Iako ponajprije poznat po električnim autima, BYD u Hrvatskoj nudi i nekoliko plug-in hibrida, a najveći, najsnažniji i najopremljeniji među njima je Seal U
Otkako su ovog proljeća stigli na hrvatsko tržište, toliko je pažnje i naslova posvećeno BYD-evim električnim modelima, poput gradskog Dolphin Surfa ili zapanjujuće brzog Seala, da je lako zaboraviti kako kineska marka nudi i nekolicinu plug-in hibrida (a još lakše da je 2008. lansirani BYD F3DM bio prvi velikoserijski PHEV).
Model Seal U, recimo, osim u potpuno električnoj, moguće je dobiti u benzinsko-električnoj izvedbi DM-i koja, ovisno o varijanti, prema WLTP-u može postići doseg vožnje do 1080 kilometara. Testirana “top” izvedba Design, međutim, nije jedna od njih, no njezinih 323 KS, pogon na sve kotače i manja od dviju baterija obećava sasvim respektabilnih 870 km kombiniranog, odnosno do 70 km električnog dosega.
Dizajn: suvremeno oblikovan, premda ne i vizualno uzbudljiv
Jedan pored drugog, električni i plug-in hibridni Seal U naizgled su identični, uz jednu razliku: DM-i inačica u sredini prednjeg dijela ima rešetke ispred povećih otvora za hlađenje četiricilindarskog benzinca. Cjelokupan dizajn približno 4,8 metara dugačkog SUV-a dovoljno je prepoznatljiv i suvremen uz poneko zanimljivo rješenje, poput bočne linije razvučene od prednjih do stražnjih svjetala, koje povezuje danas nezaobilazna LED svjetlosna traka, i moćno oblikovanog prednjeg dijela (također s LED svjetlima).
Obsidian crna boja karoserije testiranog primjerka pridonosi premium izgledu, no Time siva ili Tian plava, primjerice, bolje ističu linije. Kao što je slučaj kod ostalih modela BYD-a, sve verzije Seala U, neovisno o razini opreme ili pogonskom sklopu, dolaze s istim, srećom lijepo oblikovanim, aluminijskim kotačima (u ovom slučaju 19-inčnim).
Unutrašnjost: visoka kvaliteta, udobnost i raskošna oprema
Poput svih BYD-a, Seal U dolazi i nakrcan serijskom opremom (neovisno o tome odaberete li Boost, Comfort ili testiranu Design inačicu), pa je umjesto onoga što sve ima, puno lakše navesti što nema.
Osim toga, ističe se prilično jednostavno oblikovanim vozačkim okruženjem s tek nekolicinom fizičkih tipki, pa je za većinu funkcija potrebno prstom “gađati” male tipke/prečace na dnu ogromnog središnjeg 15,6-inčnog dodirnog zaslona, što nije jednostavno ni kada ste zaustavljeni, a kamoli u vožnji. Zaslon je i zakretan, no s obzirom na to da je smisao te funkcije upitan, ne čudi što ga BYD pomalo izbacuje iz nekih modela (poput nedavno prikazanog Atto 2 DM-i).
Softver infotainmenta dovoljno je brz i jednostavan, no definitivno je područje u kojem bi BYD trebao uložiti puno više truda za dosezanje razine europskih marki. Srećom, sustav podržava i Apple Carplay i Android Auto koji su puno poželjnija alternativa i na velikom zaslonu izgledaju odlično.
Ispred vozača je 12,3-inčni TFT zaslon, upravljač sadrži korisne fizičke tipke, a na središnjem tunelu su dva Qi bežična punjača (ispod kojih su dva od ukupno četiri USB-C priključka) i “kontrolna” površina s vrlo kvalitetno izrađenim i za korištenje ugodnim biračem mjenjača i tipkama za modove vožnje, EV/HEV mod, glasnoću audio sustava i uključivanje klime.
Upravo je kvaliteta izrade i korištenih materijala nešto što je naročito dojmljivo u Seal seriji modela: veganska koža na sjedalima, prednjoj konzoli i oblogama vrata vrlo je blizu osjećaju pod prstima koju pruža prava koža, svi spojevi i prošivi su precizni i uski te općenito prevladava dojam kakvoće i solidnosti koja nadmašuje (razumnu) cijenu vozila (pogotovo u usporedbi s nekim puno skupljim europskim markama čija kvaliteta interijera posljednjih godina opada).
Pored udobnih prednjih sjedala, stražnja su također poželjno mjesto za putovanje zbog velike prostranosti, ali i velike sjedeće površine te podesivog kuta naslona koji značajno povećava komfor na duljim putovanjima. Unatoč crnoj koži (dostupna je i smeđo-crna varijanta), serijski panoramski krov unosi dobrodošlu svjetlost, a pritom straga ne narušava prostranost za glavu.
Iza električno pokretanih vrata prtljažnika na raspolaganju je 425 litara, što nije naročito puno s obzirom na vanjske dimenzije, dok se preklapanjem stražnjih sjedala dobiva 1440 l.
Pogon: PHEV sustav je kompleksan u teoriji, impresivan u praksi
S obzirom na to da sve verzije Seala U dolaze s jednako raskošnom serijskom opremom bez ikakvih dostupnih doplata, razliku u Boost, Comfort, Design razinama zapravo čini pogonski sklop. Najviši Design koristi manju od dvije dostupne LFP baterije (18,3 umjesto 26,6 kWh), snažniju izvedbu 1,5-litrenog benzinca (130 umjesto 98 KS) i dva umjesto jednog elektromotora (204 KS sprijeda + 163 KS straga), što ovoj verziji omogućuje pogon na sve kotače. Sve navedeno također znači da ukupna snaga sustava iznosi 323 KS uz okretni moment od 550 Nm (sustav istodobno ne koristi sve motore).
DM-i (Dual Mode - intelligent) sustav Seala U pri nižim brzinama funkcionira kao serijski hibrid (većinu vremena benzinski motor koristi kao generator za punjenje baterije koja napaja elektromotor namijenjen pokretanju prednjih kotača, dok stražnje kotače pokreće stražnji elektromotor), odnosno kao paralelni hibrid prilikom zahtjeva za snažnijim ubrzanjima ili pri višim brzinama kada, pored elektromotora, u pokretanju prednjih kotača izravno sudjeluje i motor s unutarnjim izgaranjem. Zvuči kompleksno, ali u vožnji funkcionira vrlo dobro i gotovo neprimjetno.
Vožnja: prvoklasna uglađenost vožnje i udoban ovjes
Iako su performanse vrlo dobre (0-100 km/h za 5,9 sekundi) i gotovo je uvijek na raspolaganju puno snage, one nisu prvo što se ističe u vožnji: u prvom planu su prvoklasna uglađenost i tišina. Bilo u gradu, otvorenoj ili autocesti, Seal U DM-i u normalnoj je vožnji iznimno ugodan, a niska razina buke (ceste ili vjetra) blago je narušena tek pri zahtjevnim pretjecanjima ili snažnijim ubrzanjima kada mali četverocilindraš pri višim okretajima može zvučati kao da se nepotrebno napreže. No snage je toliko pri umjerenim unosima desnom papučicom da ionako nema potrebe često ju stiskati “do poda”. PHEV sustav također je pohvalno uglađen i neprimjetan prilikom prebacivanja između električne i benzinske snage.
Udobnosti vožnje pridonosi i vrlo meko namješten ovjes (MacPherson sprijeda, multilink straga) koji bez imalo “truda” upija i izraženije gradske neravnine te je vrlo ugodan i na autocesti. Doduše, to ujedno znači da Sealu U u zavojima na otvorenoj cesti nedostaje entuzijazma nekih konkurenata, a slična je situacija s prelaganim i za dinamičniju vožnju nedovoljno preciznim servoupravljačem. Izraženije naginjanje karoserije i nedojmljiva kontrola njezinih gibanja, kao i tek prosječno podupiranje inače vrlo udobnih sjedala ovaj model ne čini vozački zanimljivim. S druge strane, kočnice su snažne te se lako i precizno doziraju.
Ekonomičnost: solidan EV doseg i razumna potrošnja
Baterija DM-i izvedbe Seala U pruža deklarirani kombinirani doseg od 70 kilometara, što je otprilike onoliko koliko smo postigli tijekom testiranja, a može se puniti AC (11 kW) ili DC (18 kW) strujom te za punjenje od 30 do 80 posto zahtijeva 35 minuta: brojke koje nisu naročito dojmljive u usporedbi s nekim novim europskim PHEV-ima, ali su svejedno sasvim pristojne.
Kombinacijom 60 litara velikog spremnika benzina, razmjerno učinkovitog 1,5-litrenog četiricilindraša i parom elektromotora s lakoćom smo postigli doseg vožnje veći od 800 kilometara prilikom pažljive, štedljive vožnje, odnosno kombiniranu potrošnju od oko 6,7 l/100 km.
Zaključak i cijena: teško nadmašiv omjer uloženog i dobivenog
U najsnažnijoj Design izvedbi, Seal U DM-i stoji 47.529 eura, što je s obzirom na količinu opreme, snage i udobnosti koju dobivate zapravo poprilično razumna cijena. Ako vam je dovoljna snaga sustava od 218 KS uz kombinirani električni doseg od 125 kilometara (baterija od 26,6 kWh), možete odabrati jednako bogato opremljenu Comfort izvedbu i pritom uštedjeti nešto više od 5500 eura.
Upravo je taj odnos uloženog i dobivenog nešto što Seal U DM-i čini vrlo poželjnim obiteljskim vozilom. Vrlo je uglađen i udoban, raskošno opremljen i prilično štedljiv te ima koristan električni doseg. Nema naročito velik prtljažnik i pruža tek prosječne vozne osobine, no ako vam to nije presudno, kao vozilo za svakodnevne obiteljske obaveze vrlo je zanimljiva alternativa europskim rivalima.
Plus:
+Snažan, uglađen i učinkovit PHEV sustav
+Kvalitetno izrađena unutrašnjost
+Bogata oprema
+Udobnost vožnje
Minus:
-Skroman prtljažnik s obzirom na dimenzije
-Prosječne vozne osobine
| Masa | 2100 kg |
|---|---|
| Dimenzije | 478 x 189 x 167 cm |
| Međuosovinski razmak | 277 cm |
| Motor | 4-cilindrični turbobenzinski 1.497 cm³ + dva elektromotora |
| Snaga | 238 kW / 323 KS |
| Okretni moment | 550 Nm |
| 0–100 km/h | 5,9 s |
| Najveća brzina | 180 km/h |
| Mjenjač | automatski, CVT |
| Baterija (neto) | 18,3 kWh |
| Doseg na struju (WLTP) | do 80 km |
| Potrošnja | 1,2 l/100 km (WLTP), 5,9-7,4 l/100 km s praznom baterijom (test) |
| Prtljažnik | 425 l |
| Cijena | 47.529 € (testirani model), 47.529 € (bez dodatne opreme), 39.500 € (osnovni model, Boost) |
Važnija oprema testirani BYD Seal U DM-i Design
Aluminisjki naplatci 19", LED prednja i stražnja svjetla, dvozonska automatska klima, sjedala presvučena umjetno kožom, električno podesiva, grijana i ventilirana prednja sjedlala, digitalni instrumenti 12,3", dodirni zaslon infotainmenta 15,6", panoramski krovni otvor, Infinity audio sustav, sustav kamera s prikazom od 360 stupnjeva, električno pokretanje vrata prtljažnika...
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.