Najviše uzme država, a proizvođačima na kraju ostane jako mali dio kolača. Većina ih po autu uprihodi između 500 i 1500 eura
Kada vidi koliko danas koštaju automobili većina kupaca se zapita vrijede li oni zaista toliko i naplaćuju li proizvođači zapravo mnogo više. I to pitanje je itekako opravdano jer, gledamo li samo cijene materijala i rada radnika, jedan kompaktni automobil vrijedi manje od 40 posto cijene koju na kraju plaća kupac. No troškovi materijala i radnika samo su dio troškova koje proizvođač ima i koje na kraju mora platiti kupac.
Najviše koristi od svakoga prodanog automobila ima država u kojoj se on prodaje. U Hrvatskoj je taj iznos posebno velik zbog velikoga PDV-a i dodatnoga posebnog poreza na motorna vozila, takozvane trošarine. Na primjeru prosječnog automobila iz kompaktne klase, koji kupca stoji 150.000 kuna, čak 40.000 kuna uzima država. To je malo manje od cijene svega materijala i dijelova (48.300 kuna) od kojih je izrađen automobil.
Velik trošak je i marža prodavatelja. Naime tvornice svoje automobile ne prodaju izravno već putem trgovaca kojima se, kao za svaki drugi proizvod, ostavlja određen prostor da zaračunaju svoju maržu i donekle zarade. Ta marža se za gradske i kompaktne automobile prosječno kreće do 10 posto ukupne cijene. Na našemu primjeru ona je 14.000 kuna.
Troškovi radnika koji proizvode automobil također su vrlo veliki. Od prve faze proizvodnje do gotovoga proizvoda na jednom automobilu se u pravilu izmijeni više od stotinu radnika, a njihov ukupan trošak na našemu primjeru je 11.000 kuna.
Plaćati se mora i one koji ne sudjeluju izravno u procesu proizvodnje. Troškovi uprave, prodaje i sličnih odjela proizvođača na našem automobilu iznose 10.400 kuna. U razvoj svakoga novog automobila ulažu se stotine milijuna, nerijetko i milijarda eura. I te troškove moraju na kraju platiti kupci. Kada se taj iznos podijeli krajnjim brojem prodanih vozila ispada da prosječno po jednom automobilu za razvoj treba poprilična svota novca. U našemu primjeru to je 7800 kuna.
Proizvođači u marketing za svaki automobil ulažu stotine milijuna eura. U to ne spadaju samo reklame nego i skupi promotivni nastupi, poput izlaganja na sajmovima te razna sponzorstva i akcije. Krajnji iznos koji će za to platiti kupac u našemu primjeru je 3900 kuna.
Još jedan konkretan trošak je – jamstvo. S obzirom na to da se za trajanja jamstva automobili znaju pokvariti proizvođač će te popravke morati platiti iz vlastitoga džepa. To je prosječno, po automobilu koji smo odabrali za primjer – 2200 kuna.
Na kraju tu su i troškovi svstani pod 'ostalo'. Primjerice otpis neispravnih komponenti i vozila, alata i strojeva te drugi troškovi te vrste, kao i nepredvidivi troškovi. Po automobilu iz primjera to je oko 4400 kuna.
Kad se sve ovo zbroji ispada da je proizvođač po automobilu koji je kupac platio 150.000 kuna uprihodio samo 8000 kuna, odnosno oko pet posto i to bez poreza na dobit, koji još mora platiti na zarađeni iznos. Usporedimo li zaradu proizvođača po jednom automobilu sa zaradom proizvođača vrhunskih modela mobitela, ona je izuzetno mala. Naime, prestižni proizvođač mobitela po uređaju, koji u nas stoji oko 10.000 kuna, zarađuje čak 40 posto, odnosno oko 4000 kuna.
Ni uvoznici ni prodavatelji ne 'plivaju i zaradi'. Dio marže od 14.000 kuna pripada uvozniku, dio krajnjemu prodavatelju no svima njima, nakon što plate radnike, transport i podmire dodatne troškove, na kraju po automobilu nerijetko ostane samo nekoliko tisuća kuna. Dakle, proizvođačima i prodavateljima na kraju ostanu samo mrvice u odnosu na 40.000 kuna koliko uzme država.
Ipak, što su automobili skuplji oni se više isplate i proizvođačima i prodavateljima. Dok većina proizvođača prosječno po prodanom autu na kraju godine zaradi između 500 i 1500 eura, premium proizvođači mogu računati na mnogo veću zaradu. Audi, BMW i Mercedes su prošle godine po automobilu prosječno zarađivali oko 3000 eura, Porsche 17.000, a Ferrari nevjerojatnih 69.000 eura, ili oko 25 posto cijene auta.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.