji. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Toliko o pogonu, a sada ćemo se osvrnuti na još jednu neobičnu karakteristiku MX-30. Poput nekih pick-up automobila ovaj automobil nema  B-nosač između prednjih i stražnjih vrata. Stražnja se vrata otvaraju u suprotnom smjeru od prednjih i moguće ih je otvoriti samo nakon što se otvore prednja, što malo usporava ulazak i izlazak straga. Također, osoba straga ne može iznutra samostalno otvoriti stražnja vrata bez da prije toga posegne za prednjima i prvo otvori njih. S druge strane, ovaj princip je i praktičan jer nedostatak B stupa omogućava mnogo komforniji ulazak u automobil, kako sprijeda, tako i straga. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

S obzirom na svojih 440 cm dužine MX-30 baš i nema raskošno veliku stražnju klupu, a i prtljažnik s 350 litara nije nešto posebno velik. No u unutrašnjosti ipak ima detalja koji će vas oduševiti. Kvaliteta materijala i izrade je vrhunska, kao u autu premium klase, Infotainment jednostavan i besprijekoran, fizičkih tipki ima dovoljno, a tu je i dodatni zaslon za kotrolu klime. Digitalni instrumenti, iako relativno mali, su bolji od većine konkurentskih jer se sastoje od središnjeg digitalnog zaslona i dva velika analogna instrumenta lijevo i desno od njega.

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

U testnom autu nam se svidjela i vrlo luksuzna oprema za koju realno nije potrebno mnogo nadoplatiti jer najbolje opremljeni Edition R testni model košta samo 5000 eura više od osnovnog MX-30. Jako nam se svidio i detalj koji se ne viđa svaki dan, klasična utičnica od 230 V i 150 W pomoću koje možete puniti vaš laptop ili je iskoristiti za druge klasične električne uređaje. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Ono što nas je oduševilo, kao kod svake Mazde, su vozna svojstva. Zbog relativno razumne mase, niskog težišta, odličnog ovjesa i još boljeg upravljača ova Mazda je užitak za agresivnije vozače, pogotovo na nekoj zavojitoj cesti. Instantni moment i snaga električnog pogona samo dodatno doprinose zabavi u vožnji, a i snaga motora dobro prati ovaj karakter MX-30 pa je ubrzanje do 100 km/h za 9,1 sekundu sasvim pristojno. Međuubrzanja su, kao na svakom električnom autu još dojmljivija. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

Zaključak

Ako ovaj auto shvatite kao čisto električni automobil, pretežno za grad, bit ćete zadovoljni s njim i s troškovima vožnje, a još će vam više prirasti srcu ako ga možete svaki dan (ili svaki drugi) puniti kod kuće. Benzinski Wankel motor morate shvatiti samo kao dodatan bonus za lakša putovanja na duže dionice bez straha o dosegu i razmišljanja o punjačima. No ako nemate namjeru stalno puniti ovaj automobil i želite ga voziti kao običan "hibrid", pripremite se na poveću potrošnju koja uz težu nogu na gasu može biti i skoro dvostruko veća nego na nekom usporedivom hibridnom konkurentu. MX-30 je izuzetno egzotičan automobil, trenutno najegzotičnija Mazda na tržištu, pa ako ste i sami ekstravagantni i želite nešto potpuno drugačije možda je ovo pravi odabir za vas. A valja imati i na umu da bi automobil, ako ga namjeravate jako dugo zadržati, u budućnosti mogao imati i nekakvu kolekcionarsku vrijednost zbog svoje neobičnosti i jedinstvenosti na tržištu. Usput na kraju valja pohvaliti i cijenu auta, jer unatoč dodatnom motoru R-EV košta identično kao i potpuno električna verzija. Oko 40.000 eura za ovako snažan automobil koji nudi mogućnost za mnogo električne vožnje na kraju krajeva nije ni pretjerana cijena. Većina plug-in hibrida je osjetno skuplja. 

Author: Dubravko Kolarić foto: Dubravko Kolarić

 

Plus:

Dobar doseg na bateriju
Rad motora bez vibracija
Ponašanje u vožnji i udobnost

Minus: 

Visoka potrošnja goriva
Stražnja bočna vrata
Mala maksimalna brzina

TVORNIČKI TEHNIČKI PODACI: 

masa: 1778 kg
dimenzije: 440 x 180 x 156 cm
obujam motora: 830 ccm
snaga sustava: 125 kW/170 KS
0-100 km/h: 9,1 s
najveća brzina: 140 km/h
potrošnja: 1,0 l/100 km
cijena: 42.550 € (testni model), 37.370 € (osnovna Mazda MX-30 R-EV)

Važnija oprema testirana Mazda MX-30 R-EV Edition R

Aluminijski naplatci 18",  automatska klima, Matrix LED svjetla, digitalni instrumenti 7", dodirni zaslon 8,8", projekcijski HUD zaslon, navigacija, grijana sjedala presvučena kombinacijom tkanine i eko kože, grijani upravljač,  sustav kamera za parkiranje s prikazom od 360 stupnjeva, prednji i stražnji parkirni senzori, električno pokretani krov­ni otvor, adaptivni tempomat, Bose premium audio s 12 zvučnika, električna utičnica 150 W...

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.