Dizajneri automobila danas su, ustvar, dizajneri doživljaja. Kada u Francuskoj kažete "vozim elektrićni auto‟ izazivate sažaljenje jer je percepcija kako je električni auto alat i u vožnji nema zabave. A Fractal nudi novo iskustvo, nove emocije
Matthias Hossann jedan je od najboljih dizajnera automobila u svijetu. Čovjek osobitoga povjerenja Gillesa Vidala, direktora dizajna Peugeota, od 2013. je na čelu Odjela za dizajn Peugeotovih konceptnih automobila. To je veliko priznanje, jer upravo Peugeot u posljednjih nekoliko godina ima najbolje koncepte. Nažalost, serijski modeli značajno zaostaju za njima.
Karijeru je započeo 2000. praksom u Volkswagenu, po stjecanju diplome prestižnoga Starte Collegea. Potom je radio u Citroënu do prelaska u Peugeot, gdje je dosegnuo poziciju voditelja tima u kineskome studiju za dizajn u Shanghaiju.
Peugeot Fractal, predstavljen u Fankfurtu, tipično je francuski ekstravagantni koncept, dizajniran pod vodstvom Matthiasa Hossana. U usporedbi s Fractalom, konkurencija se bavi banalnim temama poput Tesle koja radi električni SUV i Porschea čiji se koncept puni jako brzo, ali sporije od običnoga automobila. Istovremeno, Hossann Fractalom prikazuje zvuk u obliku fraktala, prirodnoga fenomena ponavljanja identičnih oblika u različitim veličinama.
-Kako biste u jednoj rečenici opisali Fractal?
To je pojačalo doživljaja vožnje električnoga automobila. Kada u Francuskoj kažete "vozim elektrićni auto‟ izazivate sažaljenje jer je percepcija kako je električni auto alat i u vožnji nema zabave. U stvarnosti električni auto je neminovan sljedeći korak u razvoju automobila. Fractal nudi novo iskustvo, nove emocije. Zahvaljujući tome što je automobil tiši, doživljaj vožnje je precizniji. Primjerice, kada uključite navigaciju i sljedeće skretanje je za 300 metara, čujete zvuk koji kao da stiže iz udaljenosti 300 metara i pojačava se kako se fizički približavate skretanju. Ideja je, osim više zabave, ponuditi i preciznost.
-Danas dizajn automobila nije više samo oblikovanje predmeta?
Dizajneri automobila danas su ustvari dizajneri doživljaja. Razlog zašto klijent bira određeni brend samo je iskustvo koje želi doživjeti. Zanimljivo je što različiti proizvođači pristupaju dizajniranju električnih automobila različito. Neki dizajniraju električne automobile tako da izgledaju kao klasični, a drugi eksperimentiraju novim oblicima. Mi smo Fractalom pokušali naći zlatnu sredinu. Eksterijer je klasičan, a interijer više pokusni.
- Zašto je unutrašnjost inspirirana zvučnom komorom?
Zvuk je dio doživljaja vožnje automobila s motorom na unutrašnje izgaranje. S obzirom na to što Fractal ima električni pogon, zamalo je bešuman pa smo stoga ponudili poseban zvuk. Surađivali smo sa DJ-em Amonom Tobinom koji je dizajner zvuka, kako bi promislili i razvili zvuk električnoga automobila budućnosti. Primjerice - otvaranje i zatvaranje vrata putem mobilne aplikacije može proizvesti poseban zvuk koji postaje dio doživljaja vožnje.
-Koja je bila uloga Focala?
Blisko smo surađivali. Focal je francuska tvrtka i proizvodi visokokvalitetne zvučnike. Za nas je napravila 13 zvučnika. Nismo radili samo s Focalom, nego i sa SubPacom, novom kalifornijskom tvrtkom koja razvija taktilnu audio tehnologiju. Sjedala su od SubPacomove tkanine koja prenosi niske frekvencije zvuka direktno na tijelo i tako doživljaju zvuka dodaje fizičku dimenziju. DJ-i koriste tu tehnologiju tijekom koncerata. SubPacova tehnologija eliminira potrebu za subwooferom koji je relativno težak i stoga nepoželjan u automobilu.
-Koliko ste koristili 3D printer u izradi ovoga unikata?
3D printerom napravljeno je 80 posto Fractalovih ploha. Pogledajte upravljač! Nemoguće je postići tako tanku strukturu uobičajenim tehnologijama. Struktura sjedala također je isprintana. Iz pozicije dizajnera nova tehnologija uvijek je zanimljiva jer pruža nove mogućnosti.
- Kakva je budućnost upotrebe 3D printere u serijskim automobilima?
Postojećom tehnologijom jako ju je teško koristiti u opsegu u kojem smo ju upotrijebili na Fractalu. S druge strane, možemo zamisliti da se za serijske aute printaju neki detalji, dekoracija… Možda ćete moći otići u Peugeotov dućan i personalizirati svoj automobil.
- Što je najteže u vašemu poslu?
Najteže, ali ujedno i najzanimljivije je smišljati nove i originalne ideje. U svijetu je sve više talentiranih ljudi i konkurencija je sve veća. Radim kao dizajner za veliku tvrtku pa nisam duboko u industriji automobila. Srećom, ne moram brinuti o financijskoj strani proizvodnje automobila, koja može donijeti puno problema.
- Gdje pronalazite inspiraciju?
Imam prirodno zanimanje za vizualne umjetnosti i iskrenu opsesiju prema svemu vizualnom. Vizualno izražavanje zadovoljava moju potrebu za kreativnosti. S obzirom na svoj posao, uglavnom dizajniram predmete, to znači da puno vremena provodim slažući kompozicije, kao fotograf, primjerice.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.