Motorno ulje i uljni filtar treba promijeniti jednom godišnje ili nakon svakih 15 tisuća kilometara, jer tako se može očuvati dugotrajnost i miran rad motora
Motorno ulje vrlo je važna stavka u svakom automobilu. Pravilan rad motora ne može se ni zamisliti bez djelotvornoga podmazivanja, jer bi se sve komponente puno brže trošile i motor bi bio znatno bučniji. Sustav podmazivanja motora mora dati dovoljnu količinu ulja pod određenim tlakom.
Zadaće ulja su sljedeće:
1. podmazuje – smanjuje trenje i trošenje kliznih površina te gubitak energije
2. hladi – odvodi toplinu s kliznih površina i dijelova koji se ne mogu hladiti zrakom ili rashladnom tekućinom pa tako sprječava pregrijavanje
3. brtvi – pomaže brtvljenju klipnih prstena
4. čisti – odnosi talog, metalne opiljke i produkte izgaranja ili ih razlaže u motoru neškodljive tvari
5. štiti od korozije – stvara zaštitni sloj oko komponenata pa sprječava koroziju
6. prigušuje šumove i vibracije – uljni film djeluje kao prigušivač šumova i vibracija
Uloge motornih ulja su, prema tome, prilično važne pa bi se svaki vozač morao pobrinuti da koristi svježe ulje, ako želi održati dugotrajnost i miran rad svojeg automobila.
Ulje i uljnoi filtar u pravilu bi trebalo promijeniti jednom godišnje ili nakon svakih 15 tisuća kilometara, iako mnogi stručnjaci tvrde da su dobra sada 'long-life' ulja koja se mijenjaju svakih 35 do 50 tisuća kilometara.
Takve promjene ulja bi trebale kratkočno smanjiti operativne troškove vozila, ali istina je da ušteda prilikom rjeđih izmjena ulja nije velika. Rjeđe izmjene ulja mogu naštetiti komponentama u motoru, a s obzirom na to da se u posljednjih nekoliko godina složenost motora povećala, samim time su značajno porasli troškovi njihova servisiranja i popravaka.
Američko društvo automobilskih inženjera (SAE) utvrdilo je klase viskoznosti da bi se olakšao izbor motornih ulja za različita temperaturna područja. Tako je za osobna vozila najbolje odabrati ulje koje ima veći raspon viskoznosti, kao što je multigradno ulje koje možete prepoznati po oznakama poput 10W-40.
Oznake SAE 20, 30, 40 ili 50 pokazuju kakva su svojstva ulja po pitanju viskoznosti pri 100 °C, a oznake SAE 5 W, 10 W i 20 W kazuju kakva su im svojstva pri -18 °C. Ti razredi viskoznosti naravno daju podatak o gustoći ulja, a manje brojke znače rjeđe ulje.
Multigradna ulja su motorna ulja s visokim indeksom viskoznosti, koja pokrivaju više nego jedan 'razred' viskoznosti pa ih ima s različitim rasponima, kao što su SAE 10W-30, 20W-50, 15W-50, itd. Ona su dovoljno tekuća da i zimi omogućavaju uredan rad hladnoga motora, a usprkos tomu dobro podmazuju i pri visokim temperaturama, jer zadržavaju dovoljno viskoznosti.
Bez obzira na to, može se kupiti ulje koje ima dobar termalni raspon, ali je loše kvalitete. Kada govorimo o kvaliteti, onda ćemo gledati drugu oznaku na uljima, a to je CCMC, API ili MIL.
U Hrvatskoj se najčešće koristi oznaka API, što je skraćenica za American Petroleum Institute. Oznaka izgleda kao API Sx ili API Cx, a iza znaka x krije se slovo te, u pravilu, što je slovo 'veće', odnosno ima veći broj po abecednome redu, to je ulje kvalitetnije.
Kada se gledaju takve oznake, treba obratiti pažnju na to da su slovom S označena ulja za benzinske Otto motore, a slovom C označenas u ulja za dizelske motore. Tako ulja za benzinske motore uz oznaku S imaju slova od A do L, gdje je L najkvalitetnije, a ulja za dizelaše uz slovo C imaju oznake od A do G, gdje je G najkvalitetnije ulje.
Prije više od trideset godina koristila su se motorna ulja na mineralnoj bazi, najčešće viskoznosti 15W-40, prije dvadeset i manje godina dominirala su motorna ulja na polusintetičkoj bazi, najčešće viskoznosti 10W-40, a danas se u najnovijim motorima koriste motorna ulja proizvedena na sintetičkoj bazi, s time da je najpopularnija viskoznost 5W-30.
Tehnologija se sve vrijeme usmjerava na primjenu motornih ulja s nižeom viskoznošću, jer smanjuju trenje, a tako i potrošnju goriva. No svejedno je najbolje koristiti ulje koje preporučuje proizvođač automobila za određeni motor.
Mnogi će vozači u starijim automobilima probati motorno ulje na mineralnoj bazi, iako je originalno ulje koje preporučuje proizvođač i koje je primijenjeno pri prvoj montaži, proizvedeno na polusintetičkoj bazi. Jednako tako je štetno korištenje suvremenih sintetičkih ulja u starijim motorima, jer ni u kojem slučaju to ne poboljšava performanse automobila, ni stanje njegova motora, a vrlo lako može uzrokovati ubrzano trošenje komponenata motora.
Prema tome, za odabira motornih ulja treba paziti da se odabere ulje koje preporučuje proizvođač te će vam to najčešće pisati u uputama za korištenje ili u knjižici vozila. Vrlo često će proizvođači preporučivati i određenu marku motornog ulja, ali ako niste u mogućnosti odabrati to ulje, bitno je odabrati točnu gradaciju i približno dobru kvalitetu.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.