Kinezi šopingiraju i nitko ne spava, jer opasno narušavaju odnose snaga u auto industriji. Nakon što je krajem 2014. grupacija Peugeot-Citroen prodala 14% dionica Kinezima, nedugo su 100% vlasništva Pirellija Talijani prenijeli u iste ruke pomirivši se sa sudbinom Volva, Saaba, MG-a, Spykera...
Vijest da je Pirelli prodan Kinezima odjeknula je svjetskim biznisom poput atomske bombe. Ponos talijanske industrije i jedan od najvećih, najnaprednijih i najznamenitijih proizvođača guma došao je u ruke sve propulzivnije kineske auto industrije. Po cijeni od 7,7 milijardi dolara, tvrtku koja je sve do ožujka imala sjedište u Milanu, kupila je dalekoistočna korporacija Chem-China koja svojim operacijama rukovodi iz Bejinga. U glavnom kineskom gradu tako će se ubuduće donositi strateške odluke, rukovoditi će se jednom od najmodernijih gumarskih industrija, odlučivati o razvoju, o tome hoće li svi bolidi F1, a i drugih atraktivnih oktanskih natjecanja, biti opremljeni njihovim gumama.
Tko zna, možda u Chem-China postupe baš kao i u Geelyju koji je još 2010. od Forda kupio Volvo. Šveđani su bili u šoku kad su saznali da su Amerikanci nakon samo 11 godina odlučili diči ruke od njihove kompanije. Krajem prošlog stoljeća Ford je kupio Volvo po cijeni od 6,45 milijardi dolara, a pred četiri godine kompanija iz Taizhoua iskeširala je Yankeejima 1,8 milijardi dolara. Dogodilo se to samo koju godinu nakon što je General Motors izgubio milijarde i strpljenje sa Saabom, drugim švedskim proizvođačem auta. Jedva su ga uvalili 2010. Spykeru, a Nizozemci su pod teretom akvizicije bankrotirali godinu kasnije. Solomunsko rješenje pronađeno je u biznismenu dvojnog, švedsko-kineskog državljanstva Kai Johan Jiang, koji i dan dana tešku bitku bije sa Saabom. Oživio je proizvodnju, ali još uvijek mu je voda do grla.
Olof Persson bio je član Uprave Volva za američkog mandata i nerijetko je bio u žestokom konfliktu s Fordovim glasnogovornicima koji su od Volva pokušali napraviti konfekciju. Ruke Šveđana su nerijetko bile zavezane, jer Ford je imao svoju viziju – bitno drukčiju od švedske. Tradicionalno pedantni i temeljiti Skandinavci uporno su tjerali svoje sve dok nije puklo. Mnogi su 2010. predviđali sudbinu susjednog Saaba, no ne i Olof Persson koji je postao čelnikom Volva i čiji je uvjet vođenja kompanije bila apsolutna samostalnost. Danas se u Goteborgu brak s Kinezima doživljava idealnim, jer Volvo je ponovo procvjetao.
Novi modeli osmišljavaju se u Švedskoj, sve što ima veze s mehanikom i proizvodnjom također, a Kinezi su tu tek da pokupe dobit te da otvore vrata ogromnog kineskog tržišta. Strah od «malih žutih» i na ovom je primjeru bio potpuno neosnovan, jer Volvo kao nikad ranije nije u tako dobroj situaciji. Rast kineskog gospodarsta u dvoznamenkastim ciframa posljednjih je 20 godina pokretač ne samo tamošnjeg, već i globalnog razvoja. Danas vlada nepisano pravilo da tko u Kini nije, taj nema šanse uspjeti. Stoga i ne čude sve češća preuzimanja, kupovine udjela, joint-venturi poznatih američkih, europskih i svjetskih mega korporacija s Kinezima.
Prva kineska akvizicija koja je šokirala auto svijet bila je 2010. kada je privatna tvrtka Geely stara tek 13 godina od Forda kupila Volvo za 1,8 milijardi dolara
Samo koji mjesec prije nego što će «pasti» Pirelli i legendarna obitelj Peugeot, a s njome i francuska Vlada bili su prisiljeni sklopiti brak s Kinezima. Savezom su se domogli miraza koji im je omogućio prekid stalno prijeteće nelikvidnosti. Gali su prodali drugoj najvećoj kineskoj automobilskoj kompaniji Dongfengu 14 posto udjela u PSA grupaciji. I prilikom ove transakcije govorilo se o novom poniranju etabliranih proizvođača, no u zbilji se događa nešto sasvim suprotno. I Peugeot i Citroen su raširili krila, izbacuju nove modele, negativne predznake zamjenjuju pozitivnim... Ovo je još jedan u nizu primjera koji idu u prilog sve većoj globalizaciji svjetskog gospodarstva koje ne priznaju granice, već jedino uspješnost i profite. Od preostali većih akvizicija valja istaknuti kako je najveći kineski proizvođač SAIC u posjedu britanskog MG-a, proizvođač auto dijelova Wanxiang kupio je posrnuli američki Fisker i tvrtku A123 Syistems specijaliziranu za proizvodnju baterija...
U Aziji je u 2014. proizvedeno 47 milijuna automobila, od čega je 19 milijuna samo u Kini.
Ako i ne kupuju tvrtke, Kinezi dogovaraju zajednička ulaganja. Gotovo da nema proizođača koji nije partner s nekom etabliranim auto brendom. Najveći kineski brand SAIC u partnerstvu je s Volkswagenom, Škodom, Chevroletom i MG-em, Drugi po veličini, Dongfeng surađuje s PSA grupom, Hondom, Nissanom, Infinitijem, Renaultom i KIA-om. Među pet najvećih kineskih proizvođača su još i FAW koji surađuje s Audijem, General Motorsom, Mazdom, Toyotom i BMW-om. BAIC i Changan također proizvode aute u milijunskim nakladama, a surađuju sa Suzukijem, Mazdom i Fordom.
Pet vodećih kineskih auto proizvođača zajedno godišnje proizvode gotovo 15 milijuna auta pa se Kina pridružuje i zauzima ravnopravan status s azijskim automobilskim tigrovima poput Južne Koreje i Japana. Ništa manje značajna nije ni Indija gdje tržištem većim od milijarde ljudi caruje tvrtka Tata Motors. Koliko su jaki i snažni potvrđuje kupnja Jaguara i Land Rovera za koje su keširali 2,3 milijuna dolara.
Dolazak svježeg azijskog kapitala u posrnule europke tvrtke možda se čini kao dar s neba, no kakve će to kasnije imati posljedice tek treba vidjeti. Prema nekim analitičarima s vremenom bi se opasno mogao narušiti ekonomski balans i odnosi snaga u auto industriji. Zastrašujuće, ali i obeshrabrijuće zvuće brojke o više od 47 milijuna proizvedenih vozila u Aziji u prošloj godini. Centar automobilističkog svijeta sigurno se seli na Daleki istok. Odnosi li se Nostradamusovo proročanstvo o žutoj rasi kao vladajućoj, ustvari na automobilsku kartu svijeta u skorijoj budućnosti?
TOP 5 kineskih proizvođaća
1. SAIC – Shanghai Automotive Industry Corporation
Sjedište: Šangaj
Vlasništvo: Državno
Broj godišnje proizvedenih vozila: 4,5 milijuna
Suradnja sa: VW, Chevrolet, Škoda
2. Dongfeng
Sjedište: Wuhan
Vlasništvo: Državno
Broj godišnje proizvedenih vozila: 3,5 milijuna
Suradnja sa: PSA, Honda, KIA, Nissan, Infinity, Renault
3. FAW
Sjedište: Changchun
Vlasništvo: Državno
Broj godišnje proizvedenih vozila: 2,7 milijuna
Suradnja sa: Audi, GM, Mazda, Toyota...
4. BAIC
Sjedište: Peking
Vlasništvo: Državno/Privatno
Broj godišnje proizvedenih vozila: 2,6 milijuna
Suradnja sa: Daimler, Mercedes-Benz, Hyundai
5. CHANG'AN
Sjedište: Chongqing
Vlasništvo: Državno
Broj godišnje proizvedenih vozila: 2,1 milijun
Suradnja sa: Suzuki, Mazda, Ford...
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.