Početna Tech 27540 pregleda

Je li start/stop sustav štetan za motor i koliko traje prije nego se pokvari?

FOTO: Canva

Utječu li ovakvi sustavi na trajnost motora i imaju li utjecaj na trajnost startera motora?

Automatski start/stop sustavi pomažu u smanjenju potrošnje i emisija ispušnih plinova time što gase motor dok vozilo stoji, primjerice na semaforu. No otkada su se ovakvi sustavi pojavili i postali uobičajeni u gotovo svim automobilima javila se i briga vlasnika automobila utječu li ovakvi sustavi na trajnost motora. Također, mnogi se brinu koliko su sami start/stop sustavi zapravo trajni i hoće li s njima imati nekakvih problema nakon nekoliko godina korištenja automobila.

Za početak ćemo se osvrnuti na mit o utjecaju start/stop sustava na samo trajnost pogonskog motora automobila, bilo benzinskog ili dizelskog. Mnogi tvrde da je ovaj sustav loš za motor jer podrazumijeva da se on tijekom svojeg životnog vijeka mnogo puta pokreče i gasi. To jednostavno nije točno jer modernim motorima nimalo ne smeta ako se često pokreću i gase. Oštećenja koja nastaju čestim uključivanjem i isključivanjem moguća su samo kada se motor osjetno ohladi te se maziva i tekućine u sustavu nakon novog pokretanja moraju ponovno zagrijati. Jasno je da kratko gašenje motora na semaforu neće znatno smanjiti temperaturu ulja u njemu, a i sam sustav je dizajniran tako da pokrene motor prije nego što se njegova temperatura previše smanji. Iz istog razloga start/stop sustav u principu ne radi dok se motor ne zagrije na dovoljnu temperaturu. 

Author: Canva foto: Canva

No što je sa starterom. Tu bi problemi mogli biti izraženiji jer nije isto kada se starter motora koristi dva, tri puta dnevno ili nekoliko desetaka puta. Ipak, moderni starteri za automobile opremljene start/stop sustavima namijenjeni su i predviđeni za često korištenje tako da ne biste trebali imati nikakvih problema koristite li start/stop sustav umjesto da ga držite isključenim.

Koliko su starteri ovakvih automobila izdržljivi pokazuje i primjeri iz Toyote. Faye Hadley, certificirana tehničarka ASE-a i influencerica na društvenim mrežama, podijelila je video o broju pokretanja koje će Toyota opremljena start/stop funkcijom dopustiti prije nego što se u automobilu upali "check engine" lampica koja ukazuje da je starter potrebno zamijeniti. 

@fayehadleyofficial how many starts do you think it takes to trip the DTC?! #startstop #startstopfunction #carstarter #starterreplacement #AutomotivePSA #AutoPSA #AutoDIY #CarTips #DIYTips #MechanicTips #CarMaintenance #AutoMaintenance #CarCare #femalemechanic #girlmechanic #MechanicsOfTikTok #relatable ♬ original sound - Faye

Toyotini automobili će dopustiti čak 384.000 pokretanja prije nego što se javi ova obavijest. Toliko pokretanja motora  jednako je više od 21 pokretanja svaki dan tijekom 50 godina ili ili više od 50 pokretanja svaki dan tijekom 20 godina. Naravno, to ne znači da će elektropokretači nužno izdržati toliko ciklusa, no poznavajući pedantnost inženjera Toyote vjerojatno su sigurni da je 384.000 pokretanja moguće i u praksi, kada su tu brojku ugradili u svoj sustav. 

Iako su se start/stop sustavi masovno počeli koristiti tek posljednjih desetak godina, oni nisu novi izum. Prvi start/stop sustavi pojavili su se 1970-ih na nekim modelima Toyote, a povod je bila velika naftna kriza i skok cijene goriva. Volkswagen je bio prva tvrtka koja je predstavila serijski start-stop sustav na europskom tržištu još 1983. u nekim svojim modelima poput Pola, Golfa i Passata. Motor je bilo moguće ugasiti pritiskom na tipku, a pokretao bi se pritiskom na papučicu gasa. Osamdesetih je i Fiat imao sličan sustav u Regati. No, masovan proboj start/stop sustava je uslijedio tek u 2000-tim godinama zbog nastojanja proizvođača da smanje potrošnju i emisije CO2. Prema tvrdnjama proizvođača, ovakvi sustavi mogu smanjiti potrošnju u gradskoj vožnji i do 10 posto. S obzirom na njihovu trajnost i uštedu nema nikakvog racionalnog razloga da ga ne koristite ako je automobil već opremljen njime. 

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.