Početna Magazin 692 pregleda

Kad auto tone: Što učiniti u životno opasnoj situaciji pod vodom

FOTO: Screenshot Youtube

Vrijeme u ovoj situaciji nije saveznik. Automobil potpuno potone unutar tri do četiri minute. Pogledajte video

Zvuči kao scena iz filma, ali za neke vozače to je postala zastrašujuća stvarnost - automobil je sletio u vodu i počeo tonuti. Premda se ovakve situacije rijetko događaju, mogu biti smrtonosne ako se ne reagira brzo i ispravno. Upravo zato je njemački auto klub ADAC proveo iscrpan test koji pokazuje kako se ponašati kada vozilo završi pod površinom. Ključ preživljavanja? Brzina, prisebnost i dobar plan.

Vrijeme u ovoj situaciji nije saveznik. Automobil potpuno potone unutar tri do četiri minute. Električni sustavi vozila u tom razdoblju često ostaju aktivni, no svaki trenutak odgađanja smanjuje šansu za uspješan bijeg. ADAC je u kontroliranim uvjetima testirao četiri scenarija spašavanja: otvaranje prozora, otvaranje vrata, razbijanje stakla i oslobađanje djeteta iz sjedalice.

VIDEO Električni automobil završio pod vodom i zapalio se

U prvom testu korišten je električni Citroën ë-C4. Vozač je uspio otvoriti električno pokretani prozor i napustiti automobil kroz njega, i to dok je vozilo već bilo na dnu bazena. Ukupno je vozaču za bijeg iz vozila trebalo 57 sekundi, a prozor je ostao funkcionalan nakon više od deset minuta pod vodom. Visokonaponski pogonski sustav ostao je neaktivan i nije predstavljao nikakvu opasnost po vozača.

U drugom scenariju korišten je stariji Seat Exeo, s pretpostavkom da se prozori ne mogu otvoriti. Vozač je čekao izjednačavanje tlaka kako bi otvorio vrata. To se dogodilo tek nakon više od četiri i pol minute, a do tada je glava vozača već minutu i pol bila pod vodom. Otvaranje vrata iznutra tako se pokazalo kao neizvediva opcija u stvarnim uvjetima.

Treći pokušaj, razbijanje bočnog stakla, završio je razočaravajuće. Ni kišobran, ni metalni nosač naslona za glavu nisu uspjeli razbiti kaljeno dvostruko staklo. Tek korištenjem profesionalnog opružnog čekića dizajniranog za hitne slučajeve, vozač je uspio razbiti jednostruko stražnje staklo i izvući se. No to je zahtijevalo snagu, koncentraciju i odsustvo prepreka poput prtljage ili zaštitnih mreža.

U posljednjem testu simulirana je evakuacija djeteta iz autosjedalice. Spasilac je morao kroz prednja sjedala ući u stražnji dio vozila, otkopčati dijete i s njim izaći kroz razbijeno staklo. Iako je vježba uspjela, proveo ju je uvježbani i fizički spreman vatrogasac. Za prosječnog vozača to bi bio gotovo nemoguć zadatak.

BIZARNI REKORD Nevjerojatno: Autom prešli skoro sedam kilometara pod morem

Zaključak stručnjaka je jasan. Najvažnije je odmah otvoriti prozor, bilo ručno ili električno, i izaći iz vozila prije nego što ono potone. Ako to nije moguće, nužno je imati pri ruci čekić za razbijanje stakla i znati ga koristiti. Nipošto se ne smije čekati da tlak izjednači kako bi se vrata mogla otvoriti. To je mit koji rijetko funkcionira u praksi.

Električni automobili pokazali su se sigurnima, visokonaponski sustavi ne predstavljaju opasnost čak ni nakon deset minuta pod vodom. Mehanički dijelovi, poput prozora i brave, ostaju funkcionalni nekoliko minuta, što je dovoljno za bijeg, ali samo ako se odmah djeluje.

Iako se ovakve nesreće rijetko događaju, psiholozi preporučuju da vozači mentalno uvježbaju proceduru bijega i imaju spreman alat. Jer kad voda krene ulaziti u kabinu, nije trenutak za razmišljanje, već za djelovanje.
 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.