Moderni automobili prepuni su raznih tehnoloških rješenja i sigurnosnih sustava koji olakšavaju vožnju, povećavaju sigurnost i smanjuju rizik od nesreća. No ne možemo se potpuno osloniti na te tehnologije i biti previše opušteni za upravljačem
Koliko ste se puta prilikom parkiranja automobila unatrag oslonili samo na zvuk bipera, ne gledajući u zaslon gdje se prikazuje slika s kamere ili kroz stražnje staklo? S vremenom se naviknete i prestanete obraćati pažnju, a tu nastaje problem s moguće opasnim posljedicama. Kamere za vožnju unatrag ugrađuju se na gotovo sve nove automobile, a njihova svrha je olakšati vožnju u rikverc i spriječiti nezgode. Ovo je samo jedan primjer kako tehnologija utječe na vozače. Mnogi vozači nisu svjesni granica tehnologije i rizika koje ona donosi, a jedno od brojnih istraživanja na tu temu pokazalo je kako je jedan od pet vozača zbog prevelika oslanjanja na tehnologiju doživio nesreću.
Ljudski mozak olako prepušta te sitne zadatke tehnologijama koje nas okružuju pa s pravom možemo biti zabrinuti zbog onoga čemu autoindustrija teži – potpuno autonomnoj vožnji. Može li nas tehnologija koja je osmišljena da nas zaštiti od naših propusta učiniti još pasivnijima i manje pažljivima? I dok razvoj tehnologije u automobilima rapidno raste i stalno se smišljaju novi ili unaprjeđuju postojeći sustavi, manje se govori o tome kako istovremeno najsloženiji programirani sustav u vozilu nazaduje – mozak čovjeka u ulozi vozača. Za vožnje naš je mozak u gotovo stalnoj budnosti, no prepustimo li upravljač nekomu ili nečemu, ta budnost i koncentracija lako padaju. O tome govori i nekoliko nesreća koje su se desile Teslinim automobilima dok su vozili s uključenim autopilotom. Integriranje sigurnosnih tehnologija u jednomu kontekstu rezultira neželjenim nesrećama u drugomu.
Računalo će uvijek nadmašiti ljudski mozak kada je riječ o brzini rješavanja problema, no mozak je kompleksniji u sposobnosti da odredi prioritete iz svih pristiglih informacija koje dolaze s više strana. Ako jedan input postane manje bitan, naš kognitivni sustav svoju pažnju usmjerava na sljedeći važniji input, a to je u današnje vrijeme najčešće smartphone, koji mnogi vole koristiti dok upravljaju automobilom. Nasreću i dalje su na našim cestama u velikom broju prisutni automobili s jednom specifičnom tehnologijom, koja može itekako poboljšati koncentriranost vozača umjesto da ju smanji. To je ručni mjenjač. Automobil s ručnim mjenjačem i papučicom spojke zahtijeva korištenje sva četiri uda pa znatno otežava druge radnje i zanimacije za vožnje. To osobito dolazi do izražaja u gradskoj vožnji, gdje vozač može bezbroj puta mijenjati stupnjeve prijenosa i za najobičnije vožnje do obližnje trgovine.
Nažalost, prodaja automobila s ručnim mjenjačem pada, a neki proizvođači na neka tržišta već plasiraju isključivo automobile s ručnim mjenjačem. Živimo u ubrzanome modernom dobu, kad svi jure za svojim obvezama i misli su nam uglavnom uvijek na nekomu drugom mjestu. Toj ležernosti pogoduju i sofisticirane tehnologije koje su integrirane u automobile ne bi li učinile vožnju sigurnijom. No mozak cijele operacije i dalje je čovjek, a toga mora biti svjestan svaki vozač koji sjeda za upravljač. Tehnologije su tu samo da nam olakšaju ulogu vozača, a ne da ju potpuno preuzmu. Barem ne još.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.