Početna Magazin 269 pregleda

Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara…

Formula 1
Vidi galeriju 1/16
Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara… Iza kulisa Formule 1: 10.000 mehaničara, vozača, kuhara…

Zrakoplovima, brodovima i cestama momčadi će u 2016. prijeći i više od 160.000 km, a osim inženjera i mehaničara važnu ulogu imaju i transportni radnici, suci, hostese, konobari…

Malo je sportova koji zahtijevaju toliko logističke potpore koliko F1, jer zamalo svaki tjedan putuju iz zemlje u zemlju i s kontinenta na kontinent. Momčadi na utrku dolaze s pedeset tona opreme i prosječno stotinjak ljudi. Svi timovi, pa i američki HAAS, imaju sjedište u Velikoj Britaniji, a Heatrow je polazna točka svih interkontinentalnih letova.

U samo šest sati spakiraju se momčadi za prijevoz na novu lokaciju. Formula 1 nikada ne miruje. Uhodani je to putujući cirkus koji ima točno određeni time line i koji ne bi bio to što jeste da nije sve unaprijed pomno isplanirano i organizirano.

Formula 1 | Author: PIXSELL foto: PIXSELL

U sjeni glamuroznih utrka i nadmetanja pilota odvija se jednako tako zanimljiva priča o logističkoj potpori. Već za nekoliko tjedana 11 timova krenut će u lov na nove bodove, podije, slavu…

Poneki od njih britanska su sjedišta već zamijenili probnim pistama na Mediteranu kako bi bili posve spremni već za prvu utrku 20. ožujka u australskome Melbournu. Dotad mora biti spremno apsolutno sve za početak 67. sezone najgledanijega globalnog sporta u svijetu.

Formula 1 | Author: PIXSELL foto: PIXSELL

I nisu tu samo 22 bolida i pilota, 11 momčadi, direktori utrka i šefovi momčadi. F1 iznimno je organizacijski zahtjevna, a iza njenih kulisa marljivo radi i više od deset tisuća ljudi raznih profila. Njih najmanje 1500 izravno je uposleno u momčadima i upravo njima najviše se zahvaljuje što ovaj sport i nadalje izaziva ogromnu pozornost. Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen, Jenson Button… ne samo što moraju voziti, oni moraju negdje spavati, nešto jesti, provoditi slobodno vrijeme…

Formula 1 | Author: PIXSELL foto: PIXSELL

Cijela vojska ljudi sudjeluje u organizaciji utrke, njih 1500 izravno je vezano za 11 momčadi koje moraju besprijekorno funkcionirati, čiji bolidi moraju biti savršeno pripremljeni, a piloti besprijekorno paženi

Formula 1 | Author: PIXSELL foto: PIXSELL

Za takvo što brine se ešalon ljudi koji točno znaju kakav doručak piloti vole, je li pasta baš po ukusu Nike Rosberga, a paella po ukusu Fernanda Alonsa? Što tek reći o organizatorima utrka, o sucima, visokim dužnosnicima, novinarima, snimateljima, sponzorima? Cijelim tim orkestrom valja znati dirigirati, jer i najmanja pogreška mehaničara može izazvati havariju na stazi, baš kao što i previše začina u obrocima može izbaciti iz takta najvažnije protagoniste utrka Formule 1.

Formula 1 | Author: PIXSELL foto: PIXSELL

U sezoni svaki tim u F1 prijeći će više od 160.000 km na šest kontinenata, na putu će provesti više od dvije stotine dana i na svaku utrku stići i s 50 tona opreme. Tehnički najkompleksnijega i najskupljega sporta u svijetu ne bi bilo da nema nevjerojatnu logističku potporu koja ne smije zakazati ni u jednome trenutku. U sezoni s čak 21-om utrkom u kalendaru izazov za logistiku bit će još veći nego lani.

Za transport opreme s kontinenta na kontinent spremni su teretne 747-ice čuvenoga Boeinga. Obično ih je na tim letovima šest, a svaka nosi do 112 tona tereta namijenjenog isključivo urednome funkcioniranju Velikoga cirkusa - sofisticiranih bolida, goriva pa i tavica za pripremu ručkova, čak i žličica za kavu. Na svaku utku transportira se 20.000 dijelova, od najmanje matice, do šasije bolida. Pridoda li se tome transport do zrakoplova, kamione, viličare, iskrcaj u boksovima, carinske formalnosti… jasno je kako se za logistiku F1 ustvari brine prava mala vojska ljudi.

Formula 1 | Author: PIXSELL foto: PIXSELL

I dok zavaljeni u naslonjaču svoga dnevnog boravka promatrate proglašenje pobjednika na netom održanoj utrci Formule 1, već u tom trenutku mnogi "pakiraju kofere" za sljedeći spektakl. Od VN Australije do prve sljedeće, one u Bahrainu, mjesec je dana i dovoljno vremena da sve bude posloženo kako treba, ali valja biti iznimno umješan da se slična operacija obavi u roku od samo tri dana. Da, dobro ste pročitali. Upravo su tri dana na raspolaganju momčadima između utrke za VN Kanade koja će se voziti 12. lipnja i prvih treninga koji moraju početi već 15. lipnja na novoj utrci u 8700 kilometara udaljenome Azerbajdžanu.

Pakiranje započinje netom po završetku utrke, osjetljivi dijelovi imaju posebne spremnike s utorima od mekanih materijala, a manje osjetljivi dijelovi omataju se u zaštitne folije. Sve se potom pakira u spremnike prilagođene transportu u zrakoplovu. Dijelovi se grupiraju na one od ključne važnosti (šasija, motori, mjenjači, gume, računala i dijelovi za IT podršku) i na manje važne poput alata jer su lakše dobavljivi u slučaju potrebe. Timovi imaju i po pet setova alata i opreme za boksove, koji se u sezoni sele s kontinenta na kontinent i s utrke na utrku i ne vraćaju se u svoja sjedišta.

Formula 1 | Author: PIXSELL foto: PIXSELL

Setovi alata šalju se brodom na interkontinentalne lokacije, a ovisno o rasporedu utrka putuju iz Kanade u Singapur, iz Malezije u Brazil i sl. Pakiraju se u tri standardna brodska kontejnera. U sedam od 10 utrka koje se održavaju u Europi timovi koriste cestovni prijevoz. Monza, Spa, Hungaroring, Hockenheimring i Red Bull Ring blizu sa, naravno - za pojmove Formule 1, pa se prijevoz organizira vlastitim ili unajmljenim teretnjacima.

Među njima su i kamioni koji se pretvaraju u superluksuzne vile, dvorane za sastanke, pa i luksuzna mjesta za noćenje. Pripreme za utrku podrazmijevaju i transport osoblja, nerijetko i stotinjak ljudi po timu. Za njih je potrebno osigurati prijevoz, noćenje, transfer od hotela do staze, hranu, rezervirati rent-a-car vozila, helikoptere...

Komentari 0

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • ProvGANG

    Dobar članak za čitanje nekome tko nikad nije pogledao trku formule 1. Ipak nije mi jasno kako možete iznijeti takvu neistinu kao onu da su svi timovi smješteni u Engleskoj. Istina je da su većina, ali F1 ima 11 timova

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.