Početna Magazin 1208 pregleda

Koliko nas tehnologije u autima zapravo ometaju

FOTO: Tech Republic

Moderni automobili prepuni su raznih tehnoloških rješenja i sigurnosnih sustava koji olakšavaju vožnju, povećavaju sigurnost i smanjuju rizik od nesreća. No ne možemo se potpuno osloniti na te tehnologije i biti previše opušteni za upravljačem

Nova kamera za vožnju unatrag | Author: Ford foto: Ford

Koliko ste se puta prilikom parkiranja automobila unatrag oslonili samo na zvuk bipera, ne gledajući u zaslon gdje se prikazuje slika s kamere ili kroz stražnje staklo? S vremenom se naviknete i prestanete obraćati pažnju, a tu nastaje problem s moguće opasnim posljedicama. Kamere za vožnju unatrag ugrađuju se na gotovo sve nove automobile, a njihova svrha je olakšati vožnju u rikverc i spriječiti nezgode. Ovo je samo jedan primjer kako tehnologija utječe na vozače. Mnogi vozači nisu svjesni granica tehnologije i rizika koje ona donosi, a jedno od brojnih istraživanja na tu temu pokazalo je kako je jedan od pet vozača zbog prevelika oslanjanja na tehnologiju doživio nesreću.

Ilustracija - nesreća | Author: St George News foto: St George News

Ljudski mozak olako prepušta te sitne zadatke tehnologijama koje nas okružuju pa s pravom možemo biti zabrinuti zbog onoga čemu autoindustrija teži – potpuno autonomnoj vožnji. Može li nas tehnologija koja je osmišljena da nas zaštiti od naših propusta učiniti još pasivnijima i manje pažljivima? I dok razvoj tehnologije u automobilima rapidno raste i stalno se smišljaju novi ili unaprjeđuju postojeći sustavi, manje se govori o tome kako istovremeno najsloženiji programirani sustav u vozilu nazaduje – mozak čovjeka u ulozi vozača. Za vožnje naš je mozak u gotovo stalnoj budnosti, no prepustimo li upravljač nekomu ili nečemu, ta budnost i koncentracija lako padaju. O tome govori i nekoliko nesreća koje su se desile Teslinim automobilima dok su vozili s uključenim autopilotom. Integriranje sigurnosnih tehnologija u jednomu kontekstu rezultira neželjenim nesrećama u drugomu.

Mobitel u vožnji | Author: Igor Kralj/PIXSELL foto: Igor Kralj/PIXSELL

Računalo će uvijek nadmašiti ljudski mozak kada je riječ o brzini rješavanja problema, no mozak je kompleksniji u sposobnosti da odredi prioritete iz svih pristiglih informacija koje dolaze s više strana. Ako jedan input postane manje bitan, naš kognitivni sustav svoju pažnju usmjerava na sljedeći važniji input, a to je u današnje vrijeme najčešće smartphone, koji mnogi vole koristiti dok upravljaju automobilom. Nasreću i dalje su na našim cestama u velikom broju prisutni automobili s jednom specifičnom tehnologijom, koja može itekako poboljšati koncentriranost vozača umjesto da ju smanji. To je ručni mjenjač. Automobil s ručnim mjenjačem i papučicom spojke zahtijeva korištenje sva četiri uda pa znatno otežava druge radnje i zanimacije za vožnje. To osobito dolazi do izražaja u gradskoj vožnji, gdje vozač može bezbroj puta mijenjati stupnjeve prijenosa i za najobičnije vožnje do obližnje trgovine.

Novi BMW M3 će možda imati ručni mjenjač u ponudi | Author: BMW foto: BMW

Nažalost, prodaja automobila s ručnim mjenjačem pada, a neki proizvođači na neka tržišta već plasiraju isključivo automobile s ručnim mjenjačem. Živimo u ubrzanome modernom dobu, kad svi jure za svojim obvezama i misli su nam uglavnom uvijek na nekomu drugom mjestu. Toj ležernosti pogoduju i sofisticirane tehnologije koje su integrirane u automobile ne bi li učinile vožnju sigurnijom. No mozak cijele operacije i dalje je čovjek, a toga mora biti svjestan svaki vozač koji sjeda za upravljač. Tehnologije su tu samo da nam olakšaju ulogu vozača, a ne da ju potpuno preuzmu. Barem ne još.

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.