U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je Peugeot koji je uvijek bio u sjeni, no ipak je ostvario ogroman uspjeh i proizvodi se još i danas!
Kad govorimo o Peugeotovim legendarnim modelima nekako nam an pamet uvijek padaju manji automobili, primjerice 205 ili čak 206, no rijetko tko se sjeti automobila koji je također ostvario ogroman tržišni uspjeh i ušao u automobilske legende - Peugeot 405. Zbog toga je ovaj auto idealan kandidat za rubriku "SJEĆATE LI GA SE?".
Ideja za Peugeot 405 je nastala krajem teških 1970-ih godina. Bila su to prilično teška vremena za automobilsku industriju, vrijeme procvata je je davno završeno, a kupce i proizvođače su u realnost vratile brojne naftne krize i velika ekonomska kriza u većini svijeta. I Peugeot je imao velikih poslovnih problema nakon preuzimanja Citroena 1974. i Chryslerovog europskog odjela s markama Simca i Talbot. Ipak se odlučilo da projekt D60, iz kojeg će kasnije nastati 405, ide dalje.
Fokus je bio na optimizaciji troškova, što je postignuto dijeljenjem platforme. D60 je stoga razvijen na temelju Citroena BX, najnovijeg i najperspektivnijeg modela u Peugeot-Citroën grupaciji i opremljen četverocilindričnim motorima iz PSA-ove obitelji XU. BX se pojavio 1982., a godinu dana kasnije mali 205, čiji je bombastičan uspjeh spasio marku Peugeot. Tako se otvorio put i za 405.
Za dizajn 405-ice bio je zadužen kultni talijanski studio Pininfarina. Auto je debitirao u srpnju 1987. i bio je klasična limuzina ravnih i vrlo elegantnih linija, međuosovinskog razmaka od 2,67 metara i najveće duljine od nešto više od 4,40 metara. Godinu dana kasnije predstavljen je i karavanski 405 Break. Peugeot 405 je odmah naišao na dobar odaziv kupaca i struke, osvojio je brojne nagrade a 1988. godine je proglašen Europskim automobilom godine.
Što se motorizacije tiče, na početku se kupcima nudilo pet benzinskih motora. Osnovni 1,4 je imao 64 KS, 1,6 motor je razvijao 92 KS, a tu su bila i tri 1,9 motora koji su razvijali 107 KS s rasplinjačem, 130 KS s elektronskim ubrizgavanjem i 160 KS kao moderni 16V. Ubrzo su u ponudu dodana i dva dizelska motora: atmosferski 1,9 s 80 KS i 1,8 Turbo s 92 KS. Nudile su se tri razine opreme GL, GR i SR, a top verzija sa 160 KS dobila je oznaku Mi16.
Sve varijante 405 proizvedene u prvih nekoliko godina imale su ručni mjenjač, automatski je tek kasnije postao dostupan na 1.9 benzincu sa 110 KS. Peugeot je također ponudio verziju s pogonom na sve kotače koji je preuzet s Citroëna BX 1.9 4x4. Modeli s 4x4 pogonom zvali su se 405 GR X4 i SR X4, oba s 1.9 motorom od 110 KS, a kasnije je pogon na sve kotače dobio i Mi16 X4 s motorom od 160 KS.
Već nakon tri godine na tržištu 405 se počeo drastično mijenjati. Prvo su 1990. prilagođeni svi motori kako bi bili u skladu s novim propisima o zaštiti okoliša. Nakon toga uslijedila su dva redizajna, 1991. i 1992. godine. Prvi redizajn se odnosio na unutrašnjost s raznim detaljima uključujući dizajn upravljača i nekih kontrola, a usporedo s njim stigle su i luksuzne STi verzije opremljene električnim kožnim sjedalima, novim aluminijskim naplatcima i drugim dodacima. Drugi redizajn se više odnosio na vanjski dizajn, s naglaskom na stražnji dio automobila i na motore koji su svi dobili elektronsko ubrizgavanje. Osnovni 1,4 motor sada je razvijao 75 KS, a stigao je i novi 1,8i sa 101 KS. Verzija Mi16 dobila je novi 2-litreni motor, ali mu je snaga smanjena na 152 KS, dok je 1.8 turbodizelaš povećan na 1,9 litara i 92 KS.
Top model i san svih ljubitelja Peugeota ali i drugih vozača postao je 1992. godine 405 T16, koji je bio opremljen 2-litrenim 16V turbo motorom. Imao je Garrett turbo s podesivom geometrijom i vodeno hlađenim intercoolerom i sekvencijalnim Magneti-Marelli AP ubrizgavanjem. 2,0-litreni motor isporučivao je 196 KS do čak 220 KS uz overboost funkciju. Unutrašnjost od alcantare, stalni pogon na sve kotače i blokada diferencijala bile su samo neke od odlika ovog modela. Automobil je u Njemačkoj koštao oko 60.000 maraka što je u to doba bilo zaista jako mnogo pa je prodaja bila skromna. Peugeot je seriju ograničio na 1000 primjeraka za kupce i dodatnih 46 primjeraka koji su predani francuskoj policiji.
Trkaća verzija 405 T16 bila je vrlo uspješna i sveprisutna na brojnim utrkama diljem svijeta. Dominirao je relijem Pariz-Dakar od 1987. do 1990. godine, a 1988. osvojio je i legendarni Pikes Peak. Dok su verzije za Dakar imale oko 400 KS, ova za Pikes Peak razvijala je čak 600 KS!
Možda najimpresivnija karakteristika Peugeota 405 je njegovo trajanje na tržištu. Godine 1995. ga je zamijenio 406, no 405 se nastavio proizvoditi u Europi do 1997. i prodavati na nekim siromašnijim tržištima. Paralelno se proizvodio u mnogim drugim državama svijeta. Od 1987. do 2002. izlazio je iz pogona u Zimbabweu, od 1992. do 2000. se proizvodio u Argentini, od 1992. do 2013. u Egiptu, a najimpresivniju karijeru je ostvario u Iranu gdje je njegova proizvodnja trajala 30 godina, od 1992. do 2022. godine. Nevjerojatno, ali proizvodi se i danas i to u Azerbejdžanu (slika ispod). što njegovu karijeru zaokružuje na trenutno 36 godina te ga čini jednim od najdugovječnijih modela svih vremena. Do danas je širom svijeta ukupno proizvedeno više od 2,5 milijuna Peugeota 405.
U Hrvatskoj je 405 imao solidnu prodaju, koliko je to bilo moguće u teška ratna vremena. Bio je jedan od najbolje prodavanih automobila srednje klase, a na cestama se zadržao jako dugo, no danas je egzotična pojava. Povremeno se neki primjerak nađe u oglasima dostupan za prodaju i uglavnom je riječ o sportskim Mi16 verzijama čije cijene u dobrom stanju mogu doseći od 10.000 do 20.000 eura. T16 je postao kolekcionarski automobil i rijetki primjerci koji su preživjeli lako postižu cijene od 30.000 eura na više.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.