Zgroženi praksom neobjavljivanja popisa najtežih sijača smrti na cestama Udruga obitelji stradalih u prometu najavila borbu za njihovim razotkrivanjem
Čim prekoračimo kućni prag postajemo sudionici u prometu. Vođeni pogodnostima koje nam pruža, potiskujemo njegovu crnu stranu i mogućnost da budemo žrtve. To je donekle dobro, otklanjamo strah, ali mnogi s njim i svijest o odgovornosti i mogućim dalekosežnim posljedicama. Srećom, istodobno s ekstremno brzim povećanjem prometa apsolutno se smanjuje broj njegovih žrtava. Na sveopću i radost onih koji brinu o donošenju i sprovođenju mjera sigurnosti. Tisuće mrtvih na cestama su - statistika. A teška prometna nesreća i smrt jednoga i svakoga čovjeka je drama nekoliko ljudi. Božidar Celjak je i danas u zatvoru. U svoj Pustodol Začretski taj 52-godišnjak samo povremeno dođe na slobodni vikend. Osuđen je u lipnju 2010. na Općinskome sudu u Zaboku na šest i pol godina zatvora. Izrečena mu je i trajna, odnosno doživotna sigurnosna mjera oduzimanja prava na upravljanje motornim vozilima, zbog izazivanja prometne nesreće sa smrtnom posljedicom.
Njegova susjeda Nada Krznar (78) pokopana je na mjesnome groblju u veljači te godine. Pregazio ju je Božidar kada se vraćala iz crkve. Još dvije žene bile su ozlijeđene. Nije im pomogao, nego se odvezao kući, gdje ga je policija kasnije uhitila. Bio je pijan, sa 1.47 promila alkohola u krvi.
Zbog birokratskih prepreka ne postoji evidencija prometnih prijestupnika s najtežom kaznom, a javnost barata tek s imenima Božidara Celjak iz Pustodola Začretskog i Drage Lovrića iz Lekenika
Na groblju je pokopan još jedan njegov susjed – Stjepan Huisa. I njega je pregazio Božidar. Tri godine ranije. Tada mu čak nije bila izrečena zabrana upravljanja motornim vozilima. Dobio je uvjetnu kaznu od dvije godine s rokom kušnje od pet godina. Za drugu je osuđen na pet godina, pa su mu kazne objedinjene na šest i pol godina zatvora.. Je li mogao dobiti i više, pitali su se i javnost i nadležni. Kako se bliži dan njegova izlaska iz zatvora mnogi se pitaju hoće li Božidar opet sjesti za upravljač. Bez obzira na izrečenu kaznu trajne zabrane, ta mogućnost postoji.
Po zakonskim odredbama, važećim od siječnja 2013., zabrana upravljanja motornim vozilom ne može trajati kraće od jedne ni dulje od pet godina. No, može se izreći i doživotno, kada se s obzirom na ranija počiniteljeva teška kršenja prometnih propisa može očekivati da će i nakon proteka najdužeg roka od pet godina postojati opasnost da počinitelj ponovno počini kazneno djelo protiv sigurnosti prometa. Utvrdi li sud povodom prijedloga osuđenika da po isteku tih pet godina opasnost više ne postoji, ukinut će zabranu. Osuđenik može ponoviti prijedlog, ali ne prije proteka jedne godine od zadnjeg preispitivanja. Po ukidanju zabrane počinitelj mora ponovno polagati vozački ispit.
Koliko je u nešto manje od dvije godine izrečeno takvih presuda? Svaka potraga za takvom statistikom je uzaludna. Ravnateljstvo policije potvrdilo nam je da nemaju statistiku s povratnim informacijama iz Ministartsva pravosuđa, a to nam Ministarstvo još nije odgovorilo na poslani upit. Pa se onda pitamo: kako se donose i mijenjaju takve zakonske odredbe, ako se nema uvida u njihovu efikasnost u praksi, ako ne postoji statistika?
U razdoblju neovisnosti, od 1991. do danas u prometu je u Hrvatskoj smrtno stradalo više od 16.900 ljudi. Toliko stanovnika imaju Rovinj, Makarska, Dugo Selo
Na to je ukazala i Udruga obitelji stradalih u prometu. Nepostojanje precizne sudske statistike u području kaznenih djela iz prometa, navode njezini članovi već godinama, onemogućuje točan uvid u postojeću sudsku praksu, pa je predloženo da se počne stvarati baza podataka koja bi se mogla koristiti i u znanstvenim istraživanjima. Predloženo je i to da se u kazneni zakon unese nova odredba kojom bi se vozačima – recidivistima koji po drugi puta budu proglašeni krivima za izazivanje kaznenog djela iz prometa sa smrtnom posljedicom ili trajnim invaliditetom, obvezno izrekne trajna zabrana upravljanja svim kategorijama motornih vozila. Također je predloženo da se o pravomoćnim sudskim presudama iz kaznenih djela u prometu izvještaji šalju MUP-u, kako bi mogli imati uvid u krajnji ishod, kao i u slučajevima odluka prekršajnih sudova. Upravo zbog tako loše statistike mediji su Božidara s početka našega teksta bili proglasili prvom osobom u Hrvatskoj, kojoj je trajno zabranjeno upravljanje motornim vozilima. No,, vratimo se u 2008. godinu. I tada su mediji jednu osobu proglasili prvom u Hrvatskoj, kojoj je izrečena takva kazna. Donio ju je u ožujku Općinski sud u Sisku.
Najveći problem su oni koji opetovano krše propise i izazivaju nesreće, prema neslužbenim evidencijama; njih samo 3000 učini i više od 50% svih prekršaja
U istome mjesecu 2007. Drago Lovrić, tada 40-godišnjak s područja Lekenika, s 2,19 promila alkohola u krvi jurio je BMW-om 130 kilometara na sat i usmrtio mladi bračni par Gavran. Dvadesetosmogodišnji Arijana i Marijan bili su, nekoliko godina ranije, doselili u sisačko naselje Caprag, u potrazi za boljim životom. Posegnuli su čak iz Vareša kod Sarajeva. Njihove nade i snove ugasio je vozač Lovrić, na cesti Sisak-Zagreb, u mjestu Vukojevac. Nakon udara Lovrićeva BMW-a, Golf s mladim bračnim parom od siline udarca zarotirao se na cesti i u tom je trenutku na njih naletio Ford karavan, zagrebačkih registarskih oznaka, koji je vozio u smjeru Zagreba. U Fordu je bilo i dvoje djece koja su, kao i vozač Forda, lakše ozlijeđeni.
Nazvasmo Lovrića vozačem, ali on to, ustvari – nije bio. Odnosno, nikada nije položio vozački ispit, a, priznao je na sudu, vozio je od svoje 18. godine. I činio prekršaje. Policija je njegove prekršajne prijave uredno predavala Općinskome sudu. Dakle, Lovriću nije mogla biti oduzeta vozačka dozvola, jer je nije niti imao. Ali, osim novčanih kazni moglo mu se doživotno zabraniti polaganje vozačkoga ispita. Nažalost, to je učinjeno tek godinu nakon strašne tragedije. Dobio je i četiri godine zatvora. Ta presuda izrečena je, ustvari, kao vid prevencije, pravosuđe je njome 'pokazalo zube' neodgovornim vozačima. Ali, da je, u suradnji s policijom, "zagrizlo" do kraja, stanje na prometnicama bilo bi mnogo bolje. Misli li još netko da je to dobro?
Predsjednik Udruge obitelji osoba stradalih u prometu Nebojša Čelica kaže:
- Smrt u prometu nije prirodna pojava, to je nasilna smrt i kao takvu ne možemo je mirno prihvatiti. Javnost je potrebno senzibilizirati na žrtve prometnih nesreća i tako spasiti nečije živote!
Taj neumorni borac za zaštitu sudionika u prometu i prava obitelji smrtno stradalih otac je djevojke koja je poginula na pješačkome prijelazu u Zagrebu. Mladić koji ju je usmrtio Grand Cherokeejem pravomoćno je osuđen. Dobio je simboličnu kaznu, gotovo oprost. U tome i mnogim sličnim slučajevima sudske prakse mnogi spominju korupciju. Ali, činjenica je da se oko prometnih kaznenih djela već desetljećima vode polemike među pravnim teoretičarima i praktičarima. Uostalom - rješenje problema sigurnosti cestovnoga prometa ne može se prioritetno tražiti u oblasti prekršajnih o kaznenih zakona, jer je to i tejnički sociološki, i civilizacijski i kulturološki, dakle općedruštveni problem.
ONI ĆE PONOVNO VOZITI
1. Tomislav Horvatinčić - smrt 4 osoba u 3 nezgode
• 1980. usmrtio na pješačkom prijelazu Mandu Vučković i teško ozlijedio njenu kćer
• 1989. na Aleji Bologne izazvao nesreću prebrzom vožnjom u kojoj je poginula Nada Petrović – istraga obustavljena
• 2008. Kraj Bregane lakše ozlijedio obitelj iz Sv. Nedjelje
• od 1999. do 2011. počinio čak 31 prekršaj – nije ostao bez vozačke
• 2011. teška nesreća primoštenskom akvatoriju u kojoj je tradao bračni par Francesco Salpietro i Mariela Patelli
2. Miljenko Stričak - smrt 4 osobe u 1 nezgodi
• 2006. stravična nesreća u tunelu Ledenik – osuđen na 7 godina I 10 mjeseci za smrt Jadranke Matešić-Marković (45), njezina 11-godišnjeg sina Mihael, te Zdenke (49) i Ines Kuhte (15)
• Zabranjeno mu 5 godina upravljati C i E kategorijom – ne i A – B…
3. Mario Petek - smrt 2 osobe u 2 nezgode
• 2002. skrivio prometnu nezgodu u kojoj je smrtno stradao Goran Čolić – uvjetno kažnjen
• 2009. Pod utjecajem alkohola samo 200 metera dalje od prve nesreće usmrti Dražena Bočkog
• prijevremena pušten iz zatvora i ima mogućnost upravljanja vozilima
4. Zdravko Zvjerković -smrt 2 osobe u 1 nesreći
• 2006. na cesti u Čajkovićima Yugom usmrtio motociklistu Damira Jusića i pješaka Ivana Curića
• osuđen na osam godina zatvora. Danas smije upravljati motornim vozilima
5. Radimir Čačić - smrt 2 osobe u 1 nesreći
• 2010. Izazvao na mađarskoj auto cesti nesreću u kojoj je poginulo dvoje ljudi
• osuđen na 22 mjeseca zatvora, zapriječena mjera privremenog upravljanja vozilima B kategorije
• pušten uvjetno na slobodu nakon izdržane 1/2 kazne
• od 1974. do 2013. zabilježen kao opetovani prekršitelj - ponovo će voziti
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.