Početna Magazin 1806 pregleda

Renault 19: Bestseler koji se nije dao u penziju

FOTO: Renault

U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je automobil koji je svojedobno bio ogroman hit u Hrvatskoj, no danas ga je teško vidjeti na cestama

Znate za njih, ali ste ih nekako i zaboravili. Ovi automobili obilježili su našu prošlost, neki od njih su svojedobno bili i vrlo uspješni, no istodobno toliko neupadljivi da su brzo zaboravljeni. U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" podsjećamo vas na automobile koje ipak ne bismo trebali prepustiti zaboravu. Iz ovog ili onog razloga...

Renault 19 predstavljen 1988. godine bio je jedan od najvećih poslovnih uspjeha Renaulta. Prodavao se odlično diljem Europe, ali i u Hrvatskoj. Francuski proizvođač automobila proizveo je ukupno 3,2 milijuna primjeraka kompaktnog modela do 2000. godine, kada je proizvodnja konačno završena. No do danas je gotovo zaboravljen i rijetko ga možete vidjeti na cestama. Idealan kandidat za našu rubriku "SJEĆATE LI GA SE?".

SJEĆATE LI GA SE? Citroën Visa: Čudnovati mališan kojeg su mnogi obožavali

Renault je imao velika očekivanja od svojeg kompaktnog modela. Svojedobno je uložio čak oko milijardu eura (preračunato) u razvoj i proizvodnju Renaulta 19. Bio je to tada ogroman novac, većina usporedivih konkurenata koštala je svoje proizvođače trećinu ili manje tog iznosa, no Renault nije htio ništa prepustiti slučaju kod modela koji je trebao zamijeniti modele 9 i 11.

Author: Renault foto: Renault

Razvojni rad na Renaultu 19 započeo je u studenom 1983. godine.Ovisno o izvedbi auto je nosio različita kodna imena: B53 za petera vrata, C53 za troja vrata, L53 za limuzinu Chamade i D53 za kabriolet. Proizvođač je za dizajn angažirao talijansku dizajnersku zvijezdu Giorgetta Giugiara. Popularni dizajner je dizajnirao jednostavnu, aerodinamički sofisticiranu karoseriju s blagim klinastim oblikom i koeficijentom otpora od 0,31 što je tada bilo vrlo dobro. Nakon osam mjeseci završen je dizajn karoserije, a nakon trinaest mjeseci razvoja bila je gotova i unutrašnjost. No Renault nije stao na tome. Dok je vanjski oblik ostao prilično vjeran prvoj ideji, unutrašnjost je unaprjeđivana i mijenjana sve do travnja 1986. godine. 

Author: Renault foto: Renault

Nije se štedjelo ni na testiranjima. Testna vozila su prešla oko 7,5 milijuna kilometara, a kako bi krajnji proizvod bio vrhunski proizvodnja je postavljena prema japanskim standardima kvalitete. Štedljivi motori relativno velikog okretnog momenta, te detalji poput velikog prtljažnika s asimetrično preklopivim naslonom stražnjih sjedala, što je tada još bila prava rijetkost, bili su dodatni prodajni aduti modela 19. Osim toga, Renault 19 je bio prilično dobro zaštićen od hrđe koja je u to doba još uvijek bila velika boljka mnogih automobila. 

Author: Renault foto: Renault

Renault 19 je na tržište u Francuskoj stigao u ljeto 1988. godine, a u ostatak Europe je uveden tijekom 1989. godine. Ubrzo nakon toga prvi primjerci stižu i na naše područje. U rujnu 1989. uslijedila je limuzinska verzija Chamade koja će kasnije postati vrlo popularna u istočnom dijelu Europe. 

Author: Renault foto: Renault

Renault 19 je ubrzo postao veliki prodajni hit. Primjerice, u Njemačkoj je od 1990. do 1994. bio najprodavaniji uvozni automobil, s oko 100.000 prodanih primjeraka godišnje. Za usporedbu, danas bi s tim brojkama bio ukupno najprodavaniji novi auto u Njemačkoj. Još jedan kuriozitet iz Njemačke. U saveznim državama svježe pripojene Istočne Njemačke bio je prodavaniji čak i od Golfa. Automobil je osvojio i mnoge nagrade: između ostalog bio je proglašen automobilom godine u Njemačkoj, Španjolskoj i Argentini. Na nagradu u Njemačkoj su Francuzi bili posebno ponosni jer rijetko su je osvajali auti koji nisu bili Njemački. 

SJEĆATE LI GA SE? Škoda Favorit: Auto koji je "motorizirao" Hrvatsku

Kako bi se zadovoljila velika potražnje Renault je Megane tijekom karijere proizvodio u svojim tvornicama u Francuskoj, Belgiji, Španjolskoj, Turskoj, Portugalu, Brazilu, Argentini i Kolumbiji. Godine 1992. automobil je prošao kroz redizajn u kojem su mu osjetno promijenjeni prednji is stražnji dio, ali i unutrašnjost. 

Author: Renault foto: Renault

Jedan od velikih Aduta 19-ice bila je široka ponuda. Osim čak četiri karoserijske varijante, ovisno o tržištu i modelskoj godini nudio se niz benzinskih i dizelskih motora snage 55 do 140 KS. Kupci su mogli birati iz široke palete boja, a tu je bila mnogo različitih paketa opreme, od kojih su u Hrvatsku dolazili uglavnom oni skromniji, jer su to kupci tražili zbog manje cijene. 

Author: Renault foto: Renault

U Hrvatskoj je Renault 19 svoju najveću popularnost doživio tijekom devedesetih, a nikako se nije "dao u mirovinu". Dok je prodaja na zapadu Europe zaustavljena 1996. godine, dolaskom Meganea, u Hrvatskoj se Renault 19 dosta uspješno nastavio prodavati sve do 2000. godine. Modeli od 1996. do 2000. dolazili su iz tvornice Renauta u Turskoj iz koje su se izvozili na siromašnija europska tržišta kao (mnogo) jeftinija alternativa Meganeu. Cijena Renaulta 19 je u to vrijeme u Hrvatskoj bila na razini cijene Clia pa je jasno da su kupci itekako "zagrizli". 

Author: Renault foto: Renault

Renault 19 je bio velika zvijezda, no sada dolazimo i do toga zašto je nakon takve karijere završio u rubrici "SJEĆATE LI GA SE?", a ne među legendama automobilske povijesti. Kao mnogi drugi modeli on je on je bio zvijezda koja je zasjala brzo i sjajno ali se brzo i ugasila. Dok ćete Renault 19 danas teško vidjeti na cesti, Golfova 3 i 4 koji su se proizvodili za vrijeme njegove karijere ima na obilje i na cestama i u oglasnicima. Iako je Renault uložio pravo bogatstvo u model 19 na kraju se nije pokazao previše kvalitetnim. Nije imao nekih izraženih boljki, ali se jednostavno nije pokazao toliko dugotrajnim kao primjerice neki japanski ili njemački modeli. 

Author: Renault foto: Renault

Renault 19 bio je posljednji model ove marke koji je umjesto imena imao brojku. Tako je zatvorio jedno dugo razdoblje Renaultove povijesti. Dio njega nastavio je živjeti i u Meganeu koji je u pogledu komercijalnog uspjeha ali i kvalitete otišao još dalje. Naime, rijetki znaju da je prvi Megane koristio platformu i velikim dijelom ovjes iz modela 19.

Author: Renault foto: Renault

U hrvatskim oglasnicima danas Renault 19 možete naći vrlo rijetko. U vrijeme pisanja ovog teksta nudio se samo jedan. Vrijednost im je od oko 1000 eura, dok se za dobro očuvane sportske primjerke s najsnažnijim 1.8 16V motorom može se utržiti i oko 5000 eura. Ovi modeli su postali vrlo rijetki, a ljubitelji Renaulta ih cijene jer su bili odlični sportski auti i uz 5 Turbo postavili temelje onoga što će kasnije postati Renault R.S. odjel. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.